• MyochErlend

hur blir man av med sötsuget ?????

..så sitter jag här med en choklad igen...

Jag har absolut inget behov av att banta, så detta handlar inte om det...
    Men jag vet att det är en ovana och jag äter mer choklad än vad som är bra för mig...

Är det ngn som har några bra tips på hur man stoppar sötsuget ???

..Alla tips är välkomna

• Svar på tråden hur blir man av med sötsuget ?????
  • Lajsan

En till som skäms, skulle inte äta godis på veckodagarna och börja träna, denna veckan har jag ätit godis 2 av 3 dagar... har så grymt dålig karaktär

• passionsblomman

Vi kanske ska sluta ett avtal med varandra och hjälpas åt?
    Det verkar finnas fler som borde vara med på det här...

Lördagsgodis, precis som min son har.
    Och en pralin till kaffet! Den njuter man mer av, jag lovar!!

Lajsan skrev 2009-02-04 18:23:38 följande:
    En till som skäms, skulle inte äta godis på veckodagarna och börja träna, denna veckan har jag ätit godis 2 av 3 dagar... har så grymt dålig karaktär
  • MyochErlend

Lördagsgodis ... det är så viktigt det...
    varför ska man få äta godis på alla dagar bara för att man är vuxen ??
    min blivande och jag älskar båda desserter, både att göra och äta...det är livsfarligt..
    än så länge bor vi inte ihop men till hösten...
    neeeej ...tills dess MÅSTE jag hitta bätrte karaktär...

(som tur är så är han mitt i all dessert ätande upptagen av att leva ett sunt liv med träning och bra mat)

• annakristina

Här är en till med sötsaksproblem. Efter träning brukar jag vara mindre sugen på godis, men det gäller bara att komma iväg till gymmet. Har i några omgångar lyckats hålla uppe från godis och det brukar bli bättre efter ett par veckor, men sedan tror man att man är "botad" och smakar lite... sen är jag fast igen!
    Sedan funkar ju godis alltid att fira med, trösta sig med eller lyxa sig med. Det finns alltid en bra anledning.

Nu för tiden är jag glad om jag lyckas hålla mig ifrån godis en hel dag. Försöker äta frukt för att minska sockerhuvudvärken som kommer smygande på eftermiddagen.

Passionsblomman: Jag är med!

• Lajsan
    passionsblomman skrev 2009-02-04 18:26:01 följande:
    Vi kanske ska sluta ett avtal med varandra och hjälpas åt? Det verkar finnas fler som borde vara med på det här...Lördagsgodis, precis som min son har.Och en pralin till kaffet! Den njuter man mer av, jag lovar!!
    Hur ska man kunna hålla det avtalet? Går ju och äter godis hemma i smyg när mannen inte ser så han inte ska få veta... grejen är att man mår inte bra av det, skötte mej bra i 2 veckor och så gick denna veckan åt skogen... Lycka till om någon kan få över mej till rätt sida
  • litetbröllop09

ja hur svårt ska det vara att hålla sig till lördagsgodis som man säger till sina barn??? varför tar man sig såna friheter bara för att man är "vuxen"?
    näe, nästa vecka är det jag som skärper till mig!!! har ju precis börjat jobba efter tre års mammaledighet så nu ska här slutas fikas o småätas!!

• hujjedamejj

Nåt som verkligen har hjälpt på mig är att dricka äppelcidervinäger utspätt med vatten 3 delar vatten, 1 del äppelcidervinäger. Men det är ju INTE så gott, nej..
    Äppelcidervinäger finns även på brustablett, och dom är goda, smakar som äppelcider! Ta en brustablett en gång om dagen så är sötsuget borta efter 3 dagar, funkar skitbra för mig!!! Det är både nyttigt och sätter även igång förbränningen!
    Så åk till hälsokostaffären och köp på dig några rör (inte fasligt dyra heller). Eller ner till ICA och handla vinäger!

• MyochErlend
    hujjedamejj skrev 2009-02-04 19:18:24 följande:
    Nåt som verkligen har hjälpt på mig är att dricka äppelcidervinäger utspätt med vatten 3 delar vatten, 1 del äppelcidervinäger. Men det är ju INTE så gott, nej..Äppelcidervinäger finns även på brustablett, och dom är goda, smakar som äppelcider! Ta en brustablett en gång om dagen så är sötsuget borta efter 3 dagar, funkar skitbra för mig!!! Det är både nyttigt och sätter även igång förbränningen!Så åk till hälsokostaffären och köp på dig några rör (inte fasligt dyra heller). Eller ner till ICA och handla vinäger!
    tack för tipset :)
    får ta turen inom hälsokostbutiken imorgon...
  • Troll1
    Carrod skrev 2009-02-04 16:09:30 följande:
    Jag har kört en "diet"med att dricka proteindrinkar till frukost å middag å ätit en bra lunch-som mellanmål har jag käkat morötter för att jag inte ska bli så hungrig och upptäck att mitt sötsug försvann på en gång. Dom är ju lite söta och mättande och håller blodsockret jämnt. för det är ju oftast problemet. Att blodsockret får sina dalar. Men försöker man äta ngt var tredje timme så får man aldrig det suget.
    Carrod: Har du tips på bra o god proteindryck?
    Jag är sjukligt sötsugen, men vet egentligen vad man bör göra. Klarar bara inte av det som läget är. Inga dieter osv alltså.
  • Augusti2010

Har inte läst hela tråden, men har haft liknande problem upp och ner i perioder. Särskilt när jag pluggade åt jag massvis med godis för att hålla blodsockernivån uppe. Resultatet blev ju att man blev beroende, och det enda som hjälpte mot det dagliga sötsuget var att sluta. Den erfarenheten stämmer fortfarande, när "beroendet" tillfälligt kommer tillbaka beror det på att jag ätit lite för mycket sött några dagar. Det är som alla andra droger, bara lägg ner så försvinner suget!

Svar på tråden hur blir man av med sötsuget ?????