• bongen80

Fler som ska eller funderar på att skriva äktenskapsförord?

Här kan ni som har de funderingarna gärna dela med er.

Negativa kommentarer från motståndare hör inte hemma här, då kan ni starta en egen tråd....

Jag och min blivande har barn på olika håll och så har vi fått ett gemensamt också. Nu vill jag att vi skriver både testamente och äktenskapsförord. Dels för att bespara barnen det bekymret men också för att man faktiskt inte vet vad som händer i framtiden. Sommmarhuset pappa har byggt ska inte hamna i "orätta händer".

Jag menar...kommer man inte överens nu när allt är förälskat o bra, så gör man då faaaaaaaaaan inte det om det går åt h-vete

• Svar på tråden Fler som ska eller funderar på att skriva äktenskapsförord?
  • agtiwi

Äktenskapsförordet ska registreras hos tingsrätten, det kostar 275:-

• anne på grönkulla

Ofta behöver man både äktenskapsförord och testamente - de reglerar olika saker och man kan mycket väl vilja olika saker beroende på om man skiljer sig eller den ena parten dör. Har man dessutom barn sen tidigare blir det ännu viktigare.

Vi har inte gjort det då vår situation liknar didis och vi har inga barn. Men det var ett medvetet beslut utifrån våra förutsättningar och om läget hade varit annorlunda hade vi säkerts ett skäl att göra annorlunda.

Gå till en jursit, t ex på banken och prata om er situation och hur ni vill ha det så får ni hjälp att skriva det korrekt också. Har sett flera fall där resultatet inte blivit det avsedda pga att man skrivit utan proffshjälp och det är INTE roligt...

• bongen80
    agtiwi skrev 2009-01-29 22:23:07 följande:
    Äktenskapsförordet ska registreras hos tingsrätten, det kostar 275:-
    okej men det var inte så farligt....
  • bongen80

anne på grönkulla skrev 2009-01-29 22:28:37 följande:

Gå till en jursit, t ex på banken och prata om er situation och hur ni vill ha det så får ni hjälp att skriva det korrekt också. Har sett flera fall där resultatet inte blivit det avsedda pga att man skrivit utan proffshjälp och det är INTE roligt...
    ska absolut göra det.
  • Vid havet

Vi ska skriva både äktenskapsförord och testamenete. Min sambo har eget företag och även ärvt en del pengar och så har vi båda barn sen tidigare.

Bara bra att skydda sig, vi vet båda av erfarenhet att det kan behövas OM vi nu skulle skilja oss. Förhoppningsvis behöver vi aldrig använda oss av det, men man vet ju aldrig.
    Testamentet lär ju komma till användning tyvärr hur lyckliga vi än är/kommer att vara.

• Lilla Fru L

Vi har också skrivit med anledning av att vi nu är vänner och genereösa mot varandra, men vem vet vad som kan komma att hända på vägen. Bra att mota fan vid dörren...

• Baby S

Både testamente och äktenskapsförord är viktiga. Önskar att mina äldre släktinga tänkt på det.
    Även de frommaste lammen blir lätt giriga när de får ärva om vare sig testamente eller andra kontrakt finns...

• Augusti2010

Att få äktenskapsförord skrivet av en jurist brukar gå på runt tusenlappen om det inte är något speciellt som kräver mer tid. En del har fasta priser på sånt, kolla i förväg. Men det rekommenderas starkt att anlita jurist för skrivandet, det är svårt att få till det juridiska själv. Jag är själv jurist och har sett många skräckexempel som gått till domstol eftersom parterna inte är överens om vad de egentligen skrivit, då blir det genast betydligt dyrare!

Testamente är en helt annan femma, och något som kan vara bra om man har särkullbarn som man inte vill ska ärva före make/maka. Annars ärver ju make/maka allt vid den enes bortgång, alltså även före gemensamma barn.

• Villemoa

Vi ska också skriva. Bl a för att sambon har eget företag. Det handlar ju om det rent juridiska och som någon sa att "se om sitt hus". Ingen som skriver planerar ju i förväg att gå skilda vägar och de som säger att det är "oromantiskt" snicksnackar för det har ju inget med det att göra.

• Sååå lurade

Vi betalade 2000 på banken för att få ett testamente skrivet... kanske nåt liknande för äktenskapsförord. Kan vara bra att få hjälp med korrekt formulering.

• RTBW

vi ska absolut skriva ett,
    ser ingen orsak till att skippa det.
    Bara fördelar!

Svar på tråden Fler som ska eller funderar på att skriva äktenskapsförord?