• lilobrud

Vem betalar för bröllopet?

Jag undrar lite över vem som betalar ert bröllop? Och framförallt vem som betalar hennes ring? Min sambo vill att vi ska dela på kostnaden, men jag tycker egentligen att han ska köpa den.
    Ska tilläggas att jag kommer betala för min brudklänning, skor, håruppsättning och brudbukett själv. Min sambo står för sin frack och sen delar vi på festen och resan.

Så hur gör ni?

• Svar på tråden Vem betalar för bröllopet?
  • Danielaa

Hmm, vi betalar TILLSAMMANS för allt. Eftersom de e våra pengar... Har ni inte gemensam ekonomi om ni ska gifta er?

• J D

Vi betalar allt tillsammans, vet inte vem som e.g. bidrar mest men det blir nog ungefär lika. Ingen hjälp utifrån heller.

• MV85

Oj, det där är något så främmande för mig... VI köper allt... VI köper min klänning, hans frack, betalar festen osv.. Dela upp vem som betalar vad förstår jag inte varför man gör?
    Visst.. Går jag o beställer något (som min tiara i helgen) så säger jag ju att JAG köpt den, men det är ju i slutändan något VI köper...
    Det som är mest logiskt för mig är att om man ska dela på det så, ser man till att dela så det blir rättvist. Vad är dyrast, dina eller hans kläder? Är det hans så köper du ringen, är det dina köper han den.. typ..

• Hemlig2009

Vi har inget mitt och ditt när det gäller pengar, så vi betalar allt tillsammans. Ringarna är en del av budgeten som vilken post som helst.

• didis

Det låter som om ni, ärligt talat, har större problem än vem som betalar vad. Sätt er ner och diskutera ihop er om hur ni löser ekonomin i stort, det låter som om det är upplagt för framtida problem. Det är så jag tolkar ditt inlägg men det kan givetvis vara fel.

Som gifta är ni skyldiga varandra att leva på samma ekonomiska nivå, rimligt är därför att ni redan nu till bröllopet lever enligt den föresatsen. Då blir det ointressant vem som betalar det ena eller andra.

Själv hade jag inte klarat av att dela på kostnader så som ni gör men det finns inget rätt eller fel där, bara man är överens.

För att svara på din sista fråga: vi har gemensam ekonomi så vi betalar alltihop tillsammans och har så gjort sedan vi träffades.

• Nalle Puh 40

Vi betalar hela brölloptet gemensamt men för övrigt så har vi inte gemensam ekonomi vilket fungerar toppen för oss...

• målerskan

Vi betalar allt tilsammans. Våra föräldrar står för mat och dryck- som bröllopspresent.

• Fairytales

Vi betalade allt tillsammans. Däremot betalade han våra förlovningsringar och ville inte dela på den kostnaden.

• Luucie

Jag visste knappt att man kunde leva ihop och inte ha gemensam ekonomi?! Alltså pengarna som kommer in gör vi ju av med tillsammans..eller?

Alltså jag har väl hört talas om det men jag fattar verkligen inte hur det funkar?
    Köper man sin egen mat eller delar man på räkningar..
    Kan inte någon förklara

Svar på tråden Vem betalar för bröllopet?