• Izzie

Barnkarusellen snurrar vidare

Ahh, hade skrivit ett långt inlägg, och så var Matilda framme och tryckte på on/off knappen på datorn (den lyser ju blått så fint) och allt försvann. Grrr. Skitunge.

Får se om jag minns nu då...

Lappis - Det var fan i mig på tiden! (apropå läkaren som snart hittar hem)
    Hoppas ditt uppsalabesök blir givande och att du får mer hjälp än "vänta och se".

AM - Blir nyfiken på hur du bor med trappuppgången och alla era renoveringar! Kan du inte ta lite bilder och lägga i galleriet?

Mrs B - Vad tråkigt med följetongen med Malte och hans stackars mage. Det verkar så himla segt med små barn och magåkommor. Det tar verkligen evigheter att bli av med skiten (visst även bokstavligt talat). Matilda har ju haft problem med vissa frukter som hon inte tål och varje gång hon får i sig något sådant tar det veckor att bli av diarrén och stora sår i rumpan. Nu har ju M inte magbesvär av Maltes kaliber tack o lov, kan bara tänka mig hur less du måste vara på allt. Styrkekram!

BS - Hoppas Iris piggar på sig! Ge henne en namnsdagskram från mig!
    Apropå äcklig GI-mat så har jag oxå stött på några exempel de senaste dagarna. Man tappar sugen lite faktiskt... Det låter gott på pappret, men smaken har varit sådär. Men det är väl bara att ta nya tag.

EA - Kul att födelsedagsfirandet blev lyckat! Några fina presenter? (jag - materialistisk? Inte alls )

Muggles - Ja, ge dig inte ang reservdelen nu. Ligg på lite till så ska du se att de fixar det åt dig. Om inte annat bara för att bli av med dig. Har du inte gett dig på högsta chefen ännu så gör det. De släpper oftast det mesta anligt min erfarenhet

Telis - Vad trist att resan blev dyrare! Några tusen lät dessutom mycket i mina öron... När åker ni och vart???

Åhh. har jag glömt någon nu???

• Izzie

Hmm, ja, jag testade med en GI-gryta igår med bönor och min mage var oxå i olag. Har för mig att Anna Skipper pratar om att man kan ha alger i maten för att motverka gaser, men det känns som det blir lite för avancerat för mig med den typen av ingredienser. Överhuvudtaget tycker jag att Anna skipper är lite overkill. Det blir för konstigt och för krångligt med alla små äckliga morgondrinkar och konstiga livsmedel man kanppt hört talas om...

Jo, det går ok med xtravaganza. Just nu är jag nere i en svacka faktiskt. Har sötsug, men det sitter främst i hjärnan. Kroppen har jag ju detoxat, men det slog lite fel den här gången och jag vart bara mer sugen på onyttigheter efter min matersättningsperiod. Så nu kämpar jag för att komma igång med träningen och återta den mentala träningen som legat på is ett par veckor. Jag har stått stilla "viktmässigt" men gått upp 1,5 kg i vätska. Det är naturligt, men om man sköter sig så ska man efter upptrappningen stå på plus minus noll egentligen.
    Men det är bara att ta nya tag. Jag skulle gärna vilja gå ner 15kg till...

Telis - Ok. 760kr låter ju mer överkomligt även om det är trist med extrautgifter. Men det låter ju fanstastiskt med Italien! Hoppas det blir mycket sol oxå! Hur klarar din rygg skidåkningen förresten?

EA - Absolut, sån är jag med. Även minismå grejer räknas! Igår hade min make lagt en liten Kick (lakritskolan) i bilen som väntade på mig när jag skulle åka till mitt xtravaganzamöte (sådär kanske att stoppa i sig godis på väg till ett viktmöte , men jag var lite låg igår, hade huvudvärk o var trött, så det passade perfekt). Jag blev jätteglad i vilket fall. Bra presenter ni fick! Och vad sött med den lilla krabban. Smart tänkt av maken! Snacka om att ni annars passat på lägga allt på samma dag! Både dubbla födelsedagar och bröllopsdag! Ingen risk att den dagen går förbi obemärkt

• Izzie

AM - HAha, ja verkligen! Stackars tjej! Hon måste ju ha känt det själv. Fy, det är asjobbigt att träna med en mage som strular.

Ser fram emot bilderna!

• Izzie

EA - Ja, det var inte illa!

Telis - Men det förvärrar inte läget med disken/diskarna att du anstränger dig eller?
    O ang svackan, så var det väl väntat. Man har sina ups and downs. Det är bara att räkna med. Fast det är ju viktigt att fånga upp sig själv i tid.

