• fru AM

Barnkarusellen snurrar vidare

MSW: jag tycker huset är fint! Visst är det en del att fixa med (de verkar vara väldigt förtjusta i våtrumsmattor och linoleum de nuv. ägarna ... ) Men bra med ytor ser det ut att vara. Gilla också speciellt de två lökformade träden på framsidan!

• fru AM

Ore: har du tastat salta kex mot illamåendet? Av typ Breton t ex?

Nu ska jag hämta lilla galenpannan på dagis.

• fru AM

Ore: lycka till med kungörelse-turnén! Alla blir ju säkert glada men det kan vara lite pirrigt för er! Kul ändå!

• fru AM

Nenne: Försök lära dig gilla grönt te för jag har läst att det hämmar upptaget av järn - för normala människor är det inte så bra men om du får i dig för mycket järn så borde det vara toppen ... Finns ju massor av olika smaker på grönt te ...

Lappis: För dig borde ju Quinoagröt vara superbra (proteinrikt och varmt!) Se exempel på recept här:
    www.nlife.se/frukost/quinoagrot-med-paron-ingefara-hasselnotter/

Nu ska jag läsa på om Hemokromatos.

Herrejisses - borde verkligen ha blivit dietist, läkare eller sjuksköterska så intresserad jag är av såna här saker ...

• fru AM

Nenne: läskig men intressant läsning om Hemokromatos. Det är nu säkert inte det du har men skulle det vara det är det ju behandlingsbart. Du verkar ju inte ha några andra symptom än just lever/järnvärdet då (?) och det finns ju enligt texten andra mindre allvarliga tillstånd som kan ge liknande symptom/provsvar
    ( www.internetmedicin.se/dyn_main.asp )

• fru AM

Lappis: nej precis, grönt te anses ju så nyttigt men det där med järnupptaget är det inte många som vet. Och när man sedan ÄR gravid är det jättemånga som byter ut vanligt te mot grönt "för att det är så nyttigt" och så får de problem med järnvärdet och får knapra kosttillskott.

Vad tror du om quinoagröten?

• fru AM

Nenne: aha - så det finns i släkten! Men som sagt - behandling finns ju (även om åderlåtning låter sådär kul. Fast en gammal hederlig läkekonstmetod är det ju)! Testa "grönt te med ingefära och citronsmak" (påste - tror det är Friggs). Smakar inte alls grönt te. Äkta japansk grönt te låter lite för hard core ...

• fru AM
    Lapinette skrev 2009-03-20 10:25:35 följande:
    AM - äter gröt då min fd akup rådde det till maken. Tror det blir svårt att byta ut den mot något ändå nyttigare då det redan är lite halvproblem med havregrynsgröt .. han muttrar när den står på bordet. Maken äter gröt eller ska vi säga han äter äppelmos med gröt.
    Men då måste ju det där receptet med päron och äpple (och lite quinoa) vara perfekt för bångstyring fransos?
  • fru AM

Jaja jag ska inte tjata mer! Ville bara att du skulle få i dig lite protein!

• fru AM

*nu tjatar jag inte längre - bara påminner, viskande*:
    Ja - för enligt receptet så ska man bara koka quinoan i fem minuter och sen kan han väl ösa tonvis med äppelmos på om det roar honom. DU kan ha nyttiga päron & ingefära & nötter på din portion ...

Svar på tråden Barnkarusellen snurrar vidare