Barnkarusellen snurrar vidare
Izzie - vi får ju 90 SGI-dagar och 90 lägstanivådagar extra som tvillingföräldrar, så lite mer kan man ju töja ut föräldraledigheten. Totalt kommer jag att vara hemma 18.5 månader och maken 12 månader. Förvisso tar jag ju ut 0 dagar fram tills barnen fyller ett år, just för att kunna dra ut på ledigheten, men eftersom det blev två barn på en gång vet man ju inte om det blir fler möjligheter till föräldraledighet för oss. (Fast både maken och jag är rätt inne på att vi så småningom ska försöka få till ett syskon; t ex tittar vi inte på hus med mindre än fyra sovrum. Å andra sidan krävdes ju Pergo för att få till Piff & Puff och något mer tvillingpar vill jag inte ha, så vi får väl se; inget är ju givet i barnfabriken.)
Angående jobb så är det så att jag har lämnat min befattning, men har kvar min anställning. Alltså "fladdrar" jag mest runt för tillfället (organisationsmässigt) och så får jag se vad det finns för lediga tjänster när jag kommer tillbaka. Eftersom jag var så trött på den tjänst jag hade känns det som att det knappast kan bli sämre. I värsta fall får jag ta något "så länge" och fortsätta hålla ögonen öppna. Jag jobbar på en ganska stor arbetsplats med runt 600 tjänstemän, så förhoppningsvis finns där någon spännande tjänst när det är dags för mig att gå tillbaka till jobbet. Jag ska börja jobba igen i mitten av mars 2010, så under hösten ska jag ta tag i det här med jobb. Innan dess är det inte lönt och det är ganska skönt att verkligen kunna känna sig helt ledig från allt vad jobb heter. Eftersom jag inte ska tillbaka till mitt gamla finns det ju verkligen ingenting jag behöver hålla mig à jour med.
Det här med UL och flyttande av BF hit och dit tror jag beror på att alla foster faktiskt inte är exakt lika stor fram tills 20:e graviditetsveckan. Det är ju det "stora Ul:et" bygger på; att det är så att i princip alla foster är lika stora fram tills dess, så att de därigenom kan bestämma åldern på fostret och därmed BF. Dock såg vi ju med Piff & Puff att om man bara gick på respektive bebis storlek skulle Piff varit 1 vecka äldre än Puff vid stora UL:et, men det kan han ju knappast ha varit, även om de är tvåäggstvillingar. ÄL måste ju ha skett i princip samtidigt från båda äggstockarna. Däremot var ju Puff tillväxthämmad, vilket alltså i viss mån syntes redan vid stora UL:et (fast inte så mycket att några gränser överskreds, eller underskreds kanske passar bättre). Nu menar jag inte att alla barn där BF läggs senare skulle vara tillväxthämmade, men en viss skillnad i tillväxt kan det ju faktiskt vara, även om vetenskapen säger att det "inte" är så. Därför tror jag alltså att man faktiskt har ÄL när man själv tror, men att det är tillväxten som skiljer litegrann mellan olika foster.