• LyckligBrud2010

Behöver hjälp med alternativa bröllopsplaner

Vi behöver lite input.

Vi tänkte gifta oss antingen till sommaren eller sommaren 2010. Grejen är den att vi inte tycker dagen är värd så många tusen som alla lägger på sitt bröllop. Vi tycker 10000 är mer än nog, men för de pengarna (om man ser till traditionella bröllop) så kommer man inte långt om man ska ha brudklänning och kyrkbröllop, bröllopsfest med mat m.m. även om man har betalbar.

Vi har funderat kring alternativa bröllop för vi vill att att bröllopsdagen föjer en röd tråd liksom, alltså har man brudklänning och finfint i kyrkan så vill man ha matchande fest efteråt med traditionell 3-rätter i festlokal m.m. Kör man för finkläder (alltså vanlig klänning och kostym) och kanske kör för någon enklare fest i hemmet på e.m/kvällen med trubadur eller liknande så passar det ihop bättre. Förstår ni hur jag menar?

Skulle kännas supersnålt om vi hade jättefin bröllop i kyrkan med brudklänning och hela kittet, sen bjuder vi hem till enklare fest hemma hos oss med trubadur...passar ju bättre med att ha större fest i festlokal med mat, eller hur?

Likaså skulle det kännas helkonstigt att gifta sig i kyrkan i vanliga finkläder och sen ha fest antingen i hemmet eller i festlokal... för då gifter jag mig hellre borgligt, passar bättre ihop med festen sen, liksom bättre balans + att det skulle se hur snålt som helst ut om man hade vanliga finkläder om man gifte sig i kyrkan.

Har bara sett vanliga finkläder vid vigsel i samband med barndop men vi är osäkra på om vi ska slå ihop vår eventuella vigsel med vårt barndop i sommar...

Suck många nattugglor i mitt huvud nu känner jag. Hoppas någon förstog något av det jag skrivit och kan ge lite tips på hur man kan få ihop detta.

Ska försöka komplettera detta inlägg efter lite sömn känner jag. Svårt att få ner i skrift alla tankar man har i huvudet och helst när man är trött...

Kan iaf tillägga att alla inlägg om att det är helt omöjligt och snålt att ha ett bröllop för max 10000 kr (eller ungefär) inte behövs. Vi skulle kunna spara ihop mer, inte det som är problemet utan vi vill ha ett fint bröllop utan att slänga alla pengar i sjön för en enda dag.

Vi skulle vilja bjuda ungefär 50st.

*Behöver tips på hur man kan få vigsel och fest efteråt att matcha ihop, så det känns som att det väger lika mycket, inget som är mer påkostat än det andra.

*Tips på vart man kan hitta snygga kläder till bra pris.

*Matförslag

*Garanterat missat nåt nu... men alla tips emottages ofantligt mycket.

Nattiskramar

• Svar på tråden Behöver hjälp med alternativa bröllopsplaner
  • Gina83

Jag tycker absolut att ni ska köra på ett kombinerat barndop och bröllop i sommar, om ni hinner.

En vigsel i kyrkan på sommaren behöver ine vara speciellt extraordinär, en vacker sommarklänning och en fin bukett av sommarblommor är egentligen allt som behövs för dig. Finns ju vackra klänningar på H&M, Ellos, Haléns mm när sommaren nalkas. Du behöver ju inte ha en vit hellång - varför inte en somrig, blommig klänning? Vill du ha en vit enkel klänning finns det ju massor när studentklänningarna kommer.

Bjud in gästerna till fest på trädgården eller inomhus och bjud på lite enklare mat som passar bra i sommarvärmen - potatissallad med vinegrette, kycklingspett, helgrillad fläskfilé, grönsallad, oliver, ett gott bröd etc. Allt går att förbereda dagen/dagarna innan och det är lätt att laga till 50 personer. Dessert/bröllopstårta - ex. pannacotta, kladdkaka etc som går att göra till många.

Jag tror du klarar en budget på 10 000:- på det här + att du fixar dopfesten i samma veva.

Lycka till!

