• Frejis

Barnkarusellen snurrar vidare

Ore - Jag tar Postafen fortfarande (första dagen utan, får se om jag klarar mig utan) och tog tom två tabletter om dagen under några veckor. Som Page skriver blir man rätt trött av dem i början, men jag löste det så att jag tog en tablett rätt sent på kvällen och sedan en till på tidig eftermiddag så slapp jag värsta morgontröttheten. Men det gäller att hitta egna rutiner även där.

• Frejis

Hej tjejer!
    Får man smyga in här och förstöra stämningen inför helgen? Så känns det i alla fall.

Var på Nupp igår och tack för varningar om Kate AM, tyvärr så har det infriats. Hela upplevelsen kändes... hemsk så jag ville bara därifrån och maken försökte ställa frågor som hon inte kunde svara på. När han t ex frågade om fostrets fingrar så fick han som svar, att vi ställer inte det kravet på oss själva, dvs att se fingrarna. Min BM har dessutom bokat tiden fel och det kändes att vi har blivit anklagade för det (hur har ni fått den här tiden, med barsk ton) och nu var det plötsligt sista dagen för att göra Nupp för att imorgon hade det inte gått. Usch... och så mätte hon nackspalten en miljon gånger för att välja ut en siffra, ingen förklaring utan "ni förstår säkert vad jag håller på med". Mmm, så blev man tankeläsare.

Jahapp, myom som uppenbarligen trycker på nerverna i benen (sade hon iaf) behöver man inte följa upp för att jag ska ju inte föda barn idag och de slutar växa efter v 18...

På det fick jag också en förhöjd risk för DS, 1:88, vilket beror på dåligt värde på någon hormon (PAPP) och så skulle vi hem och tänka på vad och hur vi vill göra

Så det slutar väl med att jag byter MVC ifall det går att göra det rent praktiskt för att den här känns inte alls bra.

• Frejis

Mm, det var ingen höjdare har nu pratat med Barnmorskorna Gamla Stan (som Liten gått på, tror jag) och de verkar ju vara mer vettiga och ska försöka få till ett byte, med läkartider och råd om vad vi ska göra av våra NUPP-resultat.

När det gäller min BM så vet jag inte, hon är dålig på att svara i telefon och inte så bra på att höra av sig heller. Har dessutom bokat lite konstiga tider. Tja, det känns att jag kan vara utan henne och så ska det nog inte vara.

1:88 innebär en förhöjd rist. Hade det varit 1 på över 200 så hade det varit låg risk

Ore - har du mått illa eller var det något annat (magsjuka)?

Blir lite avis på alla som reser. Tänker på Tingas resa till Barcelona, det verkar mysigt och småkillarna verkar också ha trivts. Kul att det fungerar och att du verkar må bättre.

• Frejis

Liten - Tycker själv att det som jag vill ha av MVC inte är så avancerat, dvs att ett vänligt bemötande och medicinsk trygghet (att det finns en doktor som följer upp mina myom och som BM kommunicerar med).
    Men nu har jag iaf fått byta till BM Gamla stan, fick en tid om en vecka och så pratade jag jättelänge med ett par BM om Nuppresultatet. Ska få remiss till Ultragyn ifall vi vill diskutera det mer med en läkare.
    En annan lustighet var att de inte kunde hitta någon journal på mig (gemensamt datorsystem för hela Stockholm). Mm, sade jag, kan det vara så att MamaMia inte är så bra på det här med dokumentation?

Muggles - den här människan var nog erfaren, men övrigt saknades.

Mat i Paris - blandade erfarenheter. Har ätit väldigt god mat, men har också hamnat på konstiga ställen och då försöker vi ändå undvika turistattraktioner. Fick betala multum på en rysk restaurang för mat som inte alls var bra (tur att vi lyckades komma därifrån rätt snabbt) så nu väljer jag aldrig mer det utomlands.

Till skillnad från dig Muggles, har jag aldrig varit i Alperna. Känns också lite så där fy skam...

• Frejis

Hej A M!
    Har fått de här siffrorna:
    Trisomi 21 åldersrisk 1:288 korr risk (min alltså) 1:88
    Trisomi 13+18 åldersrisk 1:430 korr risk 1:719

Nackuppklarning 2,3mm

Enligt senaste beräkningen så var jag i 13+6 igår fast jag borde ha varit 13+1. Hon tyckte annars att fostret såg stort ut och det kan vara så att det växer så att det knakar. Så - antingen v 14 eller v 15.

Den risk för DS som jag fick är ju nästan samma som risken för MF vid FVP. Får se om vi kommer fram till någonting tillsammans med den nya BM på nästa fredag.

• Frejis

Nenne - jag håller med om att A M är jätteklok och resonerar precis på samma sätt som de barnmorskorna som jag pratat med.

Jag tror att du får erfarenhet i ämnet rätt så snart. Med betoning på positiv erfarenhet dock

• Frejis

Ore - jag kan nog inte svara på dina frågor varför det ena värdet ger högre risk än det andra trots att man använder samma parametrar. Bäst att jag lägger det på minnet ifall vi vill träffa en doktor för att gå genom resultaten.

Kängu - jag skulle nog göra abort om det visade sig att barnet hade allvarliga missbildningar, men i så fall vill jag iaf prata med experterna i området och lyssna på flera rekommendationer. Det finns ju andra funktionshinder som ger minst lika allvarliga konsekvenser som DS som visar sig först när barnet är fött eller tom senare.
    Problemet med NUPP på samma sätt som med FVP är att man inte har facit innan man ska göra det. Risk för DS vid det ena provet och risk för MF vid det andra som ändå är bara risker som inte är verklighet. Nä, som vi sade någon tidigare, är människans hjärna inte skapad för att hantera sannolikheter och det känner jag tydligt när det gäller min hjärna iaf Å andra sidan, känner jag ingen panik att jag absolut måste få veta så det är ju bra.

• Frejis

Ore - det är ju bra att akupressurbandet hjälper något vid illamående. Kom illamåendet igår kväll plötsligt eller föranleddes det av någonting (t ex lukt av någonting som man tycker är äckligt)?

• Frejis

God fortsättning! Och här skiner solen och lockar ut för en lång promenad... samtidigt som allt damm syns väl på golvet

A M - tack för att du ställer upp, det är värdefullt att ha någon att fråga särskilt.
    Hur känns det förresten för dig, med tanke på att förlossningen (eller snittet) närmar sig?

Izzie - det känns rätt okej nu och det blev mycket bättre när jag fick prata med barnmorskorna på den nya mottagningen. De fick nog agera psykolog gissar jag. Fy, denna tant från "Gökboet"... *minns ni filmen? Vi tittade på den igen under helgen*

Brudsommar - stor kram till dig, vilken märklig mens du verkar ha fått. Men om du fick utslag på ÄL-test då har du ju iaf ÄL och då tycker jag att man kan säga att hoppet för syskon till Iris inte är ute. Fast jag förstår nog rätt bra hur det känns, kran

Vickan - din påsk låter trevlig

Svar på tråden Barnkarusellen snurrar vidare