Inlägg från: MrsWindh |Visa alla inlägg
  • MrsWindh

Behöver hjälp med alternativa bröllopsplaner

Jag orkar inte läsa igenom allt, men mitt tips är:

1) enkel klädsel i liten kyrka
    2) bröllop utomhus, enkelklädsel

3) fest hemma hos någon/billig lokal/tält/trädgård/församlingshem

4) ordna maten själv/be gäster om hjälp istället för pkt/ta ut kuvert avgift

5) Om du vill ha en klassisk bröllopsklänning så hittar du billiga här: www.kanaccasbridal.com/home.php

Sedan finns det en tråd här som har bra billiga tips!

• MrsWindh

Jag håller inte med alls.
    Jag tycker det är vettigt att fundera om ett bröllop verkligen är värt 40, 50, 60.000+ (som summan lätt kommer upp i). Framförallt om man har barn. Visst ett drömbröllop är ju alltid kul, men viktigast är väl att man blir vigd utan att försätta sig i en ekonomisk kris. Jag har hellre pengar över till äktenskapet än att blåsa allt på en dag.
    Oavsett vad så kommer bröllopsdagen att kännas speciell och vacker, och det är inte pengarna som skapar det utan känslorna, vännorna, familjen, kärleken, talen, och allt det andra som är "gratis".

Lyckorus88 skrev 2009-02-05 11:49:55 följande:
    Har inte läst hela tråden men är det din dröm att ha just ditt sagobröllop tycker jag att ni ska köra på det. Risken finns annars att ni kommer ångra er sedan. Du jämför med dina vänners bröllop och läser man mellan raderna i ditt inlägg låter det som att du är lite avundsjuk på deras bröllop...?Väntar ni med bröllopet har ni tid att skrapa ihop en liten större summa pengar och då behöver ni inte vända på slantarna och prioritera massa saker. Att planera ett bröllop ska vara roligt! Det är själva resan som är kul! Varför har ni bråttom att gifta er om ni egentligen vill ha ett sagobröllop?Att säga att pengarna inte är värd att lägga till bröllop tycker jag är fel. Vill man verkligen ha ett fint bröllop och det är en gång i sitt liv då tycker jag att det inte ska snålas om man verkligen vill ha det så. Sedan att säga "Det är bara för en dag", javisst, men åker man iväg till Thailand i två veckor och gör av med 20 000 kronor tycker många svenskar att det är helt okej, men egentligen har man då också gjort av med pengarna "i sjön" fastän det har varat i 13 dagar mer än ett bröllop. Se ett bröllop som en upplevelse och som ni ska minnans resten av livet! Förstår inte ditt problem rikigt: Ni vill ha ett bröllop som ska kännas påkostat, med brudklänning, 3-rätters, festlokal m.m. men ni är inte beredd att betala för det?Ja, den drömmen vill väl alla blivande brudpar ha! Ni kommer nog aldrig att komma undan att ett påkostat bröllop kommer märkas mycket mer hur ni än gör det på något sätt med ett budgetbröllop. Antingen har man ett påkostat bröllop eller ett budgetbröllop - valet är ert. Sedan att era vänner tycker att ni är snåla om ni väljer ett budgetbröllop på 10 000 kronor vad gör det? Det är er dag! För ni har väl bröllopet för er skull och inte era vänners?
  • MrsWindh
    Lyckorus88 skrev 2009-02-05 16:03:57 följande:
    Javisst det tycker jag också, det jag menar är om man verkligen vill ha ett drömbröllop så är det inte fel att lägga pengarna på det om det är verkligen det man vill. Tycker det är fel att säga att dessa pengar är att kasta i sjön då vi alla har olika ekonomiska förusättningar och prioriteringar. Av TS kan jag skönja mig att hon vill ha ett sagobröllop som hon har drömt sedan hon var liten då är det inte fel att förverkla den drömmen om det är det dem vill ha. Förstår du vad jag menar?
    Det tycker jag med, men samtidigt, vad man "vill" är ju inte alltid vad som går att ordna. Och om jag tolkat TS rätt så vill dom inte lägga dom summorna på ett bröllop, och det kan jag förstå. Vi har en budjett på 50.000 men så har vi inget hus, inga barn, inga skulder, så då kan vi lätt unna oss det. Om jag hade haft det ena eller andra så hade jag säkerligen inte lagt 50´ på ett bröllop! Sedan tror jag nog att man kan komma undan och få ett helt underbart bröllop för 10.000:- eller mindre. Det är inte pengarna som avgör hur vackert det är, det är stämningen.
Svar på tråden Behöver hjälp med alternativa bröllopsplaner