• LyckligBrud2010

Behöver hjälp med alternativa bröllopsplaner

Vi behöver lite input.

Vi tänkte gifta oss antingen till sommaren eller sommaren 2010. Grejen är den att vi inte tycker dagen är värd så många tusen som alla lägger på sitt bröllop. Vi tycker 10000 är mer än nog, men för de pengarna (om man ser till traditionella bröllop) så kommer man inte långt om man ska ha brudklänning och kyrkbröllop, bröllopsfest med mat m.m. även om man har betalbar.

Vi har funderat kring alternativa bröllop för vi vill att att bröllopsdagen föjer en röd tråd liksom, alltså har man brudklänning och finfint i kyrkan så vill man ha matchande fest efteråt med traditionell 3-rätter i festlokal m.m. Kör man för finkläder (alltså vanlig klänning och kostym) och kanske kör för någon enklare fest i hemmet på e.m/kvällen med trubadur eller liknande så passar det ihop bättre. Förstår ni hur jag menar?

Skulle kännas supersnålt om vi hade jättefin bröllop i kyrkan med brudklänning och hela kittet, sen bjuder vi hem till enklare fest hemma hos oss med trubadur...passar ju bättre med att ha större fest i festlokal med mat, eller hur?

Likaså skulle det kännas helkonstigt att gifta sig i kyrkan i vanliga finkläder och sen ha fest antingen i hemmet eller i festlokal... för då gifter jag mig hellre borgligt, passar bättre ihop med festen sen, liksom bättre balans + att det skulle se hur snålt som helst ut om man hade vanliga finkläder om man gifte sig i kyrkan.

Har bara sett vanliga finkläder vid vigsel i samband med barndop men vi är osäkra på om vi ska slå ihop vår eventuella vigsel med vårt barndop i sommar...

Suck många nattugglor i mitt huvud nu känner jag. Hoppas någon förstog något av det jag skrivit och kan ge lite tips på hur man kan få ihop detta.

Ska försöka komplettera detta inlägg efter lite sömn känner jag. Svårt att få ner i skrift alla tankar man har i huvudet och helst när man är trött...

Kan iaf tillägga att alla inlägg om att det är helt omöjligt och snålt att ha ett bröllop för max 10000 kr (eller ungefär) inte behövs. Vi skulle kunna spara ihop mer, inte det som är problemet utan vi vill ha ett fint bröllop utan att slänga alla pengar i sjön för en enda dag.

Vi skulle vilja bjuda ungefär 50st.

*Behöver tips på hur man kan få vigsel och fest efteråt att matcha ihop, så det känns som att det väger lika mycket, inget som är mer påkostat än det andra.

*Tips på vart man kan hitta snygga kläder till bra pris.

*Matförslag

*Garanterat missat nåt nu... men alla tips emottages ofantligt mycket.

Nattiskramar

• Svar på tråden Behöver hjälp med alternativa bröllopsplaner
  • LyckligBrud2010
    Luucie skrev 2009-02-02 21:39:54 följande:
    Du får ursäkta men det låter lite som att ni vill ha kakan utan att betala för den.Kanske behöver fundera en stund till på om ni verkligen inte bara ska ta att spara mer pengar för att få allt ni verkar vilja ha..?Det kan ju vara så att alla som lägger ner så mycket pengar på sina bröllop gör det för att det är "once in a life time" och faktiskt värt det?Bara en fundering...
    Förstår din tanke... men nog tycker jag det borde finnas alternativ så man får ett fint speciellt bröllop utan att behövs spara i flera år, mitt tycke...
  • didis

Svårt att få till att dels bjuda 50-55 pers på mer än bara tårta och dels få det superbilligt.

Picknic med knytkalas på något vackert ställe kankse?? Alltså istället för presenter får gästerna ta med maten - kräver att någon organiserar upp det hela så inte 40 pers tar med potatissallad...

