bongen80 skrev 2009-01-28 15:02:51 följande:
Vad är det som säger att man måste bjuda på allt då? Vi ska visserligen göra det, men jag skulle inte tycka att det var konstigt att betala för sig, man går ju ut o äter på restuarang ibland?? Sitta o vräka i sig massa gratis mat o dricka bara för att nån annan betalar...är det etikett det? Bara en tanke....alla gör som dom vill det är helt upp till brudparet tycker jag. Sen kan man ju även fråga sig hur snyggt det egentligen är att skriva önskelistor, det känns lite "gamigt" men det är ju så man gör (vi också. SÅ länge man själv känner att ens STORA DAG blir perfekt så är det bara att köra på. Jag hackar inte på nån jag bara kom på mig själv med att fundera lite.....oj va långt det blev
Och då funderar jag vidare, jag har ju min åsikt om kuvertavgifts vara eller inte vara, och jag gillar det egentligen inte alls, men det är ju upp till var och en att bestämma. Hoppas att TS inte tar illa upp...
Jag tycker inte att argumentet "man går ju ändå på restaurang ibland" är ett bra argument för att ha kuvertavgift. En restaurang går man till om man har råd, man väljer själv hur mycket pengar man vill lägga på det och vad man vill äta. Med kuvertavgift kanske man riskerar att betala för man man knappt gillar...
Jag tror inte att någon sitter och vräker i sig för att det är gratis. Det är ju brudparet som har valt att bjuda på mat och dryck, vill man inte göra det kan man ju lösa det på något annat sätt.
Är det snyggt att ha en önskelista? Ja, det tycker jag nog. Inte om man trycker upp den i ansiktet på folk, kanske. Men att de som tog emot OSA kunde svara på vad vi önskade oss, uppskattade både de och vi. Vi fick även en del direkta frågor på vad vi önskade oss.
Jag har också funderat över varför just bröllop är ok att låta andra betala. Ingen tar ju kuvertavgift vid dop, student eller födelsedagsfiranden... Visst att man vill ha ett drömbröllop, men det är ju ändå parets _egna_ bröllop. Om paret inte har råd med det bröllop de vill ha så kanske de borde anpassa sina planer. På samma sätt som de måste anpassa sig om de inte har råd med drömbilen, drömhuset, drömsemestern, drömkläderna i garderoben osv...