Vi har inte gemensam ekonomi så tillvida att vi har ett enda konto där alla pengar åker in. Vi har våra lönekonton, egna sparkonton (som i praktiken är gemensamma eftersom vi sparar till samma saker)och det fungerar alldeles utmärkt. Till bröllopet sparar vi lika mycket var, men på våra egna sparkonton. Vi betalar all mat från våra "egna" konton och det är aldrig någon diskussion kring det utan den som far och handlar betalar helt enkelt.
Jag för över en viss summa pengar, hälften av vad alla räkningar kostar, till hans konto varje månad. För oss känns det bra att också ha "vårt eget", min sambo har exempelvis ett "MC-konto" där han lägger undan pengar för avbetalning till MC, MC-resor, reparationer m.m.
Efter bröllopet kommer vi nog att starta ett gemensamt konto också, där man lägger in kanske 10 000 av lönen och sedan behåller vi resten på våra egna konton.
Just nu tjänar vi väldigt lika, men innan studerade jag i 5 år och då tyckte inte jag att det kändes riktigt bra att jag skulle "leva på hans pengar". Väldigt individuellt det här, men jag tror att det är väldigt vanligt att fortfarande ha något eget konto förutom det gemensamma.