LyckligBrud2010 skrev 2009-02-02 22:01:52 följande:
    Förstår din tanke... men nog tycker jag det borde finnas alternativ så man får ett fint speciellt bröllop utan att behövs spara i flera år, mitt tycke...
  • Alemonia

Att ha dop och bröllop samtidigt är ju ett sätt att göra det billigare. Jag bjöd på soppa och mackor före tårtan på dotterns dop i slutet av oktober.

Något vi själva tänkt på är att ha typ grillfest som bröllopsmiddag men som det blir nu blir billigast för oss.

En kompis syster bjöd på tacos som bröllopsmiddag.

Annars är som sagt det bästa tipset att önska ihop till bröllopet på lämpligt sätt.

• rosesarered

Jag tycker att ni kan gifta er i kyrkan och ha festen på ett "enklare" ställe om ni så önskar.
    Trädgården var ju ett bra förslag annars bygdegårdar brukar vara billiga att hyra.
    Dra ner på gästlistan kanske? även om det inte känns så kul..
    Klänning kan du antingen köpa en vanlig vit sommarklänning eller också finns det en uppsjö av olika klänningar på nätet. Blocket, tradera etc.
    Du kan säkert hitta en fin klänning för en billig peng.
    Samma sak med skor, slöja, tiara eller liknande.
    Brudbukett, antingen kan du binda själv eller ge ett högstapris till din florist.

Det finns många trådar här på bröllopstorget om billiga bröllop så du kan säkert hitta mera tips där.

• larangirl

min bästa kompis hade dop o bröllop i samma dag,de bjöd på buffe,kött potatis sallad och sånt,samt exotiska frukter,de hade ingen sprit på bröllops middagen då de hade de i kyrkans lokaler som var grattis.. deras tårta gjorde en kompis o hennes kläning sydde en vän oss:)
    deras bröllop,men mat o allt gick på 5000,kläning,ringar och sånt gick på 3000ca
    så de fick ett super fint bröllop för 8000 ca :)

jag ska stå brud sommaren 2010,men vår budget är 20 max,så jag stannar kvar för tips :)

• HannanEN

Många som har bra ideér. Vi har lååångt kvar till vårt bröllop (september 2010), men vi har pratat om ett kuvertbröllop. Tycker inte att det ger ett "snålt" intryck om man formulerar det på rätt sätt...

Dessutom tycker jag att man ska göra precis som man vill med sitt bröllop - det är väl den dagen i livet som *verkligen* är ens egen. Det är ju ingen hemlighet att människor har olika ekonomiska förutsättningar, och att man prioriterar olika. Därför spelar det ingen roll att ni har vänner som haft "flotta" bröllop.

Lycka till med planeringen!

• MrsWindh

Jag orkar inte läsa igenom allt, men mitt tips är:

1) enkel klädsel i liten kyrka
    2) bröllop utomhus, enkelklädsel

3) fest hemma hos någon/billig lokal/tält/trädgård/församlingshem

4) ordna maten själv/be gäster om hjälp istället för pkt/ta ut kuvert avgift

5) Om du vill ha en klassisk bröllopsklänning så hittar du billiga här: www.kanaccasbridal.com/home.php

Sedan finns det en tråd här som har bra billiga tips!

• LyckligBrud2010

Jag tycker det är så svårt... alltså drömmen hade ju varit att ha det sagobröllop man drömt om sedan man var liten flicka, men man måste vara realist i dagens Sverige och inse att det kostar mer än det är värt, samtidigt så vill man få till de lite så det blir speciellt om man ska dra ner på kostnaderna...

Någon som har tips på teman som kan förtrolla det få slantarna till det magiskt? Festen s.a.s
    Förslag som antingen funkar till kombinerat bröllop/dop eller enbart till bröllop. Ska tillägga att det är sommarbröllop som är aktuellt så bör vara något som passar den årstiden.

Blir dopet för sig så vet vi exakt hur vi ska göra det som, och det blir exakt som förra gången men dopet i kyrkan och dopfika i församlingshemmet. Utan problemen vi har är om det sak till med bröllop i samband eller ej och hur vi löser alla detaljer.

