Inlägg från: MyochErlend |Visa alla inlägg
  • MyochErlend

hur blir man av med sötsuget ?????

..så sitter jag här med en choklad igen...

Jag har absolut inget behov av att banta, så detta handlar inte om det...
    Men jag vet att det är en ovana och jag äter mer choklad än vad som är bra för mig...

Är det ngn som har några bra tips på hur man stoppar sötsuget ???

..Alla tips är välkomna

• Svar på tråden hur blir man av med sötsuget ?????
  • MyochErlend
    Tooticki skrev 2009-02-04 16:06:28 följande:
    Jag har samma problem. Dessutom har vi (sjukligt) högt kolesterol i släkten vilket jag såklart vill undvika. Det vi har gjort på senaste tiden är att vi bestämt att bara handla en gång i veckan och då inte när vi är hungriga. Sen ser vi till att alltid ha popcrn hemma så kan man äta det när suget sätter in. För mig har det hjälpt lite.
    ja.. det är en bra tips..
    men grejen är att mitt största problem är inte när jag är hemma utan i skolan eller på jobbet ... eller någonstans där mitt i mellan.... :(
  • MyochErlend
    Kickis skrev 2009-02-04 16:14:36 följande:
    Kanske inte lättaste sättet, men det funkar - sockerdetox. Efter 14 dagar helt utan socker och annat sött är sockersuget som bortblåst. Men de första dagarna får man nästan abstinens. Lättare om man är två som kör samtidigt så man kan peppa varandra.
    ja..är det sant ??
    jag har aldrig kommit så långt :-P
    men försvinner det om man klarar hålla sig ifrån det i ett par veckor ca ???
  • MyochErlend

kanske det bara är att bita i det sura äpplet och inse att man har ett par veckor med abstinens framför sig för att sen kanske kunna bli lite mer måttlig i sitt intag....

Det ar ju bara såååååååååå gott !!!!!
    lika gott varje gång

• MyochErlend
    MsomiMarie skrev 2009-02-04 16:46:27 följande:
    Sötsuget brukar försvinna om man lyckas kämpa emot i två veckor ungefär...Sedan tappar man det mesta av sötsuget. Det bästa mot sötsug är nog att hålla sig sysselsatt faktiskt. Inte sitta framför TV:n en massa. Ta en promenad,umgås med vänner,pyssla på med något. Oftast när jag blir sötsugen så är det när jag inte gör något,då vill man som äta. Ät frukt och grönt istället för snask. Då får du äta hur mkt som helst!
    ja tack :)
    ska skaffa mig ngn som kan h¨lla koll på mig och motivera mig...

Ok`! tack för alla goda råd
  • MyochErlend

ouffa... ja jag tror jag bnehöver den hjälp jag kan få...
    ska tilläggas att jag oftast äter bra mat ...
    och jag är ofta inte sugen på ngt annat godis... bara C.H.O.K.L.A.D

• MyochErlend
    litetbröllop09 skrev 2009-02-04 17:48:49 följande:
    har inte läst igenom tråden men det är ju faktiskt så att man bygger upp ett sockerberoende!! är nog bara avgiftning som gäller om man verkligen vill rensa bort suget??
    dvs då menar du att i ren viljekraft stå emot sötsuget??
    som avgiftning menar jag??
  • MyochErlend
    catarinaw skrev 2009-02-04 17:54:36 följande:
    Man har ju testat att sluta många gånger, och det är ju värst de 2-3 första dagarna sen försvinner det. Tyvärr kommer fredagen och då blir man så himla sugen igen. Vet inte om det har med helgen att göra osv. Helst sjukt egentligen :)
    tror det har med att göra att du lättare är diciplinerad i veckan och så kan du gå lite ifrån dina rutiner på helgerna..
    + att ska jag vara hemma och mysa en fredagskväll i soffan.. ja då ingår ngt sött ätbart
  • MyochErlend

oj att det var så många som hade erfarenhet av detta ??!!
    ja då får vi stötta varandra...

