• sandraochmichael

möjlighet att förkorta vigseln?

vet någon här om man får förkorta vigslar, eller är några som gjort detta själv ?
    jag lider tydligen av panikångest (inte beroende på bröllop utan andra saker) och jag jag är så orlig att jag ska få en panik attack när jag gifter mig, eftersom att det är i sådana miljöer jag får det dumt nog. så därav frågan, vet nån om man får göra en supersnabb vigsel =)=)
    tacksam för svar!

• Svar på tråden möjlighet att förkorta vigseln?
  • sandraochmichael

ne vill heslt undvika att berätta, ingen skulle tro på mig ändå, och sen skulle det bli en massa skitsnack bakom ryggen på mig, så det besparar jag mig, men ändå fy va lättare det skulle bli.

• wiii

men, vad är det för människor du har omkring dig egentligen?snälla ta inte illa upp av min fråga, bara låter hemskt...

• sandraochmichael

dom är såna, visst inte alla men 90% av dom...
    min släkt i ett nötskal.. =)=)
    fast man har ju vant sig efter några år =)

• wiii

okej, jag antar att man blir bra på att inte ta åt sig av folks dumheter iaf, och det är ju en bra egenskap att ha :)

• sandraochmichael

hehe jo, såg en annan tråd du startat, tänk på att alcohol kan var viktigt för gästerna, men då kan du göra som mig, bjud till maten och så får dom som vill dricka på festen ta med sig eget och ni ordnar möjlighet att kyla =)
    och tack så mycket för alla bra tips till mig också =)

• wiii

jo, jag vet ju att det där med alkohol är viktigt för många så fort det är fest, absolut. bara kan tycka att det är lite trist ibland :)

• sandraochmichael

jo så männsikan är tyvär, och jag är dessvärre sån, så jag har även ångest över hur jag ska klara bröllopsnatten full som ett drägg =)=)

• stinch

Är det inte så att människor med panikångest ska undvika alkohol i så stor utsträckning som möjligt eftersom det riskerar att typ utlösa attacker? Har en god vän som lidit av panikångest i flera år och hon dricker inte en droppe pga det.

sandraochmichael skrev 2009-01-31 22:15:19 följande:
    jo så männsikan är tyvär, och jag är dessvärre sån, så jag har även ångest över hur jag ska klara bröllopsnatten full som ett drägg =)=)
  • sandraochmichael

jag har nyligen fått det och tänker inte lägga mitt liv i back pga detta, visst det blir ju så ändå dessvärre på vissa fronter, och det är inte direkt så att jag dricker varje dag, typ en gång i halvåret, och det är inte farligt i mina ögon panik ångest eller ej.

• Jeez

sandraoch michael, är det inte så att det egentligen inte är längden på vigseln eller platsen som det handlar om?! KBT är bra och det kostar men det hjälper en också att hitta verktyg för att kunna leva utan att förlamas av ångesten.

Jag tror som Kjell att det går att lösa.

Genom att prata genom gudtjänstordningen noggrant med prästen kanske ni hittar var du är mest nervös och kan göra stressen inför de momenten mindre. Under psalmerna är inte allt fokus på brudparet tex. men det tänker man kanske inte på. Kanske kan ni lägga till moment (!) som avdramatiserar fokus utan att göra det mindre stämningsfullt. Kanske är just platsen nyckeln till att det ska kännas tryggare...

• sandraochmichael

jag tror mest att det är att jag kommer känna mig "fast" om man säger så, fyra väggar runt och en massa åskådare som ser ifall jag får denna attack, det är nog känslan av att göra bort mig som kommer frammana detta, typ om jag svimmar eller börjar spy eftersom jag får bägge känslorna varje gång detta händer, och då när man är i en lokal med en massa människor i så har jag vetskapen att jag inte kan springa ut för då gör jag bort mig, och stannar jag och nåt av ovanstående inträffar, då gör jag också bort mig, så det är nog i grund och botten att jag tänket mycket på hur andra kollar på det, men skulle jag vara utomhus, då tror jag att jag skulle känna mig mer "fri" om man säger så, det skulle inte vara samma instängande känsla över det hela, fast detta vet jag ju inte förens jag står där, dessvärre.. så jag får verkligen hoppas att jag hittar "botemedlet" innan dess eftersom det inte verkar gå att dra ner på en vigsel tidmässigt så sätt. och sen vill jag inte gifta mig borgligt, så jag har väl lite mitt eget psyke att beskylla detta för.

• Jeez

Och det är tillräckligt viktigt att familj och vänner får vara med vid vigseln?

• sandraochmichael

handlar mer om att inte få arga blickar om dom inte får vara med =)

• Jeez

hehe, ja alla val är inte av goda saker...

sandraochmichael skrev 2009-02-01 16:14:09 följande:
  • Baby S
    sandraochmichael skrev 2009-02-01 16:14:09 följande:
    Har inte läst tråden på ett tag, men känns det som att du fått lite råd och stöd ändå?
  • sandraochmichael

jodå kan inte klaga =)
    Baby S skrev 2009-02-01 19:19:51 följande:

Har inte läst tråden på ett tag, men känns det som att du fått lite råd och stöd ändå?
  • Baby S
    sandraochmichael skrev 2009-02-01 19:22:27 följande:
    jodå kan inte klaga =)Baby S skrev 2009-02-01 19:19:51 följande:
Svar på tråden möjlighet att förkorta vigseln?