• shakynose

varför får alla påpeka mina "brister"?

Jag må vara helt störd och udda, men jag tycker faktiskt att det är BRA när folk säger ifrån om de misstänker att något inte är bra. Om jag träffar en vän och hon/han ser fördjävlig ut så kan jag inte hålla käften utan jag frågar vad som hänt. Och det handlar inte om att jag mäter någons människovärde utan om att jag bryr mig. Att någon går upp eller ner i vikt är det mest synliga tecknet på att något inte är som det ska, så varför ska det vara så fel att kommentera det?
    Det kan gå så horribelt fel när folk inte vågar säga ifrån, så jag lever gärna med att människor visar att de ser mig, även om det blir lite obehagligt att inse att jag inte kan dölja precis allt för omvärlden.

• shakynose
    JustMeAndMyLove skrev 2009-05-03 18:37:32 följande:
    Ja inte ser jag på BMI som nått jag utgår ifrån helt. men det är tydligt att jag är lite väl långt under "normal" värdet.Nä jag utgår ifrån mitt mående. Svaghet, trötthet och illamående konstant. Har väldigt dåligt imunförsvar, har så gott som konstant feber och lider av många sorters problem både fysiskt och psykiskt.För att få nån rätsida på det har jag bestämt mig för att koncentera mig på kroppen nu, man kan inte må psykiskt bra om man ständigt har ont och är sjuk.Hoppas bara jag lyckas för nån hjälp får jag inte. Erbjöds hjälp på ett ätstörningscenter, men det är ju inte det som är mitt problem. Dietist skulle ju vara nått att gå hos men jag litar inte på dem i vilket fall. Alla ska vara så extrem. Jag tror på lagom är bra, att man ska lyssna på kroppen och varriera både kost och träning så mycket som möjligt..Men ja vi får väl se om det går!
    Du kanske ska ge det ett försök ändå? Ätstörningscentret alltså. Jag har själv haft ätstörningar och fått hjälp med det genom terapi, och det är ju inte bara prat om att det är viktigt att äta som ingår i det arbetet... Jag hade även sömnsvårigheter och fick hjälp med det också i samma veva. Det jag vill säga är att även om det inte verkar som det optimala för dig så kanske det kan vara värt att prova om det är vad som erbjuds? Om terapeuterna inte är helt inkompetenta så lär det ju framgå rätt snart att du inte lider av någon skev kroppsuppfattning eller brinnande lust att kräka upp allt du äter, och då har du iaf det konstaterat och kanske kan få den hjälp du behöver istället.
Svar på tråden varför får alla påpeka mina "brister"?