• Fru E

Barnkarusellen snurrar vidare

Idag är det freeeeeeeeeeeeeeeeeeeedag tjejer och solen skiner

Hade tokmycket att göra igår och sedan kom pappa ner på kvällen för att sova över till idag.

Igår var jag hos fabror gyn för ett litet samtal och koll. Jag vet inte om jag blev så mycket klokare av allt han sa men lite iaf. Glömde naturligtvis att fråga om spottingsen som kom efter tanten men men. Han föreslog iaf att vi skulle göra ett VUL eftersom jag var på dag 15 för att se om ÄL var på g, vilket jag tyckte var ett jääääätebra förslag . Båda äggstockarna såg finfina ut med flera äggblåsor i olika storlekar vilket tydde på att ÄL var i intågande. Han kollade även snigelslemmet vid livmoderhalsen och det tydde med på ÄL , förklarade det så roligt med att innan ÄL är flimmerhåren som en stor trasselsudd och sen när det är ÄL så rätar de ut sig så det blir som en motorväg in för simmarna .
    Summan av kardemumman är att jag, på hans förslag, ska ta ett blodprov på dag 21 för att se om jag har ÄL även utan piller vilket jag är relativt säker på att jag har och även VUL:et visade. Så jag är glad

Blev dock inte riktigt klok på att han menade på att eftersom min cykel varierade mellan 28-35 dagar innan så tydde det på att jag inte hade ÄL varje månad........men visst kan man ha ÄL på dag 14 ena månaden och dag 18 nästa utan att det är något "fel"????? Blev lite snurrig där, men men

Nenne-be att få mirakelpillret mot svamp från gyn om du inte blir av med svampen så slipper du smörja och greja. Mina slemhinnor brukar inte tycka om svampmedlet........

• Fru E

MSW-jag tror det funkar alldeles utmärkt med vit choklad i vetebullsdegen med, kanske lite nötter till för att bryta av chokladen??? Eller kardemumma kanske

• Fru E

Jag gjorde cupcakes till tjejerna på AW:n i onsdags, mums!
    Kladdkakebotten, hallonmousse, vit chokladmousse och en virvel på toppen med lemoncurdgrädde

• Fru E

Tellis-jamenvisst har jag provat fluff!!!! superenkelt att göra och såååååå gott! Du kan i princip smälta ner vad som helst, nougat, geishachoklad, salta fiskar mmm. Viktigt är bara att låta det svalna ordentligt innan man vispar, helst över natten i kylskåpet.

Angående ÄL, det jag hade svårt att förstå var varför det var så självklart att man inte hade ÄL bara för att cykeln varierar sin längd...........dagarna från ÄL till tant brukar ju vara som Lappis säger 14 men dagarna innan ÄL kommer kan ju variera. Det jag har hört innan är att det är att cykeln kan variera upp till en vecka och det räknas till "normalt" dvs att man oftast har ÄL ändå.......men jag vet inte..........

Ore-recept kommer inom kort!

• Fru E

Botten till cupcakesen i vanliga muffinsformar:
    www.ica.se/FrontServlet&state=recept&receptid=625063

Hallonmoussen:
    3 dl hallon
    4 msk strösocker
    1 dl mild naturell yoghurt
    4 st gelatinblad (el. 2 tsk pulver + 2 msk vatten)
    1 dl vispgrädde

Blötlägg gelatinbladen. Mixa hallon och socker mer stavmixer. Tillsätt yoghurten och mixa lite till. Smält gelatinet i vattenbad el i micron. Häll ner det smälta gelatinet i hallonmixen och mixa lite till. Vispa grädden till ett fast skum och vänd ner i hallonkrämen. Fördela på tårtbotten och låt stelna i kylskåp ca 2 tim.

Vit chokladmousse:
    150 g vit choklad
    1 ägg
    2 dl vispgrädde
    1 dl kesella
    Smält den vita chokladen över ett vattenbad. Låt svalna lite, rör kraftigt ner ägget i chokladen. Blanda i kesellan. Vispa grädden hårt och vänd till sist ner denna i smeten. Låt stelna i kylskåp

Lemoncurdgrädde:
    Vispa helt enkelt vanlig grädde hårt och häll ner valfri mängd med lemoncurd i.

• Fru E

Nenne-du värmer ovispad grädde till precis innan det kokar (får inte koka för då går det inte att vispa upp sen), sen tar du av det från plattan och häller i det du vill ha i. Rör om så det smälter och sen in i kylen för att svalna.
    Jag har använt det både till tårtfyllning och som dekoration ovanpå cupcakes . God även som "vanlig" mousse

• Fru E

Tänk att man aldrig slutar nojja över om det verkligen "räcker" att köra varannandagsmetoden nu sen spottingsen slutade har det blivit varannadag men får nog gå över till varje eftersom jag skulle kunna hoppa på nästan vad som helst nu

• Fru E

Mugglan-jaaaaaaaaaaaaaa för champagnelunch vi ska ju ha "babyshower" för de två kollegorna som går hem nu snart efter jobbet så kan lika gärna värma upp med lite skumpa redan nu

• Fru E

Mugglan-jag har själv kommit fram till att eftersom ÄL var i intågande så var det nog inget skumt med spottingsen eller skumt var det ju men att cykeln var på rätt köl ändå

Svar på tråden Barnkarusellen snurrar vidare