• JustMeAndMyLove

varför får alla påpeka mina "brister"?

Av okänd anledning kommer min tjejkompis in på ämnet banta när vi sitter och dricker kaffe. Jag mummlar lite om att jag faktiskt också kämpar med vikten då jag är underviktig och har sjukt hög omsättning. Det blir lite tyst och hon säger argt att " jag skulle döda för att se ut som du".
    Nu är jag TRÖTT på det här! Den här tjejen är INTE överviktig. Hon har en aningen lite hull runt magen och vist kan jag förstå att man vill ha platt mage som alla modeller på tv men hon ser frisk och hälsosam ut och mår bra. Jag hör henne prata om nya dieter hon ska prova och jag själv föreslår att hon ska äta som hon gör och kanske börja träna istället men hon vill inte höra på det örat.
    Hur skulle du som tjej reagera om jag gick fram och sa:

Men gud vad tjock du är! Du ser inte ut att må bra vad äter du egentligen?

Varför måste jag ta att tjejer säger:
    Men gud vad smal du är? Har du anoreksi? Varför äter du inte? Ush, du är så smal och dina ben sticker ju ute! Skin och ben...

Jag har inte satt min fot i ett omklädningsrum sen jag var 12 och blev hånad över min kropp. Men det "gills" liksom inte om jag inte blev hånad för att jag var tjock.

Jag mår OCKSÅ dåligt. Man känner sig inte sexig när man ser sig i helspegeln och ser ut som ett skelett med hud på. Önska folk kunde sluta ta så himla illa upp av att det finns vi som lider av UNDERvikt också. Det kan OCKSÅ vara medicinsk, genetisk och jävligt svårt att få bukt med.

AAahhhh, jag är så arg så jag dör. Fan ta dom som tror att de har rätt att påpeka och ha åsikter om andras kroppar.
    Nu är det här en RIKTIGT jä*la dålig vecka och jag kan inte hantera korkade människor som aldrig tänker sig för!

• Svar på tråden varför får alla påpeka mina "brister"?
  • JustMeAndMyLove

Det är skönt att ta del av era historier. Även om jag förståss inte önskar någon att behöva skämmas för sin vikt, varken som under- eller överviktig.
    jag är nog i samma "storlek" som din syster, JPerlestam. Min lillasyster lider också för sin undervikt. Inte fysiskt utan för att hon är retad i klassen. Vet inte hur många gånger jag tröstat henne när hon brytit ihop hemma över elaka kommentarer.
    Och det känns ju fel att man ska behöva gå upp för att folk runt omkring än ska hålla käft (ursäkta uttrycket). Nu mår inte jag riktigt hundra och det kan delvis bero på min vikt/ämnesomsättning men jag är inte sjuklig på något sätt. Trötthet och järnbrist hittar man hos de flesta kvinnor/tjejer :)

Det där med rödvin var en intressant grej! haha! Har visserligen bara alkoholfritt hemma :p

I stundens hetta efter att jags krivit här i BT idag bestälde jag en STOR bur proteinpulver på gymgrosisten. Men jag borde lärt mig vid det här laget att pulver och piller inte är lösningen för någon... Men man kan ju prova.
    Är lite extra kännslig just nu med kan jag erkänna då min hund ska tas bort på Torsdag. Har en tråd om det med här på BT som ni kanske sett. Man orkar inte höra en massa skit när man redan är knäckt..

Ja nu blev det svammel igen från min sida. Tack för alla svar!
    Kram på er

• Vill nu

Den värsta av alla "Ta en kaka/portion/godis till, du som är så smal!!" Oftast från personer med lite plusskilon själva...

• wiii

ja usch...nog för att jag tycker om godis osv, men just den meningen är hemsk!