MSW - Hur gammal är han nu? Hoppas ni slipper feber och att gnället blir kortvarigt. Har du tur kanske han sover gott nu ett par timmar på eftermiddagen, så är han som ny sen framåt kvällen

• Izzie

Lappis - Det där hotellet kanske har reserverade rum över sommaren, tex om de har samarbete med vissa resebyråer eller jobbar tillsammans med tyska turisindustrin eller nåt?

Jag vart besviken på det rummet vi hade på Tylösand spa. Själva spadelen var fin, men rummet kändes verkligen inte lyxigt och billigt var det inte. Så tråkigt när ens förväntningar inte uppfylls...

• Izzie

Liten - Jag kanske är trög, men vad har A-kassan med din nästa föräldraledighetsperiod att göra?

• Izzie

Man betalar ju A-kasseavgift även som föräldraledig och då måste man väl ha fullgott skydd?

• Izzie

Liten - Ok. Intressant. För jävligt förstås, men det är nog många som inte känner till detta.

Med din nästa föräldraledighetsperiod - menar du den nu till sommaren tillsammans med Mindre fram tills hon får dagisplats eller tillsammans med Minst när h*n dyker upp?

• Izzie

Muggles - Tråkigt med din mormor! Kram!

Lappis - Ok, skönt att de tagit sig tid till att titta ordentligt nu iaf. Känns åtminstone som det händer nåt nu. Men det där med ÄL'en fattar jag inte... Hur kan det vara möjligt?

Mrs B - Tufft läge för dig, gumman. Ni har säkert pratat om detta innan, och tillsammans kommit överens om att det är som det är under vinterhalvåret när han är iväg mycket. Men har ni tagit upp saken till diskussion nu igen, när era förutsättningar har ändrats? Ni har två barn nu. Det hade ni visserligen förra året med, men då var Malte bebis och på det stora hela kanske inte lika krävande? Nu är han större och med de magproblem han haft som sugit kraft och energi från er allihop, så är det naturligt att arbetsbördan blir för stor för en enda person. Jag tycker att du ska sätta dig ner och fundera över vad som skulle underlätta mest för dig?
    Kanske är det städning som föreslagits? Då är ju det är bra alternativ, så länge som du känner att det får önskad effekt, dvs minskar din arbetsbörda. Känner du däremot att det känns jobbigt med städhjälp, så kanske det är bättre att satsa på något annat. Barnvakt är ett jättebra alternativ. Även om du har dina föräldrar som stället upp ibland, blir det en annan typ av avlastning om du betalar någon och slipper att stå i skuld, om du förstår vad jag menar? Kanske vore det jätteskönt för dig att ha två tillfällen i veckan på 1-2 h då du kan göra vad du vill - träffa kompisar utan barn, träna (ger mer energi), simma, ta en promenad eller vad du vill. Ett annat alt kanske kan vara att du och maken delar upp dagarna under veckan och kör strikt schema ett tag. Dela upp hushållsuppgifterna. Vad som underlättar mest kan bara du svara på, men jag tycker att du verkligen ska ta tag i detta nu och inte bara vänta ut mars månad oxå. Massa kramar!

• Izzie

Lappis - Hmm, precis som Liten var jag inne på att köpa lite roliga ingredienser som man kanske inte kan få tag på där hon bor... Någon delikatessbutik i närheten av där du bor el jobbar kanske kan ha något?
    Annars kanske någon härligt kit med hudvårdsprodukter? Typ philosophy med matanknytning kanske??

Muggles - Sånt där brukar ha en tendens att hinna ikapp en efteråt. Hände mig i somras tex när min moster gick bort i bröstcancer. Kände mig tom och mycket förmodligen för att bortgången kändes väntad eftersom hon varit riktigt dålig ett tag. Tids nog tog det tag i mig och på begravningen släppte alla spärrar. Har tänkt mycket på henne efteråt sen.

Ang misslyckade bak så toppar jag nog statistiken... Jag skyller allt på vår konstiga ugn. Den är verkligen kass. Förr bakade jag ganska mycket och vissa grejer gjorde jag alltid med gott resultat. Nuförtiden blir varenda grej misslyckad tycker jag. Är det inte det ena så är det det andra, och precis som ni säger så kan man ju inte bjuda på misslyckade grejer. Alltså äter man det själv... Eller slänger, när "karaktären" sagt ifrån...

Svar på tråden Barnkarusellen snurrar vidare