• lilobrud

Vem betalar för bröllopet?

Jag undrar lite över vem som betalar ert bröllop? Och framförallt vem som betalar hennes ring? Min sambo vill att vi ska dela på kostnaden, men jag tycker egentligen att han ska köpa den.
    Ska tilläggas att jag kommer betala för min brudklänning, skor, håruppsättning och brudbukett själv. Min sambo står för sin frack och sen delar vi på festen och resan.

Så hur gör ni?

• Svar på tråden Vem betalar för bröllopet?
  • maj2010

Vi har ett gemensamt utgiftskonto dit vi för över pengar till hyra, mat och räkningar varje månad. Och så har vi ett bröllopskonto dit vi för över 2000 var varje månad. Det ska förhoppningsvis täcka allt som hör till bröllopet. De pengar som är kvar på våra respektive lönekonton gör vi som vi vill med. Känns som en bra lösning för oss!

• Hemlig2009

Gemensam ekonomi handlar ju inte bara om gemensamma konton. Vi har också varsitt lönekonto där det sitter kvar "fickpengar", men om de skulle sitta på ett gemensamt konto skulle ju inte förändra saken.

Om det är så att jag skulle vilja köpa en väska för 15.000 så får han köpa golfklubborna nästa månad eller tvärtom. Eller om vi ska "investera" i såpass dyra saker så tar vi av VÅRA sparpengar. Svårare än så är det inte. Man vet ju också sina begränsningar, vi har aldrig bråkat om pengar för vi är båda medvetna om hur mycket/lite (beror på hur man ser på det ) vi har.

• Snäckan08

Ja ja, intressant att höra hu folk resonerar. huvudsaken är väl att alla hittar ett sätt som passar dem bra....

• Snäckan08

Vad roligt att du förutsatte att klubborna var till honom och inte till mig....

Hemlig2009 skrev 2009-02-05 13:42:08 följande:
    Gemensam ekonomi handlar ju inte bara om gemensamma konton. Vi har också varsitt lönekonto där det sitter kvar "fickpengar", men om de skulle sitta på ett gemensamt konto skulle ju inte förändra saken. Om det är så att jag skulle vilja köpa en väska för 15.000 så får han köpa golfklubborna nästa månad eller tvärtom. Eller om vi ska "investera" i såpass dyra saker så tar vi av VÅRA sparpengar. Svårare än så är det inte. Man vet ju också sina begränsningar, vi har aldrig bråkat om pengar för vi är båda medvetna om hur mycket/lite (beror på hur man ser på det ) vi har.
  • DanKat
    Snäckan08 skrev 2009-02-05 13:39:22 följande:
    Väskan var bara ett exempel. det känns dock skönt att jag akn köpa vad jag vill utan att behöva "fråga om lov" först...
    Jo det förstår jag Men som sagt så har vi rätt lika prioriteringar, så det jag tycker är värt att lägga pengar på brukar även min m2b tycka är värt att lägga pengar på och tvärtom Ingen av oss har heller någon egen jättedyr hobby/intresse så jag tror inte det kommer bli något problem för oss. Det har funkat i över 25 år för både mina och m2b:s föräldrar så vi vet att det kan funka bra Men som sagt så är det förstås inte lika för alla par.
  • nni
    Snäckan08 skrev 2009-02-05 13:40:40 följande:
    Men då blir det ju ändå en slags delad eknomi (att spara var för sig). Min poäng är att till sist verkar de flesta änå ha ngn form av delade ekonomi även om de kallar det gemensam...
    Hehe, nej det tycker inte jag. Vi har alltid en gemensam ekonomi men vet att OM den ena skulle vilja ha ngt den andra inte skulle vilja ha för tusentals kr, en sådär 15:- så skulle personen i fråga sparat MEST iaf. Inte för att vi varit där än, men vet att vi skulle göra så. Jag skulle inte tyckt det var nödvändigt att min sambo skulle betala exakt lika mycket som mig om saken i fråga bara gynnar mig. Ifall det inte e en viktig sak för båda! Men i vardagen, så som vi levt i 6 år så sparar vi tillsammans. För vi e inte uppe i de summorna. Men om jag t ex handlar kläder för en 3000:- så hjälper han till o nästa gång får han t ex kläder för 3000:-. Det fördelas jämnt i våra ögon. Och om vi handlar något dyrt som t ex en teve, så förhandlar vi med varandra hur dyr den ska va o delar jämnt. Summan av kardemumman, detta e gemensam ekonomi för oss.
  • Luucie

Det handlar väl inte riktigt om att "fråga om lov". Men lever man i ett gemensamt hem med all kostnader som det innebär osv så handlar det väl mer om respekt för den andre att man talar om och diskuterar större inköp.

Hur gör ni med tex resor och sånt? Om den ene har mer pengar än den andre? Får man "låna" pengar eller bjuder man på det eller får man stanna hemma?
    Hur är det med sakerna i hemmet, TV, dator, möbler etc, vem tillhör dom?
    Bilen?

Jag är bara nyfiken

• Hemlig2009

Nä, jag förutsatte att jag skulle älska en sån dyr väska.

Snäckan08 skrev 2009-02-05 13:43:51 följande:
    Vad roligt att du förutsatte att klubborna var till honom och inte till mig....
  • Snäckan08
    Luucie skrev 2009-02-05 13:56:34 följande:
    Det handlar väl inte riktigt om att "fråga om lov". Men lever man i ett gemensamt hem med all kostnader som det innebär osv så handlar det väl mer om respekt för den andre att man talar om och diskuterar större inköp.Hur gör ni med tex resor och sånt? Om den ene har mer pengar än den andre? Får man "låna" pengar eller bjuder man på det eller får man stanna hemma?Hur är det med sakerna i hemmet, TV, dator, möbler etc, vem tillhör dom?Bilen?Jag är bara nyfiken
    Vi har ju också gemensam eknomi, till en viss del, Allting vi gör/köper gemensamt betals från gemensamt konto med varsitt kort, dvs. mat, möbler, nöjen och resor osv. Däremot har vi våra egna konto för kläder, skor, smink, frisörbesök, ja och väskor såklart (min stora passion). Det handlar väl mer om att jag inte tycker att min m2b ska behöva behöva betala för mina extremt dyra väskor mm.
  • Tooticki

Vi betalade allt tillsammans med pengar vi sparat ihop.

Vi har helt gemensam ekonomi, vartenda öre som kommer in i boet är vårt tillsammans. Vi har dyra, gemensamma hobbies som t ex dykning och resor och det sparar vi till hela tiden, tillsammans. Utöver det så unnar min man mig att göra brasiliansk vaxning, klippa och färga håret på salong och äta ute med kompisar på samma sätt som jag unnar honom att gå på AC/DC med kompisar och gå ut och dricka öl. Min man tjänar mer än jag och jag är dyrare i drift, men det är inget problem för oss

Vi har inte en enda gång ens tjafsat om pengar! Vårt sätt funkar för att vi har samma värderingar och tankar kring pengar. Oavsett hur man lägger upp eknomin så tror jag att det är viktigt att man pratar om det och har ett system som passar båda.

Svar på tråden Vem betalar för bröllopet?