• Ore

Kuvertavgift...

Summan är ju inte avskräckande hög, men hur kul är det för de vänner som då kommer utan presenter, och de släktingar/vänner som inte behövt betala kuvertavgift då antagligen har med sig presenter (i alla fall släkten...)

• Ore
    bongen80 skrev 2009-01-28 15:02:51 följande:
    Vad är det som säger att man måste bjuda på allt då? Vi ska visserligen göra det, men jag skulle inte tycka att det var konstigt att betala för sig, man går ju ut o äter på restuarang ibland?? Sitta o vräka i sig massa gratis mat o dricka bara för att nån annan betalar...är det etikett det? Bara en tanke....alla gör som dom vill det är helt upp till brudparet tycker jag. Sen kan man ju även fråga sig hur snyggt det egentligen är att skriva önskelistor, det känns lite "gamigt" men det är ju så man gör (vi också. SÅ länge man själv känner att ens STORA DAG blir perfekt så är det bara att köra på. Jag hackar inte på nån jag bara kom på mig själv med att fundera lite.....oj va långt det blev
    Och då funderar jag vidare, jag har ju min åsikt om kuvertavgifts vara eller inte vara, och jag gillar det egentligen inte alls, men det är ju upp till var och en att bestämma. Hoppas att TS inte tar illa upp...

Jag tycker inte att argumentet "man går ju ändå på restaurang ibland" är ett bra argument för att ha kuvertavgift. En restaurang går man till om man har råd, man väljer själv hur mycket pengar man vill lägga på det och vad man vill äta. Med kuvertavgift kanske man riskerar att betala för man man knappt gillar...

Jag tror inte att någon sitter och vräker i sig för att det är gratis. Det är ju brudparet som har valt att bjuda på mat och dryck, vill man inte göra det kan man ju lösa det på något annat sätt.

Är det snyggt att ha en önskelista? Ja, det tycker jag nog. Inte om man trycker upp den i ansiktet på folk, kanske. Men att de som tog emot OSA kunde svara på vad vi önskade oss, uppskattade både de och vi. Vi fick även en del direkta frågor på vad vi önskade oss.

Jag har också funderat över varför just bröllop är ok att låta andra betala. Ingen tar ju kuvertavgift vid dop, student eller födelsedagsfiranden... Visst att man vill ha ett drömbröllop, men det är ju ändå parets _egna_ bröllop. Om paret inte har råd med det bröllop de vill ha så kanske de borde anpassa sina planer. På samma sätt som de måste anpassa sig om de inte har råd med drömbilen, drömhuset, drömsemestern, drömkläderna i garderoben osv...
  • Ore

Mrs Baom skrev 2009-01-28 17:54:29 följande:

Oj, oj , oj vad infekterat detta ämmne är!! men jag bad om era åsikter och jag har fått både ris och ros. Jag tänker såhär, vi har blivit bjudna till otaliga 30 och 50- års fester där det stått i inbjudan att man ska sätta in en summa på ett konto och då får man mat och dryck. Ingen har tyckt att detta varit konstigt/snålt/sniket å vad mer ni kallar det (ni som inte gillar avgifter) Varför är det inte ok att göra så med ett bröllop? Vi har inte ens bestämt oss för att ha någon avgift, detta är bara ett förslag för att få ner kostnaderna. Jag vet att vi kan spara in på andra ställen, som ni skriver på klänning, ring, blommar, gästlista.. Men det man har kvar efter bröllopet är mannen, ring å klänning (om man nu köper sin klänning) sen har man alla kort från festen å minnen. Jag vill inte dra in på min ring, den ska jag bära hela livet sen kommer den att kosta 2000:- så den kan knappast bli billigare. Som sagt ett mycket infekterat och intressant ämne detta;)
    Ja, är det accepterat i bekantskapskretsen så är det väl bara att köra på... Det skulle vara en stoooor ögonbrynshöjare om någon i min bekantskapskrets eller släkt gjorde så, det har aldrig någonsin hänt helt enkelt. Vi kan ha en variant av "knytkalas" vid typ jul och andra högtider, men det är mest för att ingen ska behöva göra all mat... Och bland kompisarna så var vi otroligt glada när vi inte pluggade längre, och hade råd att bjuda folk istället för att alltid trassla med pengar när man haft något hemma hos sig. Firar vi nyår, midsommar eller liknande tillsammans så betalar vi ju var och en för sig, men då planerar vi ju i regel gemensamt. Så det är olika, helt enkelt.