• marsros

Gina83 har en extremt bra poäng: köp klänning vid studenten då kan du få fin vit klänning för 1000. Annars har du ju tid på dig att finna en reaklänning. Mitt tips:

1. Räkna inte in ringarna i priset, de är inte bara för en dag.
    2. Köp klänning skor för 1500 och kläder till mannen för 1000
    3. Du får en bukett blommor för 300-500
    4. Gift er i kyrkan och ha fest i församlingshus (ofta gratis). Kolla runt lite och välj kyrka efter festlokal. Vi hittade en där vi får dricka vin. Det behöver ju inte bli västa suparfesten
    5. Bjud på mat som kan serveras varm på fat till 4-6 personer för ca 5000. (vi ska ha potatiskaka, lax, sås
    6. Baka egna tårtor/ fixa kaffe.
    7. Pengarna som blir över går till dricka, resten blir betalbar.

• Fenixx

man kan ha en enkel fin klänning i kyrkan samtidigt som många har en pampig klänning vid borglig vigsel i dagens tider.

så tror absolut ni kan fixa till något som passar er och priset.
    kolla om ni har vänner och släkt som kanske kan hjälpa er med saker som mat, frisyr, musik osv
    och gör nån enklare mat. vet folk som haft vanlig vigsel i kyrkan och sen bjudit på smörgåstårta. man kan ju skriva i inbjudan att efter vigseln så bjuds det på lättare middag eller nåt.
    allt går att ordna. och här inne får man massa bra tips.

• Soon and very soon

välj bort "live" musik då det drar ca 4000 eller mer....
    ladda ipoden o plugga in till en stereo!

• Blivande mrs walker

Hej
    Jag tycker marsros och gina83 har bra tips, men måste fråga en sak:
    Om ni gifter er kyrkligt eller borgerligt har väl ändå att gröa med er tro? Om ni är kristna och vill vigas ingör Gud gifter ni er kyrkligt, och då kan ni göra det vit sarong på en strand om ni vill, och om ni inte är kristna gifter ni er borgerligt, och kan göra det jätteståtligt i ett slott med femton tärnor och frack.

Jag är inte kristen och ska gifta mig borgerligt, det känns som om jag ljuger och är respektlös mot de som är kristna annars.

Ett strandbröllop är ju annars ett bra alternativ för budget, ni kan spänna upp ett par segel och ha som tak över festen och ha litet enklare kläder utan att det känns fel, men det blir ändå tjusigare än hemma.
    Tänk efter hur ni själva vill ha bröllopet, vill ni bjuda många eller få, ha det ståtligt eller mysigt osv. Sedan kan det mesta faktiskt ordnas med hemskt litet pengar. Vi ska ha bröllop med 110 inbjudna för ca 13000 kr, med middag, tårta, brudvals och allt som hör till.
    Tänk på vad vänner och släktingar kangöra, de kan kanske laga en tårta var så har man tårtbuffé, sjunga eller spela något instrument, hjälpa till med iordningställandet eller att göra kort.

• Umbraz

Eller varför inte göra som vi och ha vigsel med efterföljande mingel med fikabuffé. Då behöver man inte slänga ut dyra slantar vare sig på mat eller alkohol. Det enda som är dyrt är väl egentligen bröllopstårtan om den beställs på kondis, men det finns ju alternativ där med.

Nu har vi dragit på stort med brudklänning och hela baletten men det är ju upp till var och en hur man vill göra. Det går att komma billigt undan om man är beredd på att kompromissa litegrann.

• Alemonia

Våran egna budget är också 10000 och det inkluderar en ring för 3300kr. Jag försöker önska ihop ett bröllop. Maten från mina föräldrar, drycken från hans, bröllopsnatt från vänner, tårta från min moster mm.
    Lokalen är en församlingssal bredvid kyrkan.
    Min syster är frisör så hon kan orda frisyr.

• LyckligBrud2010

Oj tack för alla tips, vet inte vart jag ska börja...

Gina83 skrev 2009-02-02 07:59:53 följande:
    Jag tycker absolut att ni ska köra på ett kombinerat barndop och bröllop i sommar, om ni hinner.En vigsel i kyrkan på sommaren behöver ine vara speciellt extraordinär, en vacker sommarklänning och en fin bukett av sommarblommor är egentligen allt som behövs för dig. Finns ju vackra klänningar på H&M, Ellos, Haléns mm när sommaren nalkas. Du behöver ju inte ha en vit hellång - varför inte en somrig, blommig klänning? Vill du ha en vit enkel klänning finns det ju massor när studentklänningarna kommer.Bjud in gästerna till fest på trädgården eller inomhus och bjud på lite enklare mat som passar bra i sommarvärmen - potatissallad med vinegrette, kycklingspett, helgrillad fläskfilé, grönsallad, oliver, ett gott bröd etc. Allt går att förbereda dagen/dagarna innan och det är lätt att laga till 50 personer. Dessert/bröllopstårta - ex. pannacotta, kladdkaka etc som går att göra till många. Jag tror du klarar en budget på 10 000:- på det här + att du fixar dopfesten i samma veva. Lycka till!
    [/citat]

