• sandraochmichael

möjlighet att förkorta vigseln?

vet någon här om man får förkorta vigslar, eller är några som gjort detta själv ?
    jag lider tydligen av panikångest (inte beroende på bröllop utan andra saker) och jag jag är så orlig att jag ska få en panik attack när jag gifter mig, eftersom att det är i sådana miljöer jag får det dumt nog. så därav frågan, vet nån om man får göra en supersnabb vigsel =)=)
    tacksam för svar!

• Svar på tråden möjlighet att förkorta vigseln?
  • Baby S

Förstår inte varför det hela tiden verkar vara upp till prästerna personligen att avgöra vad som är ok och inte.
    Finns väl antagligen någon anledning till det, men jag kan verkligen inte se den.
    Klart att du ska få ha vigseln utanför kyrkan om du vill det...

• sandraochmichael

jo utmhus skulle jag nog fokusera mer på min geteing fobier etc. och då skulle jag vara glad samtidigt, för det är en rädsla jag ändå kan hantera, till skillnad från det jag skrivit om.. måste ringa o fråga om dom gör det här, hoppas verkligen det, det skulle vara en dröm..

• Augusti2010

Baby S skrev 2009-01-30 20:57:58 följande:

Förstår inte varför det hela tiden verkar vara upp till prästerna personligen att avgöra vad som är ok och inte. Finns väl antagligen någon anledning till det, men jag kan verkligen inte se den.Klart att du ska få ha vigseln utanför kyrkan om du vill det...
    Prästerna har ingen tjänstgöringsskyldighet utanför kyrkan och gör det helt och hållet ideellt, utan att ha rätt att ta ut ersättning (rätta mig om jag har fel, präster). Är det anledning nog kanske?

Seriöst, jag är så trött på alla bridezillas som bara ska ha sina krav uppfyllda och inte har någon som helst respekt för alla personer i periferin på HENNES dag. En kyrklig vigsel är en religiös akt, en gudstjänst. Den följer vissa regler som den som väljer att viga sig genom kyrkans försorg måste respektera. Gift er borgerligt om det inte passar.
  • sandraochmichael

jaha får dom ingen ersättning då, jo men då är det förståligt varför vissa säger nej, visste inte det.
    ne då skulle jag känna mig elak, så tillbaka till plan A igen då... ska försöka hitta rätta sättet att klara det... för man vill ju inte att nån annan ska lida för att man själv ska må bra =)

• ulf g johansson

Eftersom jag är vigselförrättare och skräddarsyr vigslar sk, profana vigslar, kan du få den så kort som helst och hur kyrklig som helst eller bara romantiskt: Lycka till och hör gärna av dig!

• Augusti2010
    sandraochmichael skrev 2009-01-30 21:20:39 följande:
    jaha får dom ingen ersättning då, jo men då är det förståligt varför vissa säger nej, visste inte det.ne då skulle jag känna mig elak, så tillbaka till plan A igen då... ska försöka hitta rätta sättet att klara det... för man vill ju inte att nån annan ska lida för att man själv ska må bra =)
    Mitt inlägg var inte riktat mot dig =) Blir bara så trött på alla som inte förstår varför de inte alltid kan få precis som de vill. Naturligtvis ska du fråga prästen om han eller hon vill ställa upp på det. Många gör ju det därför att de vill. Men man måste förstå att det inte är någon skyldighet för dem.
  • sandraochmichael

kanske ska börja tänka på borgligt då.
    men det känns bara så fel på nåt sätt, vet inte varför, känns som man bara på låtsas gifter sig då, vet att det inte är så, men det är bara hur jag känner..
    och sen måste jag fråga av nyfikenhet ulf, vad är en profana vigsel? =)

• sandraochmichael

nej men får dom ingen ersättning kommer jag inte göra det, det känns bara fel för det är klart att dom ska ha det. så då skulle jag skämmas för mycket för att ens fråga =)

• Augusti2010

Jag vet inte hur det funkar med själva resan t.ex. (präster, help!), men jag vet att de inte har någon skyldighet att viga folk på andra platser, och med hänsyn till det religiösa och kyrkorummet och allt det där är det i alla fall för mig fullt förståeligt att alla inte ställer upp.

• Baby S
    Augusti2010 skrev 2009-01-30 21:17:22 följande:
    Baby S skrev 2009-01-30 20:57:58 följande:Prästerna har ingen tjänstgöringsskyldighet utanför kyrkan och gör det helt och hållet ideellt, utan att ha rätt att ta ut ersättning (rätta mig om jag har fel, präster). Är det anledning nog kanske? Seriöst, jag är så trött på alla bridezillas som bara ska ha sina krav uppfyllda och inte har någon som helst respekt för alla personer i periferin på HENNES dag. En kyrklig vigsel är en religiös akt, en gudstjänst. Den följer vissa regler som den som väljer att viga sig genom kyrkans försorg måste respektera. Gift er borgerligt om det inte passar.
    Tagga ner är du snäll. Och tillskriv mig inga titlar som jag inte har. Jag skrev att det säkerligen finns en anledning till detta, vilken jag inte kände till, men nu har du ju spritt lite ljus över den saken om det nu stämmer.
    Menar du att ts ska vara tvungen att gifta sig borgerligt "för att det inte passar"? Tråkigt inställning måste jag säga.
Svar på tråden möjlighet att förkorta vigseln?