• MyochErlend

hur blir man av med sötsuget ?????

..så sitter jag här med en choklad igen...

Jag har absolut inget behov av att banta, så detta handlar inte om det...
    Men jag vet att det är en ovana och jag äter mer choklad än vad som är bra för mig...

Är det ngn som har några bra tips på hur man stoppar sötsuget ???

..Alla tips är välkomna

• Svar på tråden hur blir man av med sötsuget ?????
  • Tooticki

Jag har samma problem. Dessutom har vi (sjukligt) högt kolesterol i släkten vilket jag såklart vill undvika.

Det vi har gjort på senaste tiden är att vi bestämt att bara handla en gång i veckan och då inte när vi är hungriga. Sen ser vi till att alltid ha popcrn hemma så kan man äta det när suget sätter in. För mig har det hjälpt lite.

• Carrod

Jag har kört en "diet"med att dricka proteindrinkar till frukost å middag å ätit en bra lunch-som mellanmål har jag käkat morötter för att jag inte ska bli så hungrig och upptäck att mitt sötsug försvann på en gång. Dom är ju lite söta och mättande och håller blodsockret jämnt. för det är ju oftast problemet. Att blodsockret får sina dalar. Men försöker man äta ngt var tredje timme så får man aldrig det suget.

• Kickis

Kanske inte lättaste sättet, men det funkar - sockerdetox. Efter 14 dagar helt utan socker och annat sött är sockersuget som bortblåst. Men de första dagarna får man nästan abstinens. Lättare om man är två som kör samtidigt så man kan peppa varandra.

• MyochErlend
    Tooticki skrev 2009-02-04 16:06:28 följande:
    Jag har samma problem. Dessutom har vi (sjukligt) högt kolesterol i släkten vilket jag såklart vill undvika. Det vi har gjort på senaste tiden är att vi bestämt att bara handla en gång i veckan och då inte när vi är hungriga. Sen ser vi till att alltid ha popcrn hemma så kan man äta det när suget sätter in. För mig har det hjälpt lite.
    ja.. det är en bra tips..
    men grejen är att mitt största problem är inte när jag är hemma utan i skolan eller på jobbet ... eller någonstans där mitt i mellan.... :(
  • Tokstolla

Det Kickis säger är absolut rätt men ta inte bort alla kolhydrater för det är verkligen inte bra man bör få i sig minst 30-40 gram /dag.
    Man kan tänka sig att köra en LCHF- bygger på få kolhydrater och mycket fett har man gjort det i 10 dagar är sötsuget som bortblåst men viktigast av allt är nog att sysselsätta sig med något annat och bita igen de första gångerna. Sedan avtar suget mer och mer

• Ore

Stoppar sötsuget vet jag inte hur man gör? Men vill jag minska ner på sockerintaget, och sluta med godis, så äter jag en frukt eller dricker en kopp the eller liknande istället (avleda uppmärksamheten). Och så får man ju givetvis göra det besvärligt för sig att skaffa godis, inte ha det hemma.

Men nu var det längesedan jag försökte sluta med sötsaker... Sist jag provade så gick jag ned drygt 4 kg på en månad, BMI kröp ner mot 18 och mamma bönföll mig att börja äta godis igen

• Micaela

Att äta regelbundet så blodsockret inte blir för lågt.
    Att unna sig ibland, istället för att frossa vissa dagar säger vissa funkar bättre medan andra säger, precis som kickis säger, att det funkar bättre att låta bli socker helt och då försvinner sötsuget...
    Men om du bara köper sånt med mycket kakao i det? Det är ju inte så gott att äta mycket av

• MyochErlend
    Kickis skrev 2009-02-04 16:14:36 följande:
    Kanske inte lättaste sättet, men det funkar - sockerdetox. Efter 14 dagar helt utan socker och annat sött är sockersuget som bortblåst. Men de första dagarna får man nästan abstinens. Lättare om man är två som kör samtidigt så man kan peppa varandra.
    ja..är det sant ??
    jag har aldrig kommit så långt :-P
    men försvinner det om man klarar hålla sig ifrån det i ett par veckor ca ???
  • MyochErlend

kanske det bara är att bita i det sura äpplet och inse att man har ett par veckor med abstinens framför sig för att sen kanske kunna bli lite mer måttlig i sitt intag....

Det ar ju bara såååååååååå gott !!!!!
    lika gott varje gång

• MsomiMarie

Sötsuget brukar försvinna om man lyckas kämpa emot i två veckor ungefär...Sedan tappar man det mesta av sötsuget. Det bästa mot sötsug är nog att hålla sig sysselsatt faktiskt. Inte sitta framför TV:n en massa. Ta en promenad,umgås med vänner,pyssla på med något. Oftast när jag blir sötsugen så är det när jag inte gör något,då vill man som äta. Ät frukt och grönt istället för snask. Då får du äta hur mkt som helst!

Svar på tråden hur blir man av med sötsuget ?????