Och om ni tipsar om något roligt tema så tips även om klädstil, hårstil, musik m.m. som kan passa till...

*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*

Enbart bröllop:
    *Natt/kvällsbröllop
    *bröllop i litet kapell eller mindre kyrka (med finare klänning, ej brudklänning.

Bröllopsfesten:
    *90-tals tema med discofest
    *80-tals tema med discofest

Kombinerat bröllop/dop:
    *bröllop/dop i kyrkan, enklare mat, kanske exotisk planka eller liknande + tårta i församlingshem för alla, sen enklare fest med trubadur i hemmet (om man får plats) för de som vill (kan vara rätt många som vill iofs. Där bjuder man på enklare snacks och dricka eller nåt.

Nån som vill fortsätta att att kopiera listan under *-*-*-*-strecket?

Kramis

• Lyckorus88

Har inte läst hela tråden men är det din dröm att ha just ditt sagobröllop tycker jag att ni ska köra på det. Risken finns annars att ni kommer ångra er sedan. Du jämför med dina vänners bröllop och läser man mellan raderna i ditt inlägg låter det som att du är lite avundsjuk på deras bröllop...?

Väntar ni med bröllopet har ni tid att skrapa ihop en liten större summa pengar och då behöver ni inte vända på slantarna och prioritera massa saker. Att planera ett bröllop ska vara roligt! Det är själva resan som är kul! Varför har ni bråttom att gifta er om ni egentligen vill ha ett sagobröllop?

Att säga att pengarna inte är värd att lägga till bröllop tycker jag är fel. Vill man verkligen ha ett fint bröllop och det är en gång i sitt liv då tycker jag att det inte ska snålas om man verkligen vill ha det så. Sedan att säga "Det är bara för en dag", javisst, men åker man iväg till Thailand i två veckor och gör av med 20 000 kronor tycker många svenskar att det är helt okej, men egentligen har man då också gjort av med pengarna "i sjön" fastän det har varat i 13 dagar mer än ett bröllop. Se ett bröllop som en upplevelse och som ni ska minnans resten av livet!

Förstår inte ditt problem rikigt: Ni vill ha ett bröllop som ska kännas påkostat, med brudklänning, 3-rätters, festlokal m.m. men ni är inte beredd att betala för det?
    Ja, den drömmen vill väl alla blivande brudpar ha! Ni kommer nog aldrig att komma undan att ett påkostat bröllop kommer märkas mycket mer hur ni än gör det på något sätt med ett budgetbröllop. Antingen har man ett påkostat bröllop eller ett budgetbröllop - valet är ert. Sedan att era vänner tycker att ni är snåla om ni väljer ett budgetbröllop på 10 000 kronor vad gör det? Det är er dag! För ni har väl bröllopet för er skull och inte era vänners?

• MrsTwingly

mitt förslag är att ni gifter er utomlands.
    Ni får: sistaminutenbiljetter till en grekisk ö= gifter er på en klippa i solnedgången. Middag på en grekisk bistro
    Ett annorlunda bröllop, som eg bara kostar biljetterna ner + boende. Ni skulle ju isf kunna åka för 5000kr/var, något som ni borde kunna komma under om man åker reguljärt

Ni missar: att folk inte kanske har råd att följa med, kyrkan

• brud080808

Jag har inte läst hela tråden, men jag tycker verkligen inte att det är snålt att vigas i kyrkan i bröllopsklänning etc och sedan ha fest hemma. Men vill ni verkligen ha allt tycker jag att ni ska spara till det.

• MrsWindh

Jag håller inte med alls.
    Jag tycker det är vettigt att fundera om ett bröllop verkligen är värt 40, 50, 60.000+ (som summan lätt kommer upp i). Framförallt om man har barn. Visst ett drömbröllop är ju alltid kul, men viktigast är väl att man blir vigd utan att försätta sig i en ekonomisk kris. Jag har hellre pengar över till äktenskapet än att blåsa allt på en dag.
    Oavsett vad så kommer bröllopsdagen att kännas speciell och vacker, och det är inte pengarna som skapar det utan känslorna, vännorna, familjen, kärleken, talen, och allt det andra som är "gratis".

