Kuvertavgift...
Bondbönan skrev 2009-01-30 08:38:13 följande:
Vi ska ha festen på Ulvön i Ljungskile. Det är även ett vandrarhem. Vi har tänkt att gästerna betalar för övernattningen i stället för present. Men det är kanske lika illa?För övrigt är jag emot kuvertavgift, tycker att man får rätta smak och fest efter plånboken. Har man inte råd att bjuda nära och kära på det ska man inte ställa till med sådan fest. Det är inte rätt lösning att låta gästerna betala för sig. Det går, som några påpekat, att ha en ordentlig bröllopsfest för en riktigt billig penning. Har man dyrare budget och måste ta en kuvertavgift för att ha råd, låter man i praktiken gästerna få betala för de dyra kostnader som man egentligen hade kunnat skippa. Allt för er "egotripp" som någon så träffande uttryckte det. Har man t.ex. inte råd med trerätters middag utan att ta kuvertavgift får man helt enkelt köra på buffé istället. Ni förstår poängen.
Men jag har full förståelse för att många vill ta ut en kuvertavgift och jag tror inte att många gäster tycker det är så fasansfullt hemskt. Jag skulle bara personligen aldrig tänka tanken, och jag skulle nog tycka det vore ganska tacky om jag blev bjuden på ett sådant bröllop. Likväl skulle jag naturligtvis gå och betala för mig, om det är någon jag bryr mig någorlunda om. Tack och lov är det ingen i min bekantskapskrets som skulle börja införa en sådan idé.