Inlägg från: Mrs Baom |Visa alla inlägg
  • Mrs Baom

Kuvertavgift...

Vi funderar på det här med en kuvertavgift. Om vi ska ha det så tänkte vi så här. Vi bjuder all släkt och de vänner som är närmast, ex tärnor, bestman, värdpar frisör och solist(de behöver alltså inte batala nån kuvertavgigt). Alla andra vänner som vi bjuder kommer få betala 200kr i kuvertavgift men då vill vi inte ha några presenter. Låter detta som en ok idé. På det här sättet kan vi ha med alla de vänner som vi vill, de som kan tänka sig att betala är välkommna och de som inte vill det är förmodligen inte så bra vänner när det kommer till kritan.. I de 200kr som vänner får betala ingår allt, mat, dryck både med och utan alkohol och underhållning.

Ja vad säger ni, är detta ens nåt att överväga, kan bli lite knivit med ekonomin annars..??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-06 17:48
    Hej på er! Ja den här diskussionen är en glödhet fråga:) Vi har nu lyckats att lösa vår ekonomi så att vi INTE behöver ta ut någon kuvertavift. Men ni får gärna prata vidare här på tråden för det:)

• Svar på tråden Kuvertavgift...
  • Mrs Baom

Ja, en av mina bästa vänner är frisör och hennes man solist, så det är fixat;)

• Mrs Baom

Ja, en av mina bästa vänner är frisör och hennes man solist, så det är fixat;)

• Mrs Baom

Det måste ju finnas nån som har någon åsikt, eller??

• Mrs Baom

Tack så mycket Mrs Mommy!! kanske får bli så då:)

• Mrs Baom

Oj, oj , oj vad infekterat detta ämmne är!! men jag bad om era åsikter och jag har fått både ris och ros. Jag tänker såhär, vi har blivit bjudna till otaliga 30 och 50- års fester där det stått i inbjudan att man ska sätta in en summa på ett konto och då får man mat och dryck. Ingen har tyckt att detta varit konstigt/snålt/sniket å vad mer ni kallar det (ni som inte gillar avgifter) Varför är det inte ok att göra så med ett bröllop? Vi har inte ens bestämt oss för att ha någon avgift, detta är bara ett förslag för att få ner kostnaderna. Jag vet att vi kan spara in på andra ställen, som ni skriver på klänning, ring, blommar, gästlista.. Men det man har kvar efter bröllopet är mannen, ring å klänning (om man nu köper sin klänning) sen har man alla kort från festen å minnen. Jag vill inte dra in på min ring, den ska jag bära hela livet sen kommer den att kosta 2000:- så den kan knappast bli billigare.

Som sagt ett mycket infekterat och intressant ämne detta;)

• Mrs Baom

Ett tillägg är att vi inte kommer bjuda några barn, så om man kommer som ett par så skulle det kosta, med avgift 400:-

• Mrs Baom

Någon skrev om olika kostnader som gästen får betala även förutom den eventuella kuvertavgiften och det har vi löst på det här viset. Vi har valfri klädsel på vårt bröllop, kom i era vanliga kläder om ni vill. Vi har fixat så att det finns folk som kör hem gästerna och deras bilar efter festen så taxi behövs inte. Vi vill inte ha några presenter, det står i det utskickade brevet, eller inbjudan som det heter. Barnvakt får de fixa själva men alla de som har barn har sina föräldrar i livet å de boede väl inte ta betalt för att passa sina barnbarn. Möhippa är inget som jag önskar, min m2b vill absolut inte ha nån svensexa då det ofta förekommer pinsamheter. Vill våra vänner fiixa nåt så kan vi dricka lite vin å se en film. Då vi fixat ganska mycket av dessa så kanske det inte skulle vara så farligt att betala 200:-. Men som jag skrivit förut, vi har inte bestämt oss för om vi ska ha nån kuvertavgift än:)

Helt klart en spännande diskussion, å vi kan ju vara överens om att vi är oense;)

• Mrs Baom

Bondbönan: Vi har alla gästr i samma stad, eller håla som vi bior i. De få som kommer långväga ifrån, de har vi fixat boende till i samma stad/håla.

Kanske är klumpigt uttryckt av mig då jag skriver i trådstarten "om de inte vill betala kanske de inte är så bra vänner när det kommer till kritan" många av er har reagerat på detta, vad jag menar är att alla de vänner som vi bjuder är nära väner med antingen mig eller min m2b, Vi vet att samtliga har råd med 200:- och som skrivits förut så är det accepterat i vår kompiskrets att betala en kuvertavgift vid olika festarrangemang. Så vad jag menar är att, om de inte vill betala den avgift som vi satt så tycker de uppenbarligen inte att det är värt att vara med på vår stora dag. Och jag/vi tror och hoppas att alla våra vänner ska vilja vara med, tycka det är värt 200:- och bevittna vår vigsel och bröllopsfest. Skulle det vara så att de tycker att kostnaden är för dyr så kan de ju alltid nöja sig med att komma till kyrkan, den är gratis för alla;)

Eventuellt så kommer det ordna sig ändå för oss så att vi inte kommer ta ut någon kuveravgift, men det får tiden utvisa!

Svar på tråden Kuvertavgift...