Inlägg från: Baby S |Visa alla inlägg
  • Baby S

möjlighet att förkorta vigseln?

Förstår inte varför det hela tiden verkar vara upp till prästerna personligen att avgöra vad som är ok och inte.
    Finns väl antagligen någon anledning till det, men jag kan verkligen inte se den.
    Klart att du ska få ha vigseln utanför kyrkan om du vill det...

• Baby S
    Augusti2010 skrev 2009-01-30 21:17:22 följande:
    Baby S skrev 2009-01-30 20:57:58 följande:Prästerna har ingen tjänstgöringsskyldighet utanför kyrkan och gör det helt och hållet ideellt, utan att ha rätt att ta ut ersättning (rätta mig om jag har fel, präster). Är det anledning nog kanske? Seriöst, jag är så trött på alla bridezillas som bara ska ha sina krav uppfyllda och inte har någon som helst respekt för alla personer i periferin på HENNES dag. En kyrklig vigsel är en religiös akt, en gudstjänst. Den följer vissa regler som den som väljer att viga sig genom kyrkans försorg måste respektera. Gift er borgerligt om det inte passar.
    Tagga ner är du snäll. Och tillskriv mig inga titlar som jag inte har. Jag skrev att det säkerligen finns en anledning till detta, vilken jag inte kände till, men nu har du ju spritt lite ljus över den saken om det nu stämmer.
    Menar du att ts ska vara tvungen att gifta sig borgerligt "för att det inte passar"? Tråkigt inställning måste jag säga.
  • Baby S
    Augusti2010 skrev 2009-01-30 21:35:05 följande:
    Baby S skrev 2009-01-30 21:29:47 följande:Mitt inlägg var som sagt inte riktat till TS. Jag tycker hon verkar ha en väldigt sund inställning, bara det faktum att hon ställer frågan visar ju ett sundhetstecken jämfört med bridezillan. Sen har jag inte tillskrivit dig någon titel överhuvudtaget, jag menar brudar i allmänhet som inte har någon som helst respekt för alla marionetter i hennes bröllopsteater. Det var bara din kommentar att du inte förstår varför prästerna ska ha något att säga till om som fick mig att tända till, inget personligt som sagt, utan rent allmänt. Jag tycker det är så självklart att man måste respektera kyrkans regler och ceremonier om man väljer att gifta sig kyrkligt.
    Ja du, jag kan inte hålla med mer. Min kommentar kom sig av att jag upplevt på detta forum att brudparet måste rätta sig slaviskt efter vad prästerna själva verkar vilja ha lust att ställa upp på. Det var även formulerat lite så tidigare i denna tråd, alltså därav min frustration. Men nu har jag ju fått veta att det har att göra med deras ersättning och då hamnar saken under helt annat ljus, även för mig
  • Baby S
    sandraochmichael skrev 2009-02-01 16:14:09 följande:
    handlar mer om att inte få arga blickar om dom inte får vara med =)
    Har inte läst tråden på ett tag, men känns det som att du fått lite råd och stöd ändå?
  • Baby S
    sandraochmichael skrev 2009-02-01 19:22:27 följande:
    jodå kan inte klaga =)Baby S skrev 2009-02-01 19:19:51 följande:
Svar på tråden möjlighet att förkorta vigseln?