Jo kombinerar man bröllop och dop så tänkte jag också att man kunde ha en enklare vit klänning eller finare "vanlig" klänning, då skulle man slippa känna att man "måste" ha en riktigt brudklänning. Dessutom har man festen hemma i trädgården med mingel eller enklare mat så matchar det den röda tråden jag försökte förklara tidigare. Problemet med detta alternativ är att dels så känns det som att det är kort om tid att hinna planera allt, vädret är ju en stor riskfaktor ifall man ska ha festen hemma i trädgården, kan bli trångt med 50 pers inomhus om det regnar. Och att hyra en lokal bara ifall att känns som en onödig utgift.

Smart att köpa vit klänning vid studenten, hade inte tänkt på det alternativet :D

--------------------------------
    marsros skrev 2009-02-02 08:33:27 följande:
    [citat]
    Gina83 har en extremt bra poäng: köp klänning vid studenten då kan du få fin vit klänning för 1000. Annars har du ju tid på dig att finna en reaklänning. Mitt tips:1. Räkna inte in ringarna i priset, de är inte bara för en dag.2. Köp klänning skor för 1500 och kläder till mannen för 10003. Du får en bukett blommor för 300-5004. Gift er i kyrkan och ha fest i församlingshus (ofta gratis). Kolla runt lite och välj kyrka efter festlokal. Vi hittade en där vi får dricka vin. Det behöver ju inte bli västa suparfesten5. Bjud på mat som kan serveras varm på fat till 4-6 personer för ca 5000. (vi ska ha potatiskaka, lax, sås6. Baka egna tårtor/ fixa kaffe. 7. Pengarna som blir över går till dricka, resten blir betalbar.
    [/citat]

Tack för fina råd. Mm är nog en smart idé att inte räkna in ringarna i budgeten, helst då vi vill ha 2 ringar var, blir inga pengar kvar till resten :P. Känner mig rätt så säker på att inte vilja ha festen i kyrkans församlingsrum/sal, blir så religiöst och kallt liksom, svårt att få till festkänsla då. Och andra lokaler som vi kikat på kostar från 1500kr om man ska få plats:/

Tipsen på maten lät go, köper ni maten via catering eller lagar själv? potatiskaka lätt gott, inget recept? :P Vi köpte vanliga tårtor på vårt första barns dop och de var så billiga att det inte lönar sig att baka själva, vi köpte 3 st 16 bitars för lite över 600kr och då blev hälften över för de var så himla stora, så just den kostnaden är nog inte den värsta. Mm betalbar är nog det alternativ vi tänkt om det blir alkohol alls, vi funderade eventuellt på att bjuda på det till maten men resten får man betala själv isf. Men det är bara funderingar än så länge... känns så långt bort just nu...

-----------------

Blivande mrs walker skrev 2009-02-02 09:55:17 följande:
    [citat]
    HejJag tycker marsros och gina83 har bra tips, men måste fråga en sak:Om ni gifter er kyrkligt eller borgerligt har väl ändå att gröa med er tro? Om ni är kristna och vill vigas ingör Gud gifter ni er kyrkligt, och då kan ni göra det vit sarong på en strand om ni vill, och om ni inte är kristna gifter ni er borgerligt, och kan göra det jätteståtligt i ett slott med femton tärnor och frack.Jag är inte kristen och ska gifta mig borgerligt, det känns som om jag ljuger och är respektlös mot de som är kristna annars. Ett strandbröllop är ju annars ett bra alternativ för budget, ni kan spänna upp ett par segel och ha som tak över festen och ha litet enklare kläder utan att det känns fel, men det blir ändå tjusigare än hemma.Tänk efter hur ni själva vill ha bröllopet, vill ni bjuda många eller få, ha det ståtligt eller mysigt osv. Sedan kan det mesta faktiskt ordnas med hemskt litet pengar. Vi ska ha bröllop med 110 inbjudna för ca 13000 kr, med middag, tårta, brudvals och allt som hör till.Tänk på vad vänner och släktingar kan göra, de kan kanske laga en tårta var så har man tårtbuffé, sjunga eller spela något instrument, hjälpa till med iordningställandet eller att göra kort.
    Ingen av oss är kristen så sett, men vi har en så otroligt vacker kyrka som sambon verkligen vill gifta sig i (typ där eller aldrig ungefär). Det som är trist med den kyrkan är att de flesta gifter sig i den här i stan känns det som... Sen är det så att vårt första barn döpte vi i kyrkan -07 och den kommande vill vi också döpa i den kyrkan -09 och skulle kännas småkonstigt om vi valde att ha dop i kyrka men gifta sig borgligt, förstår du hur jag menar? Vi är ju inte religösa men kna man kalla det troende? Vi far aldrig till kyrkan och möten och sånt så religiös är vi inte.

