• MyochErlend

hur blir man av med sötsuget ?????

..så sitter jag här med en choklad igen...

Jag har absolut inget behov av att banta, så detta handlar inte om det...
    Men jag vet att det är en ovana och jag äter mer choklad än vad som är bra för mig...

Är det ngn som har några bra tips på hur man stoppar sötsuget ???

..Alla tips är välkomna

• Svar på tråden hur blir man av med sötsuget ?????
  • Troll1

Ska nog börja med det där vinägerköret, det var längesen. Tack för tips!

Krom funkar bra för mig också. Kanske ska ta å köpa hem det med? Hm, vete katten om jag inte kommer igång snart i allafall...

• Nalle Puh 40

Har inte läst alla inlägg men borsta tänderna, är inte lika sugen när munnen är ren

• Nalle Puh 40

Slutade äta godis efter nyår och har lyckats, det är svårt i början att lägga av helt men det blir lättare (jag lovar...)

• MyochErlend

nej.. nu äter jag igen...
    ngn mer än jag som sliter med tanken "jag börjar imorgon" ??

• matildaochniklas

Nu har jag inte läst hela tråden, men tips på att få bort sötsuget kan vara att köpa en bra väldoftande hudlotion att smörja in sig med när sötsuget kommer för det är samma sinnen som stimuleras.. eller ta ett bad med nån doftande olja.. Kan ju vara värt att prova iaf!

• MyochErlend
    matildaochniklas skrev 2009-02-04 20:12:34 följande:
    Nu har jag inte läst hela tråden, men tips på att få bort sötsuget kan vara att köpa en bra väldoftande hudlotion att smörja in sig med när sötsuget kommer för det är samma sinnen som stimuleras.. eller ta ett bad med nån doftande olja.. Kan ju vara värt att prova iaf!
    är det sant ??
    åh... det kanske man skulle testa ??!!
    Som sagt..jag kan nästan göra vad som helst
  • rambolina

jag brukar dricka äppelcidervinäger utblandat med vatten. I början var det ingen trevlig smakupplevelse, men allt eftersom har det börjat smaka ganska fräscht, tycker jag. Inte gott, men fräscht
    Nåt annat som hjälper mej är att äta en konservburk med ananas. Och att dricka mycket vatten, eller äppelcidervinäger..

• Aleta

Men - vad är det för choklad du äter?

Rätt choklad kan ju vara bra för dig. Sedan jag började äta mörk choklad så har godisintaget minskat rejält. När man har chokladsug och sätter i sig mjölkchoklad så får man inte i sig det nyttiga som kroppen vill ha, utan en massa socker och mjölkpulver och tyvärr ofta tillsatser.

Om du äter choklad som är 70% så är 30% socker. Ökar du på procenten ännu mer så minskar sockret. Äter man god mörk choklad så vill man inte heller ha så mycket så då minskar sockerintaget.

Jag har hört rekommendationer att man mår bra av 30-40 gram mörk choklad om dagen.

Vill man inte lägga ner en massa pengar på den finaste chokladen så finns det faktiskt OK choklad på t ex ICA, nämligen Anthon Berg. Testa den, de har flera olika mörka så man kan hitta sin personliga favorit, så mycket godare än Marabou och Lindt i mitt tycke.

Annars kan vi ses på chokladfestivalen i Linköping, jag ska dit den 28:e februari och jag tänker ha med mig en FET plånbok.

Mitt råd: ät mer god, mörk choklad!

• matildaochniklas

jag har aldrig provat själv men har hört att det ska vara effektivt. rent teoretiskt borde det stämma eftersom du känner de flesta smakar mha näsan.. men prova det i kombination med som någon annan skrev att borsta tänderna för att känna sig lite fräsch. Jag brukar ta en kopp te när jag blir sötsugen.

MyochErlend skrev 2009-02-04 20:15:07 följande:
    är det sant ??åh... det kanske man skulle testa ??!!Som sagt..jag kan nästan göra vad som helst
  • MyochErlend
    Aleta skrev 2009-02-04 21:47:53 följande:
    Men - vad är det för choklad du äter?Rätt choklad kan ju vara bra för dig. Sedan jag började äta mörk choklad så har godisintaget minskat rejält. När man har chokladsug och sätter i sig mjölkchoklad så får man inte i sig det nyttiga som kroppen vill ha, utan en massa socker och mjölkpulver och tyvärr ofta tillsatser.Om du äter choklad som är 70% så är 30% socker. Ökar du på procenten ännu mer så minskar sockret. Äter man god mörk choklad så vill man inte heller ha så mycket så då minskar sockerintaget.Jag har hört rekommendationer att man mår bra av 30-40 gram mörk choklad om dagen.Vill man inte lägga ner en massa pengar på den finaste chokladen så finns det faktiskt OK choklad på t ex ICA, nämligen Anthon Berg. Testa den, de har flera olika mörka så man kan hitta sin personliga favorit, så mycket godare än Marabou och Lindt i mitt tycke.Annars kan vi ses på chokladfestivalen i Linköping, jag ska dit den 28:e februari och jag tänker ha med mig en FET plånbok. Mitt råd: ät mer god, mörk choklad!
    mmmm tack för tipset
Svar på tråden hur blir man av med sötsuget ?????