• bongen80

Fler som ska eller funderar på att skriva äktenskapsförord?

Här kan ni som har de funderingarna gärna dela med er.

Negativa kommentarer från motståndare hör inte hemma här, då kan ni starta en egen tråd....

Jag och min blivande har barn på olika håll och så har vi fått ett gemensamt också. Nu vill jag att vi skriver både testamente och äktenskapsförord. Dels för att bespara barnen det bekymret men också för att man faktiskt inte vet vad som händer i framtiden. Sommmarhuset pappa har byggt ska inte hamna i "orätta händer".

Jag menar...kommer man inte överens nu när allt är förälskat o bra, så gör man då faaaaaaaaaan inte det om det går åt h-vete

• Svar på tråden Fler som ska eller funderar på att skriva äktenskapsförord?
  • älskarlivet

Vi kommer troligen skriva äktenskapsförord, men det är just för att om vi, mot allt förmodan, skulle skiljas någon gång, så är vi kanske inte så bra vänner som vi är nu. Min blivande har en del tillgångar som ska skyddas ifall vi blir bittra ovänner..

• Plummis83

Samma här, äkteskapsförord just pga hans tillgångar!

älskarlivet skrev 2009-01-29 21:53:26 följande:
    Vi kommer troligen skriva äktenskapsförord, men det är just för att om vi, mot allt förmodan, skulle skiljas någon gång, så är vi kanske inte så bra vänner som vi är nu. Min blivande har en del tillgångar som ska skyddas ifall vi blir bittra ovänner..
  • mammatill2

Vi ska skriva äktenskapsförord och testamente. Vi har kontaktat en jurist så att allt blir helt rätt.

Vi har redan skrivit ner allt men vill ha någon som kan gå igenom och föreslå ev ändringar.

Det gör vi dels för att skydda hans barn sen tidigare och även mina tillgångar. Både de jag har nu och kommande.

• bongen80

Men åh va skönt...hittills har jag inte vågat skriva nåt...fast det kanske är ganska vanligt nuförtiden?

• bongen80

är det jurister som sköter sånt här eller banken eller vem sjutton vänder man sig till?

• agtiwi

Vi ska skriva äktenskapsförord, har köpt ett redan. Detta ska skrivas av olika anledningar, dels pga m2b:s tillgångar, dels pga av barnen och dels för att det är säkrare.

• didis

Tycker absolut ni skall skriva!

Vi träffades som unga och gick in i förhållandet med likartade förutsättningar och har så att säga byggt upp vårt nuvarande liv tillsammans och äger allt gemensamt. Så för våran del känns det onödigt nu.

Men självklart skall man kolla upp allt juridiskt innan man gifter sig!

• bongen80

men testamente kan inte jämföras med "förordet" va? eftersom vi har särkullbarn båda två kan det ju bli ett elände om nåt (hemska tanke) skulle hända nån av oss.

• Sååå lurade

Jag tycker det är jätteviktigt att "se om sitt hus" Man vet aldrig vad som händer i framtiden och det är bäst att lösa sånt innan det händer... Vi har ingen anledning att skriva, men vi skrev testamente som säkerhet innan vi fick barn.

• bongen80

är det nån som vet hur mycket det kostar att skriva....det måste ju också in i vår budget, som inte är gigantisk...

Svar på tråden Fler som ska eller funderar på att skriva äktenskapsförord?