• sandraochmichael

möjlighet att förkorta vigseln?

vet någon här om man får förkorta vigslar, eller är några som gjort detta själv ?
    jag lider tydligen av panikångest (inte beroende på bröllop utan andra saker) och jag jag är så orlig att jag ska få en panik attack när jag gifter mig, eftersom att det är i sådana miljöer jag får det dumt nog. så därav frågan, vet nån om man får göra en supersnabb vigsel =)=)
    tacksam för svar!

• Svar på tråden möjlighet att förkorta vigseln?
  • Aleta

Tänk på att det inte bara är du ensam som står i fokus. Din blivande är ju lika mycket i blickfånget när ni kommer in.
    Håll varandra hårt i handen när ni går in och peppa varandra innan dörrarna slås upp. Tänk på att alla tittar på er två och tänk själv på hur snygg din blivande man ser ut och att allas blickar dras till honom så kanske du kan få en känsla av att inte vara ensam i fokus.
    Visst tittar man lite extra på klänningen, men jag tycker att man tittar lika mycket på bådas ansikten när de kommer in, så du behöver inte känna dig ensam och utsatt.

Lycka till och hoppas att du kan genomföra det.

• sandraochmichael

det inte bara att bli uttittad så sätt, utan även känslan av att alla kommer se om jag får en attack, och så tänker jag på om jag skulle svimma, eller får panik och spriger ut därifrån mitt i vigseln, eller i värsta fall spyr eftersom det känns som jag ska det varje gång detta kommer.. tror till och med att jag skulle kunna få detta även som åskådare.. som sagt vet inte alls vad jag ska ta mig till, ingenting funkar känns det som. men atck för allt stöd jag har fått av er här i tråden, det har gett mig en bra push =)

• Augusti2010

Vet att du skrev att borgerligt inte är din stil, men jag måste ändå lobba lite för det om du inte vill ha kyrklig vigsel av religiösa skäl. Vi var inne på borgerligt först, eftersom vi inte ska gifta oss i en kyrka.

Fördelen med borgerlig vigsel är ju att du kan lägga upp det precis som du vill. Vigselförrättaren kan komma och viga er nästan var som helst, någon fin lokal (vi ska t.ex. vara i en slottssal som är väldigt kyrklik), på en brygga i solen, i er trädgård... Den obligatoriska delen tar 30 sek kort variant och 2 min lång variant... Sen kan du lägga upp det i princip hur du vill med dikter, sånger, löften, och om du vill att VF ska säga nåt speciellt. Du kan alltså få en väldigt romantisk och fin ceremoni även borgerligt.

Kyrkligt blir det som sagt lite svårare att dra ner på tiden.

• MammaMiaa

Får du ingen medicin för din panikångest. En jag känner äter medicin för sin ångest. Men han har gått till psykolog. men kontakta din vårdcentral. Det är inget du ska behöva gå runt och må dåligt av.

• sandraochmichael

jo jag vet! men jag vill verkligen ha mitt kyrkobröllop... därav dilemmat =)
    men det är ett bra och tänkvärt tips..
    det är väl mest det att ända sen man var liten har man gått och tänkt på detta bröllop och kyrkan har ju alltid varit en stor bild av hela drömmen.. och så känns det mer rätt på något sätt i kyrkan.

• sandraochmichael

detta har kommit rätt nyligen, så jag har inte konsulterat någon än förutom min husläkare, och hon rekomendera psykolog eller medecin, men jag vill inte gå på medecin, det är nåt jag alltid aktat mig för, vågar knappt ta alvedon. så där kan man se problem bilden med medecin.

• sandraochmichael

nu kom jag på en annan sak, vet någon om präster viger utomhus? då är det lite kyrka i bilden och en mer öppen miljö, då kanske det skulle gå och drömmen ändå blir av någorlunda..
    hmmm.. fast det kanske dom inte gör, men kanske värt att fråga.

• Kjell Präst
    sandraochmichael skrev 2009-01-30 20:48:59 följande:
    nu kom jag på en annan sak, vet någon om präster viger utomhus? då är det lite kyrka i bilden och en mer öppen miljö, då kanske det skulle gå och drömmen ändå blir av någorlunda..hmmm.. fast det kanske dom inte gör, men kanske värt att fråga.
    Det är olika bland oss präster. Vissa ställer upp på det, andra inte. Kolla med er församling/präst!
  • sandraochmichael

tack så mycket kjelle!
    ska kolla det, för i sthlm borde dom väl vara vana vid konstiga frågor =)

• Augusti2010

Vi ska ha kyrkligt, i vår jättepampiga slottssal. Som inte är en kyrka. Men prästerna i vår församling ställer upp på sådant. Att jag lobbar för borgerligt är med hänsyn till ditt dilemma med ceremonins längd. Oavsett om ni inte är i en kyrka kommer du inte ifrån de obligatoriska delarna i en kyrklig vigselgudstjänst. Men om det skulle kännas bättre utomhus är det ju värt ett försök!

Svar på tråden möjlighet att förkorta vigseln?