• sandraochmichael

möjlighet att förkorta vigseln?

vet någon här om man får förkorta vigslar, eller är några som gjort detta själv ?
    jag lider tydligen av panikångest (inte beroende på bröllop utan andra saker) och jag jag är så orlig att jag ska få en panik attack när jag gifter mig, eftersom att det är i sådana miljöer jag får det dumt nog. så därav frågan, vet nån om man får göra en supersnabb vigsel =)=)
    tacksam för svar!

• Svar på tråden möjlighet att förkorta vigseln?
  • Tooticki

Prata med prästen om ditt problem. Sen kanske du ska jobba på lite avslappningsövningar innan så att du kan fokusera på andning, hjärtslag el liknande och på så vis lugna dig om du känner att det kommer kyrpande.

Jag är själv gift och jag tyckte att vigseln (som var 35 min) gick jättefort. När man väl är där så upplever man det mycket snabbare. Jag lider dock inte av panikångest så jag vet inte om du kommer uppleva det annorlunda.

• RTBW

en borgelig vigsel kan ju vara väldigt kort.
    Där är det ju ni som bestämmer

• sandraochmichael

ne borglig är inte riktigt min stil, vill helst ha i kyrkan, och skulle så gärna vilja ha en med rätt längd, men då ska detta lilla problem jag har komma och förstöra allt, vet bara att om jag får en sån så är det när jag går in och då kommer varje minut vara som ett levande helvete.. det är det som är så deprimerande.. ända sättet och klara en hel är om jag skulle supa mig dyngrak, men det är ju inte så bra så tidigt på dagen och innan en vigsel som ni kanske förstår =)

• Mrs Mommy

Om ni inte har extra tex dikter och solosång så går vigseln på ca 20min

• sandraochmichael

hehe jo det vore ju nåt =) fast ändå så långt, tex psalm sjungning, det borde väl vara valfritt eller? för det lär ju ta tid, antar jag.

• sandraochmichael

varför jag tror att detta kommer utlösas är just pga av alla människor som kommer sitta där, blir som redovisning i skolan igen =) och det känns så dumt om man skulle säga till alla, ni fårkomma på festen men inte på vigseln. skulle kännas så elakt på nåt sätt..

• Tooticki

Vigseln är en gudstjänst och har en gudstjänst-/vigselordning. I den ingår bl a minst två psalmer. Dessa är egentligen obligatoriska men med tanke på ditt problem så kanske det går att lösa. Deta är dock inget vi bör spekulera i här, det bästa är om ni talar med prästen.

• sandraochmichael

jo jag får göra det, har aldrig varit på bröllop innan så jag kan nästan ingenting därifrån =) vad som är ett måste och inte ett måste osv.

• purjopillan

är det inte så att det finns en kort och en lång version?

Svar på tråden möjlighet att förkorta vigseln?