• J D

Vem betalar för bröllopet?

Vi betalar allt tillsammans, vet inte vem som e.g. bidrar mest men det blir nog ungefär lika. Ingen hjälp utifrån heller.

• J D

ario skrev 2009-02-06 07:46:36 följande:
    Jag har märkt att många här på bröllopstorget tar rikigt åt sig när andra får sin bröllop betald, varför känner ni så?Det handlar inte om vems bröllop det är, om det är min eller min systers eller en väns bröllop, Ifall mina föräldrar vill betala mitt bröllop, så ser jag absolut inget fel i det, även om det är mitt bröllop.Men självklart förstår jag att vissa inte kan betala sina barns bröllop, kanske pga av ekonomiska situtation eller så anser väl att brudparet att det är något som dem vill helst göra..oavsett orsak så tycker jag inte man ska döma folk som får sitt bröllop betalad,

Ja, håller med. Det klart att man kan ha som policy att inte ta emot pengar men det är ändå himla svårt när ngn vill ge pengar att då säga nej. Det är ju människor som blir sårade av den policyn då.

Tror att det är lite av samma problem som när man säger hur mkt ens ring ska kosta som har varit uppe som diskussion nyligen. Förstår inte poängen med att bli avundsjuk eller tro att de personerna inte har jobbat för sina pengar etc. Tråkigt.

• J D

didis skrev 2009-02-13 09:58:44 följande:
    Jag säger faktiskt tvärtom! För mig (och det gäller faktiskt hela min släkt) finns ingen anledning att gifta sig om man inte har barn. Vill mina barn gifta sig "utan anledning" så gärna för mig men då är jag väldigt tveksam till att betala.

Ja, fast om man ska skaffa barn så borde det väl rimligen vara mer förutseende att gifta sig innan? Det kan ju faktiskt hända att man dör i och med födseln av barnet även om det väl är grymt ovanligt i Sverige idag.

• J D

didis skrev 2009-02-13 10:46:46 följande:
    Alla gör som det vill och jag har inga synpunkter på hur ANDRA gör! Folk får gifta sig av vilka skäl de vill.Vi har inte den traditionen i släkten bara, de flesta lever som sambos i många år och de som har gift sig har gjort det av juridiska skäl. De enda jag vet som gift sig utan att ha barn är makens bror och min syster (inte med varandra!), de var dock på väg att adoptera båda två och då är det en stor fördel att vara just gifta.Många andra släkter, det är jag medveten om, tycker det är viktigare med "gifteriet" men som sagt har jag en lite okonventionell släkt ibland Vi fungerar som på medeltiden - är någon introducerad i släkten så är det ett seriöst förhållande och då räknas man som "gifta" och tillhör släkten för (nästan) all framtid!

Men jag förstår då ändå inte varför man väntar i flera år efter att barnen fötts om man vill gifta sig av juridiska skäl. Om man vill gifta sig av juridiska skäl så bör man göra det innan barnet föds så att man verkligen har safeat upp med juridiken.

Jag tycker för övr. inte heller att man behöver gifta sig av enbart juridiska skäl (dvs. för att skaffa barn/för att man har barn). Ville bara klargöra det .

Svar på tråden Vem betalar för bröllopet?