Inlägg från: Liten med Mindre |Visa alla inlägg
  • Liten med Mindre

Barnkarusellen snurrar vidare

Häpp - det var ju kakor jag inte skulle baka på ett tag. Men det går ju fint att baka grovbröd i långpanna med.

Funderar som bäst på hur man "firar" alla hjärtans dag ihop med svärföräldrarna. En god middag, och kanske ta med ett fin-vin som vi ialla fall inte dricker upp ensamma. Box-viner är ingen favorit när jag väl dricker ett glas eller två.

• Liten med Mindre

Grodan - nä, inget recept direkt i huvudet. Vi experimenterade med recept ur en långpanne-bok förra året, med bra och halvbra resultat. Men min mamma brukade göra smaskiga rutor förr i världen.Säkert inget recept där heller.

Härligt med vår! Njut för mig med Lappis - för visst stannar våren nästa vecka med.

• Liten med Mindre

Lappis - några fina svenska hållbara råvaror att laga mat på? (Inte för att jag kommer på något bra alternativ förstås...)

Smuggla med några svenska hårdostar? Hjortronlikör?

• Liten med Mindre

Var doktorn fin på att pilla?
    Gick det bra?

• Liten med Mindre

nenne - du är i alla fall försedd med byggsats. Hoppas nu att de klarar sig utan bruksanvisning o glasögon.

• Liten med Mindre

Dryfta på du FruLlan - det är så skönt att släppa ut sina tankar ibland.
    Har du prövat AMs berömda nässkölj? Den kanske sköjler bort virus o annat som fått fäste?

MrsB - om det är till någon tröst så är Mindre en lättviktare på 8,5 kg till 74 cm. Läste i en engelsk bok vi har att barnen går upp någonstans mellan 1 o 3 kilo under sitt andra år. Men det beror ju säkert på aktivitet, sjukdomar och annat med.

Vickan - beväpna dig med frågor och fakta inför gynbesöket, så kan du i alla fall fråga och ifrågasätta en massa saker om nu gyn inte verkar vara av det lysande slaget.

• Liten med Mindre

EA - jag har sovit som en stock de senaste kvällarna när maken kommit in. Har skällt lite på honom för att han inte går och lägger sig med mig.

Fick du nåt ÄL-åka igår kväll då?

• Liten med Mindre

Orkidéer - doppas i vatten (som har stått ett dygn) varannan vecka under september-mars, varje vecka april-augusti. sen finns det de som vill ha mer vatten, och de mår dåligt/rynkar ihop sig hos mig.

När den inte blommar vill den stå ljust och få lagom med vatten/torka/orkidénäring. Det är då den växer (nya blad o rötter) och laddar för nästa blomning. När den blommar och alla knoppar slagit ut kan man ställa den lite var som helst enligt expertisen. (Rotera inte en planta med knoppar för ofta, då kan knopparna tröttna o trilla av istället.)

När stängeln torkar klipper man av det torra, låter det som är grönt vara kvar. (Fast just nu tycker jag de gröna blomfria stänglarna är rätt trista, så de ryker nog de med.)

Sen gör inte mina blommor alltid som experterna säger att de gör. Surprise!

Svar på tråden Barnkarusellen snurrar vidare