Vill nu skrev 2009-01-31 22:13:55 följande:

Den värsta av alla "Ta en kaka/portion/godis till, du som är så smal!!" Oftast från personer med lite plusskilon själva...
  • Munchkin

Jag har alltid varit pinnasmal, men en period gick jag tack vare mina dåvarande preventivmedel upp 30 kilo i vikt, såg ut som jag gick på kortison, blev helt klotrund i ansiktet osv. Nät jag ÄNTLIGEN efter ca 5 år av att ha gått runt och mått dåligt över hur jag såg ut gick ner 25 kilo börjar folk i min omgovning som efter de första 10 kilona varit glada för min skull att klanka nåt så grymt. Mår du verkligen bra? Du borde gå till doktorn. har du annorexi? Det är inte hälsosamt att gå ner sådär mycket.
    Det känndes inte alls kul, jag var äntligen mig själv igen, till och med 5 kilo mer än vad jag vägt innan jag började gå upp i vikt, nåt som jag var väldigt glad över.
    Ingen av de som klankade ner på mig och min vikt när jag gått ner i vikt igen sa ett pip när jag gick upp 30 kilo, men det är väl bättre att vara fet och må dåligt än att vara smal och må bra...för då behöver ju inte de känna sig fula/feta/dåliga när de är i ens närhet......

Nu har de tack och lov vant sig vid att jag är smal igen...det gick till och med så långt ett tag att jag lovade mig själv att jag skulle säga upp mig på fläcken om min chef tog upp ämnet min vikt en gång till....

• MsomiMarie

Jag är inte "pinnsmal"...snarare har jag lagt på mig lte väl mkt sedan jag och sambon flyttade ihop,men jag äter sunt,unnar mig lagom mycket gott och tränar flera ggr i veckan för att nå min målvikt...Har dock en kompis som är riktigt "pinnsmal" och hon kämpar som sagt med att behålla sin vikt. Så jag skulle aldrig säga något sånt till henne. Vi brukar dock skämta om att hon skulle kunna ta lite av mig så vore vi mer jämlika :P Hahahaha. Stå på er brudar! Ingen ska hålla på o trycka ner nån,oavsett vikt,utseende osv.!

• passionsblomman

Jag kan inte för mitt liv begripa den här friheten så många tar sig överhuvudtaget, att helt utan omsvep kommentera precis vad som helst rakt i ansiktet på människor.
    JÄMT är det så! Spelar ingen roll om det är barn, vikt eller vad tusan som helst så ska det tyckas och dirigeras ! bara den gamla vanliga"men hur äääär det! Guuu vad blek du är! och du ser verkligen TRÖTT ut! Du ser ju alldeles förstööööörd ut"

Tack, nu känns det genast bättre...

Eller"borde ni inte ta och skaffa syskon till sonen nu? du blir ju inte yngre direkt"

Tack, Nu känner jag mig genast avslappnad och glad.vi har försökt sedan flera år tillbaka det verkar bara bli ett barn för oss...

Eller de som inte har barn alls,

Tack för att ens människovärde ska mätas i om man vill ha barn eller ej...
    eller om man är singel

ja, ni fattar...
    JAG AVSKYR DET DÄR!!!! VAd TÄNKER folk med!?!

• Ore

Det där har jag också upplevt... Och det ÄR verkligen inte roligt att höra att man skulle vara sjuk för att man är smal. Och även om man någonstans vet att det ligger litet avundsjuka bakom i många fall, så gör det ont ändå.

Varför tycker folk att det är okej att kommentera en låg vikt, när de knappt skulle drömma om att kommentera om någon har hög vikt...

Själv var jag pinnsmal upp till tonåren (låg två hjälpkurvor under normalkurvan i statistikhäftet, skolsyster visade det för mig flera gånger...) men är nu mer "normalsmal". Dock har jag "problemet" att jag måste äta en del onyttig mat för att hålla vikten. Jag slutade äta socker ett tag (det ska ju vara nyttigt), och efter att ha tappat 4,5 kg på en månad så bönföll mamma mig att börja igen (hon blev orolig...)