I tidigare trådar om kuvertavgift är det många som faktiskt tyckt att det är just vid bröllop som det är ok med kuvertavgift, eftersom bröllop är så dyrt. Då är ju en naturlig motfråga varför ett bröllop behöver vara så dyrt...
  • Ore

Vill nu skrev 2009-01-28 18:34:06 följande:

Där jag kommer ifrån är det jättevanligt att man vid större bjudningar, så som 30- 40- och 50-årkalas, samt övriga tillställningar där det serveras mat, tar ut en kuvertavgift.Dop och student har vi i alla fall, endast haft för närmaste familjen, och då bjuder man ju oftast på bara fika. Blir inte så många kronor per person på det! Har aldrig hört talas om någon som haft kuvertavgift på 20 kr... Däremot brukar det vara så att farmor, mormor, osv har bakat eller hjälpt till på annat sätt, så kostnaden delas ändå up, om än inte "officiellt".
    Och där jag kommer ifrån har jag aldrig betalat något på födelsedagsfester, och alla dop, konfirmationer och studenter jag varit på så har jag alltid blivit bjuden på både mat och fika. Födelsedagar har jag varit på alla möjliga sorter, bland annat dem där det bara bjuds på fika... Men där har det alltid varit outtalat att man inte bjuder till något man inte har råd med. Det är helt ok att inte bjuda på mat, om man inte vill det... Men då har tiden anpassats så att folk ska ha möjlighet att äta innan de kommer, så att de inte är vrålhungriga.
  • Ore
    Bondbönan skrev 2009-01-28 18:50:08 följande:
    Orsaken till att detta känns infekterat är att det är en klassfråga.Många är vana att betala för sig i vänskapskretsen/släkten medan andra ser det som ett skämt, att det är självklart att bli bjuden.Tror inte att vi någonsin kommer att bli överens...
    Klassfråga????

Det tror jag inte på, tyvärr. Jag är absolut inte överklass, och mina föräldrar har aldrig någonsin bett om kuvertavgift vid firanden, ens när de levde under existensminimum.
  • Ore

Vill nu skrev 2009-01-29 13:39:44 följande:

Men då är det ju ditt eget val! De flesta skriver ju väldigt tydligt att kuvertavgiften är ISTÄLLET för present, och det är ju dessutom allmänt vedertaget!J D skrev 2009-01-29 13:29:07 följande:
    Hade det varit allmänt vedertaget hade man inte behövt skriva ut att kuvertavgiften är istället för present. Det anger ju väldigt tydligt att det är present som är normen.
  • Ore

Mrs Baom skrev 2009-01-29 18:45:20 följande:

Någon skrev om olika kostnader som gästen får betala även förutom den eventuella kuvertavgiften och det har vi löst på det här viset. Vi har valfri klädsel på vårt bröllop, kom i era vanliga kläder om ni vill. Vi har fixat så att det finns folk som kör hem gästerna och deras bilar efter festen så taxi behövs inte. Vi vill inte ha några presenter, det står i det utskickade brevet, eller inbjudan som det heter. Barnvakt får de fixa själva men alla de som har barn har sina föräldrar i livet å de boede väl inte ta betalt för att passa sina barnbarn. Möhippa är inget som jag önskar, min m2b vill absolut inte ha nån svensexa då det ofta förekommer pinsamheter. Vill våra vänner fiixa nåt så kan vi dricka lite vin å se en film. Då vi fixat ganska mycket av dessa så kanske det inte skulle vara så farligt att betala 200:-. Men som jag skrivit förut, vi har inte bestämt oss för om vi ska ha nån kuvertavgift än:)Helt klart en spännande diskussion, å vi kan ju vara överens om att vi är oense;)
    Härligt att höra att du inte har något emot diskussionen! Ni verkar ju verkligen anstränga er för att detta verkligen ska bli den enda kostnaden för era gäster. Och jag minns att du också skrivit att det är socialt accepterat i din umgängeskrets...

Och jag håller med om att det är en intressant diskussion. Hos mig finns det en liten oro om vart det ska sluta... Jag GILLAR de gamla sedvänjorna att man bjuder, bjuder igen, värdinnegåvor, presenter till de som firas osv... Jag är rädd att om kuvertavgifter blir socialt accepterat vid enskilda firanden, vart slutar det då? Hur lång tid dröjer det innan man förväntas betala kaffet om man är hemma hos en kompis och dricker en kopp?

Att ha kuvertavgift som ett sätt att styra vad man får, vilket MsomiMarie skriver, tycker jag är otroligt ohyfsat, ärligt talat. Gästerna är väl ändå inte där för att ni ska få presenter, utan för att ni vill ha dem där på er stora dag. Att de flesta säkert kommer ha presenter med sig är ju för att det hör till den tradition vi har här. En önskelista styr då upp vad man får. Om ni har alla prylar ni vill ha kan ni väl önska er pengar till festen, pengar till en resa, restaurangbesök, konsertbiljetter eller andra upplevelser. Helt enkelt något som ni ändå tänkt lägga pengar på, gemensamt.
  • Ore
    SommarNoll9 skrev 2009-02-06 13:01:45 följande:
    Hur ställer du dig då till folk som bjuder till bröllop, inte tar ut en kuvertavgift men önskar sig presenter (har en önskelista) från en speciell butik?! Är inte det lite att kräva presenter??
    Det var inte mig du frågade, men jag kan ge mitt svar på det i alla fall.

En kuvertavgift skrivs i inbjudan, och blir därmed ett slags tvång, eftersom gästen inte får komma om den inte betalar denna summan. Det blir mer som inträdesavgift.

En önskelista är ju just en önskelista. Den innehåller oftast grejer i olika prisklasser, så att man själv kan välja vad man vill lägga. Och sedan behöver (bör?) man inte ha önskelistan i inbjudan... Vi hade en önskelista i en butik. Detta fick man veta om man frågade oss, eller någon av dem som tog emot OSA...
Svar på tråden Kuvertavgift...