Vi vill bjuda de viktigaste i vår släkt + de närmsta vännerna och då hamnar vi på 50-55 st + vår familj. Att ha strandbröllop känns osäkert då man inte vet vädret, vad gör man om det regnar liksom? Samma tanke hade vi ifall vi skulle haft bröllopet i trädgården (min idé, sambon inte lika förtjust) men samma sak där, vädret är ett stort frågetecken, sen kostar det att hyra tält, stolar och bord för alla. Cervise och bestick och allt sånt måste man antagligen köpa på ikea eller hyra hos cateringfirma, men pengarna drar iväg fort iaf, vi räknade på det och skulle bli dyrare än att hyra en bygdegård, isf i vårt stad.

Att ha ståtligt bröllop är väl en flickdröm med hela kittet liksom... och även den varianten har vi räknat på.. då hamnade vi på ett kalas som landar på minst 50 000kr, alltså inte ens i närheten av det vi tycker det är värt. Vi vill inte ha som alla andra, kanske hellre mysigt än ståtligt, men ändå speciellt så vi inte känns snål och det blir som et secondhand-bröllop.

2 par vi känner har gift sig nu inom loppet av 2 år och de kostade på rejält. Fina brudklänningar som de sytt upp, fina kostymer/frackar i kyrkan. Dyra håruppsättningar och flådiga brudbuketter. Fina bilar att åka från kyrkan i. Fina lokaler för bröllopsfesten, 3-rätters middag och sedan fest med dans med allt vad som ingår där, dock hade de inte liveband utan körde CD, men ändå. Har inte vågat fråga dem vart deras kalas hamnade på men de lär inte varit gratis. Och då kan ni förstå att det är lätt att man känner sig snål och fattig då man inte vill lägga lika mycket pengar på en dag, även om man vill få det speciellt. Vill inte att de ska jämföra och tycka vi är snåla, samtidigt som jag vet att det är vår dag och vi bestämmer själv hur den ska se ut, men snacket kommer gå...

---------------

Att "bara" ha ett jättefint bröllop i kyrkan med brudklänning och sen bjuda på fika och tårta i församlingshemmet känns inte aktuellt alls. Har varit på ett sånt bröllop för ett gäng år sen och det kändes som att bröllopet tog tvärstop i.o.m att fikat var avklarat...

Därför vi försöker komma på något alldeles speciellt, någon som inte behöver kosta skjortan men blir mycket speciellt och annorlunda mot alla andra vanliga traditionella bröllop.. så att gästerna inte jämför slantarna utan kanske mer jämför allt annat, mer mysigt, mystiskt eller vad det kan vara.. det är det vi inte kommit på... Nattbröllop är ju annorlunda tex men kanske inte så smidigt med 2 små barn...

Fler tips om ni orkar?
  • LyckligBrud2010

Oj blev nog världens längsta inlägg, ursäkta:P

• Luucie

Du får ursäkta men det låter lite som att ni vill ha kakan utan att betala för den.

Kanske behöver fundera en stund till på om ni verkligen inte bara ska ta att spara mer pengar för att få allt ni verkar vilja ha..?

Det kan ju vara så att alla som lägger ner så mycket pengar på sina bröllop gör det för att det är "once in a life time" och faktiskt värt det?
    Bara en fundering...

Svar på tråden Behöver hjälp med alternativa bröllopsplaner