Inlägg från: Blivande fru L |Visa alla inlägg
  • Blivande fru L

Barnkarusellen snurrar vidare

Hej tjejer! Allt är upp och ner och jag orkar inte kommentera något just nu. Det är lite si och så med koncentrationen på jobbet just nu...

Maken och jag var hos läkaren idag och fick veta att hans simmare inte simmar alls. Dessutom ser de inte ut som de ska och de är väldigt några. Inga lysande besked, alltså. Vi fick remiss för IVF eller snarare ICSI eftersom simmarna inte rör sig.

På ett sätt känns det bra att veta varför vi inte har lyckats på egen hand. Mest av allt känns det förstås jobbigt att veta att vi behöver massor med assistans och att eventuella barn inte blir till genom ett hederligt samlag, som maken uttryckte det.

Har ingen aning om hur lång kön på sjukhuset är just nu men jag tror knappast att vi får göra något försök förrän efter sommaren. Skit också!

• Blivande fru L

Ore och AM: ICSI är när man för in en spermie direkt i ägget, förkortningen står för intracytoplasmatisk spermieinjektion.
    Det låter som en bra idé att fotografera magarna, både den platta och den runda!

Ego: Det känns faktiskt inte helt hopplöst, snarare skönt att veta vad vi har framför oss. Ovisshet är jobbigt! Vi har faktiskt redan hunnit prata om att använda donerade simmare och det är absolut ett alternativ om makens inte fixar det. De ska förstås få några chanser först. Vilken himla tur att man kan göra ICSI nu för tiden, för bara 10-15 år sedan hade det varit kört med orörliga simmare! *Tänker positivt* Maken har haft flera inflammationer i bitestiklarna och det är förmodligen det som tagit knäcken på simmarna.

Nenne, förresten: Jobbigt med tanten. Grattis till IVF-samtalet som är ett steg närmare ett barn!

• Blivande fru L

EA - Det är ju så jädrans dyrt att göra privata IVF:er! Tror tyvärr inte att vi har råd... Vi ställer oss i den offentliga kön så får vi se hur vi gör om tålamodet tryter och det plötsligt ramlar in en massa pengar på banken.

• Blivande fru L

Tack för alla kramar, de känns bra!

Lappis: Makens simmare borde egentligen kallas för något annat, de simmar nämligen inte alls och kan alltså inte ta sig in ett ägg även om man lägger dem i samma skål. Därav mikroinjektion.

Shit! 1,5 års väntekö i Sthlm!!! Förstår verkligen alla som valt privata alternativ istället. Hoppas och tror att kön här är kortare annars får vi nog överväga att söka hjälp inom privata sektorn.

Liten: Det är troligen bitestiklarna som fått bestående men av inflammationerna. De kunde inte se tecken på inflammation i själva simmarprovet. Är lite sur på läkarna han träffat i samband med inflammationerna, ingen har upplyst honom om att det kan leda till infertilitet! Nu försökte i ett år att bli gravida innan vi sökte hjälp, hade vi vetat detta hade vi förstås sökt tidigare.

• Blivande fru L

Håller tummarna för ditt hcg, Lappis! Förstår att du inte vill ropa hej ännu, men det är ju på väg åt rätt håll nu.

Mmm, fastlagsbullar! Här heter det inte semla, om man inte menar en fralla med t.ex. ost eller skinka på.

• Blivande fru L

Oj, vilket ståhej det kommer att bli med det kungliga bröllopet!

• Blivande fru L

EA - Vi som bor på den här sidan av vattnet säger semla bara om frallor. Det är bäddat för missförstånd när de svenska turisterna ser att de kan köpa en ost- och skinksemla på caféerna. Eller varför inte en semla med salami och brieost?

• Blivande fru L

EA - Det blir lite märkligt om man ser en semla (fastlagsbulle) med ost och skinka framför sig. Nåt att pröva kanske?

• Blivande fru L

AM - Nej, semla heter fastlagsbulle och fralla heter semla. Jag blir alldeles förvirrad själv när jag försöker förklara det.

Svar på tråden Barnkarusellen snurrar vidare