• sandraochmichael

möjlighet att förkorta vigseln?

vet någon här om man får förkorta vigslar, eller är några som gjort detta själv ?
    jag lider tydligen av panikångest (inte beroende på bröllop utan andra saker) och jag jag är så orlig att jag ska få en panik attack när jag gifter mig, eftersom att det är i sådana miljöer jag får det dumt nog. så därav frågan, vet nån om man får göra en supersnabb vigsel =)=)
    tacksam för svar!

• Svar på tråden möjlighet att förkorta vigseln?
  • Burre Präst

sandraochmichael: Jag förstår att detta är en stort (underdrift) problem för dig. Först och främst skulle jag råda dig att så snart som möjligt ta kontakt med den präst som ska viga er och prata om detta så att h*n känner till det.

Sedan kanske du och din fästman ska fundera över alternativa sätt att fixa det här. Kan ni ha en enskild vigsel (bara ni två plus präst och vittnen) och sedan dyka upp på festen som herr och fru och bli gratulerade där? Om det blir värre av en instängd lokal kanske ni ska leta upp en riktigt rejält stor kyrka?

Det går ofta att hitta lösningar på det mesta...

Lycka till.

• sandraochmichael

jo, jag har dessävrre redan bokat och sen så är den rätt fin också, kyrkan alltså.. och sen vet jag inte vilken präst det blir än, men även om man berättar detta för prästen så är det väl ändå inte så mycket han/hon kan göra åt saken..
    och sen enskilt vore underbart, men då får man så många arga blickar sen, min familj/släkt är väldigt mycket för själva vigseln nämligen, så då kommer dom bara bli arga

• BelleA

Prata med en KBT-psykolog/terapeut! Fråga på vårdcentralen eller sök privat. Det viktigaste är att inte vara rädd för ångesten, den är helt ofarlig även om den är obehaglig. Men som sagt, sök professionell hjälp, det går att jobba bort detta. Det räcker ofta med ett fåtal tillfällen och är lätt att behandla(min sambo säger detta, han är snart färdig psykolog).

Lycka till!!

• sandraochmichael

jo jag har fått det tipset, men vet inte om jag vårgar om dom skulle vara jätte dyra eller något sådant, vet inte riktigt hur det är här i sverige med sådant.. eftersom jag aldrig varit behov av psykolog förr.. och sen då hur man hittar dom.

• Hemlig2009

De blir inte arga om du/ni förklarar. Och vem bryr sig om lite arga blickar? Huvudsaken att du mår bra!

• sandraochmichael

just pga min bakgrund vad jag har gjort förr och så (uppträtt och så) så tror jag inte att dom skulle tro på mig om jag berätta.

• BelleA

Vårdcentralen kostar 120 kr per besök och du måste förmodligen inte gå så många gånger, speciellt inte om problemen är nya. Om du går med obehandlad panikångest i många år blir den svårare att bota och problemen blir mer omfattande. Så ta tag i det så fort du kan, innan det går längre!!

Att gå privat kostar ca 800 kr men man går ofta bara ett fåtal gånger. I slutändan är det ändå värt det. Se det som en del av bröllopsbudgeten. Att må bra är väl den bästa förutsättningen för att ni ska få ett lyckligt äktenskap? :)

• sandraochmichael

jo det är ju det, för det är ju inte bara bröllopet som detta ställer till problem i, är en mönsterelev nämligen eller var tills detta började, skulle plugga till civilekonom och allt, och nu klarar jag inte av att gå in i ett klassrum, det känns för jävligt.

• wiii

ofta är det faktiskt dom där "mönstereleverna" som råkar ut för sånt här, just för att man sätter sån press på sig själv, sen kan det såklart vara helt andra saker som triggar igång panikångesten. det är inte alltid bra att vara "duktig flicka", jag vet, jag blev sjukskriven i 4 månader pga det... man MÅSTE släppa lite på pressen gentemot sig själv ibland och ge sig själv en chans.
    en sak jag ser direkt i dina inlägg är just hur du oroar dig så mycket för vad alla andra ska tycka,precis som jag gjorde. jag säger inte att du ska skita i deras åsikter, men kanske att dom inte ska få riktigt så stor makt.
    man orkar inte i längden, och i värsta fall så kan du pressa dig själv så hårt att du inte orkar ta dig ur sängen alls på din bröllopsdag.. jag säger inte det för att vara elak, utan för att jag vill att du ska få ordning på det här innan det är dags så att du verkligen får njuta av er stora dag!
    så, sök hjälp, och ge dig inte förrän du hittar någon bra terapeut (tyvärr är ju inte alla det), kognitiv terapi är något jag tror skulle funka för dig, då får man lära sig att hantera sina tankar med hjälp av olika knep.

och det där med tabletter..jag förstår att du är skeptisk, men, om det är något som kan hjälpa just den dagen, så att du får behålla ditt lugn, och den enda biverkningen är lite trötthet (som fixas med lite kaffe eller dyl.) så kanske det kan vara en reservplan som är skön att ha.
    lycka till!

• sandraochmichael

tack så mycket! jag tror också att jag sätter lite väl hård press på mig själv, men det är svårt att ta bort bara så där.men nu kasnke min utbildninge eller bröllop kasnke inte blir av om detta fortsätter, men sen känns det så förjäkligt att bara lägga sig ner i kampen mot detta, jag har alltid varit en kämpe med starkt psyke, så jag känner knappt igen mig själv att jag tänker så här och bara ger upp så lätt.. men nu jäklar ska jag försöka intala mig själv, jag ska kämpa och klara detta =)

Svar på tråden möjlighet att förkorta vigseln?