Behöver hjälp med alternativa bröllopsplaner
Vi behöver lite input.
Vi tänkte gifta oss antingen till sommaren eller sommaren 2010. Grejen är den att vi inte tycker dagen är värd så många tusen som alla lägger på sitt bröllop. Vi tycker 10000 är mer än nog, men för de pengarna (om man ser till traditionella bröllop) så kommer man inte långt om man ska ha brudklänning och kyrkbröllop, bröllopsfest med mat m.m. även om man har betalbar.
Vi har funderat kring alternativa bröllop för vi vill att att bröllopsdagen föjer en röd tråd liksom, alltså har man brudklänning och finfint i kyrkan så vill man ha matchande fest efteråt med traditionell 3-rätter i festlokal m.m. Kör man för finkläder (alltså vanlig klänning och kostym) och kanske kör för någon enklare fest i hemmet på e.m/kvällen med trubadur eller liknande så passar det ihop bättre. Förstår ni hur jag menar?
Skulle kännas supersnålt om vi hade jättefin bröllop i kyrkan med brudklänning och hela kittet, sen bjuder vi hem till enklare fest hemma hos oss med trubadur...passar ju bättre med att ha större fest i festlokal med mat, eller hur?
Likaså skulle det kännas helkonstigt att gifta sig i kyrkan i vanliga finkläder och sen ha fest antingen i hemmet eller i festlokal... för då gifter jag mig hellre borgligt, passar bättre ihop med festen sen, liksom bättre balans + att det skulle se hur snålt som helst ut om man hade vanliga finkläder om man gifte sig i kyrkan.
Har bara sett vanliga finkläder vid vigsel i samband med barndop men vi är osäkra på om vi ska slå ihop vår eventuella vigsel med vårt barndop i sommar...
Suck många nattugglor i mitt huvud nu känner jag. Hoppas någon förstog något av det jag skrivit och kan ge lite tips på hur man kan få ihop detta.
Ska försöka komplettera detta inlägg efter lite sömn känner jag. Svårt att få ner i skrift alla tankar man har i huvudet och helst när man är trött...
Kan iaf tillägga att alla inlägg om att det är helt omöjligt och snålt att ha ett bröllop för max 10000 kr (eller ungefär) inte behövs. Vi skulle kunna spara ihop mer, inte det som är problemet utan vi vill ha ett fint bröllop utan att slänga alla pengar i sjön för en enda dag.
Vi skulle vilja bjuda ungefär 50st.
*Behöver tips på hur man kan få vigsel och fest efteråt att matcha ihop, så det känns som att det väger lika mycket, inget som är mer påkostat än det andra.
*Tips på vart man kan hitta snygga kläder till bra pris.
*Matförslag
*Garanterat missat nåt nu... men alla tips emottages ofantligt mycket.
Nattiskramar