Lyckorus88 skrev 2009-02-05 11:49:55 följande:
    Har inte läst hela tråden men är det din dröm att ha just ditt sagobröllop tycker jag att ni ska köra på det. Risken finns annars att ni kommer ångra er sedan. Du jämför med dina vänners bröllop och läser man mellan raderna i ditt inlägg låter det som att du är lite avundsjuk på deras bröllop...?Väntar ni med bröllopet har ni tid att skrapa ihop en liten större summa pengar och då behöver ni inte vända på slantarna och prioritera massa saker. Att planera ett bröllop ska vara roligt! Det är själva resan som är kul! Varför har ni bråttom att gifta er om ni egentligen vill ha ett sagobröllop?Att säga att pengarna inte är värd att lägga till bröllop tycker jag är fel. Vill man verkligen ha ett fint bröllop och det är en gång i sitt liv då tycker jag att det inte ska snålas om man verkligen vill ha det så. Sedan att säga "Det är bara för en dag", javisst, men åker man iväg till Thailand i två veckor och gör av med 20 000 kronor tycker många svenskar att det är helt okej, men egentligen har man då också gjort av med pengarna "i sjön" fastän det har varat i 13 dagar mer än ett bröllop. Se ett bröllop som en upplevelse och som ni ska minnans resten av livet! Förstår inte ditt problem rikigt: Ni vill ha ett bröllop som ska kännas påkostat, med brudklänning, 3-rätters, festlokal m.m. men ni är inte beredd att betala för det?Ja, den drömmen vill väl alla blivande brudpar ha! Ni kommer nog aldrig att komma undan att ett påkostat bröllop kommer märkas mycket mer hur ni än gör det på något sätt med ett budgetbröllop. Antingen har man ett påkostat bröllop eller ett budgetbröllop - valet är ert. Sedan att era vänner tycker att ni är snåla om ni väljer ett budgetbröllop på 10 000 kronor vad gör det? Det är er dag! För ni har väl bröllopet för er skull och inte era vänners?
  • Heloise

Hmm jag skulle nog satsa merparten av budgeten på festen. Buffe är ju bra men annars så kan man ju faktiskt satsa på att göra en god mustig gryta, med gott bröd, smör, ost, sallad. Det är inte så dyrt att göra tårtor själv, kanske en pavlova med färska frukter och grädde. Lite små plock som oliver, hummous, tzatziki, mer bröd, grissini. Köp vin och öl från Tyskland. Kanske hyra in en trubadur, eller bara ladda ipoden med bra musik. Jag tror att det skulle bli jättemysigt. Går väl jättebra att gifta sig i samband med dopet i fina sommarkläder.
    Tänka bort alla måsten.

