• marsros

Kuvertavgift...

Jag tycker att det är fel att bjuda och ta betalt. I min värld säger det emot varandra.

Är helt chockad över att det tydligen finns folk som tar betalt på en 50-års fest eller liknande. Vart är samhället då på väg? Som Ore skriver...snart får man väl pröjsa för fika hemma hos vänner.

Nej att betala för sig var en sak man gjorde som student då man gick ihop om att laga middag, köpa sprit och så vidare. Jag skulle bli lite sårad om nån av mina vänner idag skulle erbjuda sig att betala för mat eller vin om jag bjudit hem dem på middag. För mig spelar storleken på firandet ingen roll. Man får mätta festmunnen och egot efter matsäcken i min värld.

och vill man ha pengar till en fest så skriv i sånt fall det i önskelistan så får gästena själva bestämma summan.
    Bröllop är ingen föreställning där gästerna är betalande applåderande publik!!!

• marsros

Måste tillägga att man inte måste bjuda på allt..tex obegränsat med sprit.

Men jag håller med föregående talare att du verkar ha fixat allt så trevligt och bra för gästerna som möjligt. Så om det är vanligt i din krets gör som du tänkt, men jag tycker det är snyggare att i sånt fall be om frivillig summa i bidrag eftersom det är istället för present.

presenten är i och för sig inte betalning för festen utan en lyckogåva till brudparet. Jag skulle ge present även om jag är förhindrad att komma på bröllopet.

Svar på tråden Kuvertavgift...