• Jojjo82

Vem betalar för bröllopet?

Vi betalar hela bröllopet tillsammans och lägger undan pengar från varsitt konto varje månad. Dock har vi inte gemensam ekonomi och kommer inte att ha det efter bröllopet heller. Räkningarna betalar nån utav oss varje månad och den andra sätter över pengar till den andre. Anledningen till att vi inte har gemensam ekonomi är att vi tjänar väldigt lika och tycker om att sätta sprätt på våra egna pengar på varsitt håll. Jag skulle verkligen inte tycka om att måsta fråga min man om lov för att få köpa personliga prylar och jag skulle tycka att det var lika löjligt åt andra hållet. Jag tycker att det är viktigt att även efter bröllopet försöka hålla kvar mig själv som en individ och inte "bli ett" med min man även fast man är ett på pappret.

• Jojjo82

Det har nog att göra med priset på det man köper, iaf för oss. Om han vill köpa en tröja för 300 spänn från ett eventuellt gemensamt konto så skulle jag inte säga något om detta, eller kräva att han skulle fråga mig först. Men, jag vill inte behöva betala hans starwars-samlingsprylar för tusentals kronor samtidigt som jag verkligen vill att han skall köpa dem, för det är det som gör honom till den han är

Tooticki skrev 2009-02-13 15:33:53 följande:
    Intressant att de som inte har gemensam ekonomi tror att de som har det måste be om lov för att köpa något. Det har ingen av oss gjort under de år vi haft gemensam ekonomi.
  • Jojjo82

Personligen känner jag att om jag skulle måsta känna ansvar för en gemensam ekonomi skulle jag ALDRIG våga unna mig själv att köpa galna grejer som en väska för 15000, för då skulle jag bara ha ångest över att min galenskap gick ut över min man Nä, då köper jag hellre min väska för egna pengar och hanterar shoppingångesten för mig själv i efterhand...

Det är klart att det skulle funka med gemensam ekonomi som båda känner ansvar över, men jag vet att mitt liv skulle då bli så otroligt mycket tråkigare

didis skrev 2009-02-13 15:55:31 följande:
    Om båda två känner ansvar för den gemensamma ekonomin så funkar det utmärkt utan att fråga varandra om lov.För 15 år sedan hade det varit extravagant att köpa en ny vinterjacka för då levde vi långt under socialbidragsnormen men idag kan maken impulsköpa en ny saxofon utan att det spelar någon roll. Och det är väl det som är poängen - inköp som påverkar den gemensamma ekonomin diskuterar och eventuellt planerar man tillsammans, inköp som inte påverkar den andre beslutar man själv om.Så har vår ekonomi fungerat i både magra och feta tider. Ett par vänner hade likadant men tyvärr kände inte han samma ansvar för ekonomin, när de knappt hade pengar till blöjor gick han och köpte sig en biljardkö. Och han spelar inte ens biljard...
  • Jojjo82

*Hehe* Ja i vårt hushåll är vi lika stora shoppoholics båda två och dessutom åt helt skilda håll, så det skulle bli total kaos om vi skulle måsta samsas om pengarna. Jag menar vad är viktigare; ett blått lasersvärd eller ett macroobjektiv till min systemkamera

Däremot tror jag att vi hade övervägt gemensam ekonomi om någon utav oss började tjäna väldigt mycket mer än den andra. Det skulle ju vara lite tråkigt att måsta leva på två olika levnadsstandarder

didis skrev 2009-02-13 16:13:51 följande:
    Jag har aldrig haft någon shopingångest men å andra sidan äger jag ingen väska för 15.000 heller Jag har sagt det förut och jag säger det igen: bara man är överens sinsemellan så brukar det fungera! Det är när den ena vill åka på safari och den andre vill handla dyra väskor som det blir problem (och pengarna inte räcker till båda).
Svar på tråden Vem betalar för bröllopet?