• Lyckorus88
    MrsWindh skrev 2009-02-05 15:38:35 följande:
    Jag håller inte med alls.Jag tycker det är vettigt att fundera om ett bröllop verkligen är värt 40, 50, 60.000+ (som summan lätt kommer upp i). Framförallt om man har barn. Visst ett drömbröllop är ju alltid kul, men viktigast är väl att man blir vigd utan att försätta sig i en ekonomisk kris. Jag har hellre pengar över till äktenskapet än att blåsa allt på en dag. Oavsett vad så kommer bröllopsdagen att kännas speciell och vacker, och det är inte pengarna som skapar det utan känslorna, vännorna, familjen, kärleken, talen, och allt det andra som är "gratis".
    Javisst det tycker jag också, det jag menar är om man verkligen vill ha ett drömbröllop så är det inte fel att lägga pengarna på det om det är verkligen det man vill. Tycker det är fel att säga att dessa pengar är att kasta i sjön då vi alla har olika ekonomiska förusättningar och prioriteringar. Av TS kan jag skönja mig att hon vill ha ett sagobröllop som hon har drömt sedan hon var liten då är det inte fel att förverkla den drömmen om det är det dem vill ha. Förstår du vad jag menar?
  • MrsWindh
    Lyckorus88 skrev 2009-02-05 16:03:57 följande:
    Javisst det tycker jag också, det jag menar är om man verkligen vill ha ett drömbröllop så är det inte fel att lägga pengarna på det om det är verkligen det man vill. Tycker det är fel att säga att dessa pengar är att kasta i sjön då vi alla har olika ekonomiska förusättningar och prioriteringar. Av TS kan jag skönja mig att hon vill ha ett sagobröllop som hon har drömt sedan hon var liten då är det inte fel att förverkla den drömmen om det är det dem vill ha. Förstår du vad jag menar?
    Det tycker jag med, men samtidigt, vad man "vill" är ju inte alltid vad som går att ordna. Och om jag tolkat TS rätt så vill dom inte lägga dom summorna på ett bröllop, och det kan jag förstå. Vi har en budjett på 50.000 men så har vi inget hus, inga barn, inga skulder, så då kan vi lätt unna oss det. Om jag hade haft det ena eller andra så hade jag säkerligen inte lagt 50´ på ett bröllop! Sedan tror jag nog att man kan komma undan och få ett helt underbart bröllop för 10.000:- eller mindre. Det är inte pengarna som avgör hur vackert det är, det är stämningen.
  • Ore

Klädsel i kyrkan vid vigsel är helt valfri, vare sig man har barndop samtidigt eller inte. Klä er så ni känner er fina, helt enkelt!

Midsommarbröllop kanske vore något för er? Bjuda på midsommarmat, ha en fin sommarklänning (VILA brukar ha snygga klänningar, men kolla runt i vanliga butiker. Är du litet händig kan du säkert piffa upp den litet också, med något broderi, band, spetsar, någon applikation eller liknande, så riskerar du absolut inte att någon av gästerna kommer i exakt likadan klänning! Plocka blommor i naturen både till brudbukett och till dekorationer på borden. Om vigseln sker utomhus eller inomhus kan ni ju låta vädret avgöra. Bygdegård eller tält, beroende på hur det fungerar osv...

• Lyckorus88
    Ore skrev 2009-02-05 16:36:05 följande:
    Klädsel i kyrkan vid vigsel är helt valfri, vare sig man har barndop samtidigt eller inte. Klä er så ni känner er fina, helt enkelt! Midsommarbröllop kanske vore något för er? Bjuda på midsommarmat, ha en fin sommarklänning (VILA brukar ha snygga klänningar, men kolla runt i vanliga butiker. Är du litet händig kan du säkert piffa upp den litet också, med något broderi, band, spetsar, någon applikation eller liknande, så riskerar du absolut inte att någon av gästerna kommer i exakt likadan klänning! Plocka blommor i naturen både till brudbukett och till dekorationer på borden. Om vigseln sker utomhus eller inomhus kan ni ju låta vädret avgöra. Bygdegård eller tält, beroende på hur det fungerar osv...
    Det är inte bra med midsommarbröllop. Min syster gifte sig midsommaren 2004 och nu firar dem sina bröllopsdagar på midsommar då det oftast är något kul fest. Inte så kul att göra det varje år precis. Sedan har många oftast andra planer på midsommar än att gå på bröllop.

Vill ni ha ett speciellt och annorlunda bröllop tycker jag att ni INTE ska kombinera detta med dop och bröllop för dop brukar vara på ett vis medan bröllop kan man vara på ett annat vis. Enklare att dela upp detta då, ett tips bara.

Det är nog svårt att få ett bröllop för 50-55 pers på mer än bara tårta och dels få det superbilligt... om man ska köra hela kitten liksom....?
  • EllaBellaG

Gällande tema, om ni är inne på spåret att ha ett nattbröllop. Har ni någon ruin eller liknande i närheten? Där kan man ofta skapa en magisk stämning. Spänn upp ett segel till ett tak, ställ värmeljus i varenda pricka, och hyr bord och stolar att ställa under och duka fram en finfin buffé!

Svar på tråden Behöver hjälp med alternativa bröllopsplaner