Så min filosofi nu är att träna så mycket jag vill, äta bra mat överlag (och jag tror att smör och grädde i många fall är bättre för kroppen än lågfettvarianter) och så länge jag inte ersätter ordentlig mat med kakor/godis så äter jag så mycket sådant jag vill också... Då håller jag vikten, på BMI 19-20 ungefär, fettprocent cirka 17-18.

• Tokstolla

Hm, mycket tråkigt att det påpekas så. Ibland kan jag ha dåligt samvete över att :
    Vi har två vänner (som har ett fast förhållande) som är väldigt smala BMI typ 17-18. De har dem alltid varit och jag kan få dåligt samvete när jag prackar på dem mat. Jisses, när vi har dem här så säger jag ÄÄÄÄT och laddar jätteportioner till dem.
    Jag menar, tänk om någon hade sagt till mig som har BMI 26 tja, du väger 3-4 kilo förmycket så idag får du ingen sås! Jag hade ju gått i taket! Å andra sidan lämnar dem ibland kvar mat på tallriken så det är ju inte så att de är dödsdömda annars men ja, det är så det är i dagens samhälle
    Om man är för smal så anses man ha t.ex anorexiproblem och ingen förstår att man t.ex inte tar på sig en kjol på sommaren.
    Det är inte OK att pracka på folk någonsinn!
    Har du fått hjälp med matkosthållning, mediciner eller liknande för att gå upp lite i vikt?

• lillabruden

även den som ser "perfekt" ut, hatar något eller allt med sin kropp. folk kommenterar negativt främst pga avundsjuka.
    av någon anledning så mäts en människas värde i kilon idag, ju mindre desto mer värd och det är helt galet och bokstavligt talat sjukt.

Dem som är i riskzonen för att dö av ätstörningar är i majoritet inte dem som är smala "skelett" heller, så dem som kommenterar dig TS, dem är okunniga och okänsliga. Och tyvärr, avundsjuka.

Vill din kompis verkligen dö för att se ut som dig? Säg till henne att det finns många som har gjort det, är det verkligen värt det!? Alla är inte byggda för att vara smala som i medias uppfattning av "smal".

• JustMeAndMyLove

Besatheten i att mäta människor efter vågen är sjuk... Har en syster (adopterad) som lidit av anoreksi. Hon var smal som bara den när hon var på en modell casting för ca 8 år sedan. De såg på henne i två sekunder och sa: Gå ner 5-10 kilo till så kan du höra av dig..."
    Ett år senare fick hon läggas in då hon blivit besatt av att svälta sig själv.
    Inte fan sa jag: Ta en kaka till! När vi träffades efter det. Eftersom hon reda fick hjälp så sa jag bara att jag fanns där om hon ville prata. Ville hon inte så har inte jag med det att göra.
    Jag själv har inte fått piller, läkarhjälp på det sättet då jag inte vill ha det. Jag äter redan tabletter mot sömnstörninar, deprition och panikångest (yes, vist vill ni bara dö för att vara jag?) och är allmänt skeptisk mot att stoppa konstiga hormoner och ämnen i kroppen. Håller just nu på att långsamt sluta med alla mediciner men det tar tid och är väldigt påfrestande då jag ätit dem i ca 10 år, sen jag var 12-13.

Det faktum att jag är smal har faktiskt gjort att det tagit dessa 10 år innan någon äns tänkte tanken på att jag kunde ha hjätfel och att jag kanske inte alls svimmade och var yr jämt för att jag inte åt (eftersom jag ju faktiskt åt bra).

Ja, nä, nu är jag less och aggresiv igen. Hunden är jättedålig och jag känner mig maktlös, han ligger här bredvid och jag kan bara tänka på att på Torsdag är det sista gången jag ser honom vid liv.... Dessutm är grannen galen och slår väl snart sönder hela trapphuset. Dags att ringa polisen igen! OT jag vet men fan va less jag är!

Svar på tråden varför får alla påpeka mina "brister"?