• MyochErlend

Lördagsgodis ... det är så viktigt det...
    varför ska man få äta godis på alla dagar bara för att man är vuxen ??
    min blivande och jag älskar båda desserter, både att göra och äta...det är livsfarligt..
    än så länge bor vi inte ihop men till hösten...
    neeeej ...tills dess MÅSTE jag hitta bätrte karaktär...

(som tur är så är han mitt i all dessert ätande upptagen av att leva ett sunt liv med träning och bra mat)

• MyochErlend
    hujjedamejj skrev 2009-02-04 19:18:24 följande:
    Nåt som verkligen har hjälpt på mig är att dricka äppelcidervinäger utspätt med vatten 3 delar vatten, 1 del äppelcidervinäger. Men det är ju INTE så gott, nej..Äppelcidervinäger finns även på brustablett, och dom är goda, smakar som äppelcider! Ta en brustablett en gång om dagen så är sötsuget borta efter 3 dagar, funkar skitbra för mig!!! Det är både nyttigt och sätter även igång förbränningen!Så åk till hälsokostaffären och köp på dig några rör (inte fasligt dyra heller). Eller ner till ICA och handla vinäger!
    tack för tipset :)
    får ta turen inom hälsokostbutiken imorgon...
  • MyochErlend

nej.. nu äter jag igen...
    ngn mer än jag som sliter med tanken "jag börjar imorgon" ??

• MyochErlend
    matildaochniklas skrev 2009-02-04 20:12:34 följande:
    Nu har jag inte läst hela tråden, men tips på att få bort sötsuget kan vara att köpa en bra väldoftande hudlotion att smörja in sig med när sötsuget kommer för det är samma sinnen som stimuleras.. eller ta ett bad med nån doftande olja.. Kan ju vara värt att prova iaf!
    är det sant ??
    åh... det kanske man skulle testa ??!!
    Som sagt..jag kan nästan göra vad som helst
  • MyochErlend
    Aleta skrev 2009-02-04 21:47:53 följande:
    Men - vad är det för choklad du äter?Rätt choklad kan ju vara bra för dig. Sedan jag började äta mörk choklad så har godisintaget minskat rejält. När man har chokladsug och sätter i sig mjölkchoklad så får man inte i sig det nyttiga som kroppen vill ha, utan en massa socker och mjölkpulver och tyvärr ofta tillsatser.Om du äter choklad som är 70% så är 30% socker. Ökar du på procenten ännu mer så minskar sockret. Äter man god mörk choklad så vill man inte heller ha så mycket så då minskar sockerintaget.Jag har hört rekommendationer att man mår bra av 30-40 gram mörk choklad om dagen.Vill man inte lägga ner en massa pengar på den finaste chokladen så finns det faktiskt OK choklad på t ex ICA, nämligen Anthon Berg. Testa den, de har flera olika mörka så man kan hitta sin personliga favorit, så mycket godare än Marabou och Lindt i mitt tycke.Annars kan vi ses på chokladfestivalen i Linköping, jag ska dit den 28:e februari och jag tänker ha med mig en FET plånbok. Mitt råd: ät mer god, mörk choklad!
    mmmm tack för tipset
  • MyochErlend

ja...och denna tråden har peppat mig...
    Vet att jag sagt det förr och kanske inte folk här inne tror mig men imorgon DÅ ska jag börja helt...
    INGEN CHOKLAD
    resten går fint att hålla sig ifrån...
    Jag ska aktivera mig som bara den nu i några dagar så hoppas jag att den värsta abstinensen har gått över sen...

• MyochErlend
    Aleta skrev 2009-02-04 22:11:40 följande:
    Ingen choklad?Den bästa antioxidanten i världen ju!Jag hävdar att rätt choklad är nyttig och minskar sötsuget. Gå på en chokladprovning med Claude Kollin så får du höra. Han är läkarewww.claudeschokladprovning.com/tidning/mork.h...Man blir lyckligare också.
    ja ok... jag omformulerar mig...
    Från och med imorgon ska jag äta RÄTT choklad och i MÅTTLIGA mängder
Svar på tråden hur blir man av med sötsuget ?????