Inlägg från: Tooticki |Visa alla inlägg
  • Tooticki

Vem betalar för bröllopet?

Vi betalade allt tillsammans med pengar vi sparat ihop.

Vi har helt gemensam ekonomi, vartenda öre som kommer in i boet är vårt tillsammans. Vi har dyra, gemensamma hobbies som t ex dykning och resor och det sparar vi till hela tiden, tillsammans. Utöver det så unnar min man mig att göra brasiliansk vaxning, klippa och färga håret på salong och äta ute med kompisar på samma sätt som jag unnar honom att gå på AC/DC med kompisar och gå ut och dricka öl. Min man tjänar mer än jag och jag är dyrare i drift, men det är inget problem för oss

Vi har inte en enda gång ens tjafsat om pengar! Vårt sätt funkar för att vi har samma värderingar och tankar kring pengar. Oavsett hur man lägger upp eknomin så tror jag att det är viktigt att man pratar om det och har ett system som passar båda.

• Tooticki
    Snäckan08 skrev 2009-02-05 14:09:47 följande:
    Jag tjänar mer än min man , så jag kan gott betala min väskor själv...
    Ja, det är ju bra. Just nu jobbar inte jag alls utan studerar och min man försörjer mig till 100% men när jag är klar kommer jag tjäna mer än honom så det är det hans tur att ta det lugnt. Jag tycker att det är en schysst fördelning
  • Tooticki
    ario skrev 2009-02-12 21:58:44 följande:
    jo sant, vi båda är studenter och bor hemma.Men jag kommer ha som några krav på mina barn ifall jag ska betala deras bröllop..Inga barn innan äktenskap:) då betalar jag!
    [/citat]
    didis skrev 2009-02-13 09:58:44 följande:
    [citat]
    Jag säger faktiskt tvärtom! För mig (och det gäller faktiskt hela min släkt) finns ingen anledning att gifta sig om man inte har barn. Vill mina barn gifta sig "utan anledning" så gärna för mig men då är jag väldigt tveksam till att betala.
    [/citat]

J D skrev 2009-02-13 10:04:04 följande:
    [citat]

Ja, fast om man ska skaffa barn så borde det väl rimligen vara mer förutseende att gifta sig innan? Det kan ju faktiskt hända att man dör i och med födseln av barnet även om det väl är grymt ovanligt i Sverige idag.
    Vi valde att gifta oss trots att vi inte vill ha några barn! Alla gör som de vill, det viktigaste är väl att man kan stå för det inför sig själv och sin partner?
  • Tooticki

Intressant att de som inte har gemensam ekonomi tror att de som har det måste be om lov för att köpa något. Det har ingen av oss gjort under de år vi haft gemensam ekonomi.

• Tooticki
    didis skrev 2009-02-13 15:55:31 följande:
    Ett par vänner hade likadant men tyvärr kände inte han samma ansvar för ekonomin, när de knappt hade pengar till blöjor gick han och köpte sig en biljardkö. Och han spelar inte ens biljard...
    Med en sån partner skulle inte jag våga ha gemensam ekonomi. Själva poängen för oss är att vi har samma tankar och principer kring pengarna. Vi köper väldigt lite "saker", vi lägger istället pengar på resor och intressen och de delar vi till största delen.
Svar på tråden Vem betalar för bröllopet?