Kuvertavgift...
Känner ni frisören och solisten?
Känner ni frisören och solisten?
Hur gör ni med de andra tjejerna och killarna som varit med och betalat tex svensexa/möhippa?
Tycker det är svårt med gränser här...
Alltså man får väl rätta mun efter matsäcken kan jag tycka...
Man måste inte vänta med att gifta sig bara för att man inte har råd att ha stor fest.
MEN man får väl ändå se till att anpassa festen då efter de förutsättningar man har och inte be gästerna betala för kalaset?!
Och, Bongen80, det som jag tycker känns girigt och materialistiskt är när brudparet bestämmer att gästerna ska betala si och så mycket för att få vara med på deras "stora" dag...
Jag måste bara säga att inte ens tanken på kuvertavgift för bröllop någonsin slagit mig eller ens kommit upp i diskussion innan jag kom hit och såg det på BT...
Trodde inte att det förekom...
Men är det ens särskilt vanligt att man tar betalt för maten när man har bröllop?
Som sagt jag hade aldrig ens hört talas om det innan BT?!
Hoppas att det bara försvinner bort...tycker det är suger
Det jag tycker är riktigt konstigt är att man inte verkar tänka alls på att det alltid kostar för gästen oavsett kuvertavgift eller inte...
Transport, fina kläder, present, barnvakt, möhippa/svensexa etc...
Jag har iallafall aldrig gått på bröllop i mina vanliga gamla trasor...sen har de flesta klädkod också och vi har inte smokingar och frackar hängandes hemma i våran garderob...
Ofta tar man taxi från festen hem och ibland även mellan kyrkan och festen...
Presenten, har aldrig gått på fest utan present...
Om alla man känner är bjudna på samma bröllop eller om man inte har någon som ställer upp måste man betala för barnvakt...om brudparet önskar barnfritt..
Möhippor och svensexor vill jag knappt tänka på hur mycket pengar som gått åt till...
Observera gärna att jag inte opponerar mig mot någon av ovanstående kostnader...
Men kom igen, då kan jag väl ändå få bli bjuden på middagen?
Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara det här med att det är ok ibland att betala för sig men inte vid bröllop...
På något sätt så tycker jag att bröllop är något som handlar bara om de två som gifter sig.
Allt är fokuserat på dem, talen handlar om dem, maten/spriten/tårtan är utvald av dem, musiken är anpassad efter dem, de dansar första dansen och alla tittar på dem, gratulerar, berömmer...det är ju en egotripp utan dess like och att man ska be gästerna betala för den här hyllningen till sig själv...ja jag vet inte...bara att det känns helt fel!
När man fyller år eller firar ett nytt jobb eller vad det nu kan vara så frågar man ju folk om de har lust med fest eller att hänga med ut? Man klargör ofta de ekonomiska förutsättningarna innan man bestämmer något.
Det är också mycket lättare att säga nej om man inte tycker att man har råd...bra mycket enklare än när det gäller bröllop...
Vaddå enklast?
För det första tycker jag inte att det här med kuvertavgiftens vara eller icke vara har ett dugg med att göra om man "unnar" paret att gifta sig eller inte. Eller "unnar" dem att ha fest, eller inte.
Jag har ingenting att göra med någons beslut att gifta sig.
Däremot har jag all rätt i värleden att tycka det är konstigt att man tar ett sånt beslut utan att kunna backa upp det ekonomiskt...
Och att man förväntar sig, tom tycker att det är självklart att andra ska vara med och betala för kalaset.
För det andra ser jag mig varken som GÄST eller BJUDEN på bröllop, om jag betalar för mig själv...
TS har redan löst det..och kommer inte att ta betalt av sina gäster. Grattis till det beslutet