• lilobrud

Vem betalar för bröllopet?

Jag undrar lite över vem som betalar ert bröllop? Och framförallt vem som betalar hennes ring? Min sambo vill att vi ska dela på kostnaden, men jag tycker egentligen att han ska köpa den.
    Ska tilläggas att jag kommer betala för min brudklänning, skor, håruppsättning och brudbukett själv. Min sambo står för sin frack och sen delar vi på festen och resan.

Så hur gör ni?

• Svar på tråden Vem betalar för bröllopet?
  • Snäckan08

Vi har "gemensam ekonomi" i bemärkelsen att vi har ett gemensamt konto med varsitt kort, där betalas allt gemensamt.
    Våra lönekonto är våra egna och fria att spendera som vi själva vill (det tycker vi funkar toppen, är inte säkert att min m2b är lika sugen som jag att spendera 10 000 på en ny Mulberry samtidigt som jag inte vill binda upp mina penagr i aktier (mannen är lite av en daytrader)).

Didis, tror inte att det skapar ngr problem i förhållandet, snarae tvärt om. Man har sina egna pengar och med dem kan man göra vad man vill. Större risk att börja bråka om man vill spendera olika.

Vi delade på ringarna och allt annat avseende bröllop, förrutom att vi betalt våra egna kläder och det som hör till det, men det blir inga större skillnader på det.

• Snäckan08

Men, ni som har helt totalt gemensam eknomi hur gör ni om t ex den ena parten vill köpa en ny väska för 15' eller golfklubbor för 20' och den andra inte alls vill det????

• didis
    Snäckan08 skrev 2009-02-05 13:14:15 följande:
    Didis, tror inte att det skapar ngr problem i förhållandet, snarae tvärt om. Man har sina egna pengar och med dem kan man göra vad man vill. Större risk att börja bråka om man vill spendera olika.
    Ja, det är ju det som TS har problem med!!

Är man överens så spelar det ingen roll hur man fördelar pengarna, är man inte överens skapar det problem.

Ditt sätt funkar för dig, mitt sätt funkar för mig och vi har aldrig bråkat om pengar varken när vi hade ont om dem eller nu när vi har mer gott om dem. Alla sätt funkar bara man är överens sinsemellan och DET var min poäng.
  • Snäckan08

Sorry, läste inte så noga att han inte ville betala, trodde det var mer generellt

• Tillde

Känner mig som värsta bortskämda bratungen när jag skriver det här, men jag lovar det är jag absolut inte!

Iallafall så betalar mina föräldrar 20 000 var och hans föräldrar hade lagt undan 20 000 till hans bröllop så vi har en budget på ca. 60 000, allt som överstiger det betalar vi själva.
    Kommer absolut inte från en rik familj och inte han heller men mina föräldrar har betalat ca. 20 var för mina syskons bröllop och jag är sist ut så när jag försökte säga att vi kunde betala själva så var det inte tal om det. Detsamma gällde hans föräldrar, hans mamma sa bara att hon har sparat ihop detta till hans bröllop och nu är det så.
    Man ska inte klaga men vi tycker båda att det känns lite jobbigt men samtidigt så hade vi nog inte gift oss på många år än annars så det är klart att vi är glada!

I annat fall så hade vi iallafall betalat allt ihop, förstår inte varför man ska dela på det när det handlar om att man ska bli ett??

• DanKat

Vi gör såsom de flesta andra här och betalar tillsammans. I slutänden kommer det att ha gått mer pengar från hans konton än från mina (pga att han sparat mer pengar tidigare), men det har alltid varit självklart för oss att vi ska ha gemensam ekonomi, och trots att vi inte bor tillsammans än har vi det i praktiken redan nu.

Min blivande svärmor tipsade oss när vi skulle köpa ringarna att man kan ju ha det som en romantisk grej att man betalar den andres ring, men vi tyckte inte det spelade någon roll.

• nni

Faktiskt så spara vi ihop o delar på ALLT.
    Vi har redan gemensam ekonomi o tycker det e lättast så.

• Hemlig2009

Man pratar om det.

Snäckan08 skrev 2009-02-05 13:27:33 följande:
    Men, ni som har helt totalt gemensam eknomi hur gör ni om t ex den ena parten vill köpa en ny väska för 15' eller golfklubbor för 20' och den andra inte alls vill det????
  • Pumpkin

Nu har vi i och för sig inte det problemet, då ingen av oss har någon särskilt dyr hobby och ingen av oss är intresserade av att shoppa väskor för 15000kr. Men i alla fall, vi anser att vi har helt gemensam ekonomi, men det hindrar oss inte från att föra över någon tusenlapp var till våra lönekonton efter att allt är betalt, sparande undanlagt osv. Dessa tusenlappar använder vi som vi vill: shopping, uteluncher, eget sparande eller vad som helst. Resterande pengar ligger kvar på det gemensamma kontot och går till saker som båda vill lägga pengarna på/saker till hemmet osv.

Snäckan08 skrev 2009-02-05 13:27:33 följande:
Svar på tråden Vem betalar för bröllopet?