• lilobrud

Vem betalar för bröllopet?

Jag undrar lite över vem som betalar ert bröllop? Och framförallt vem som betalar hennes ring? Min sambo vill att vi ska dela på kostnaden, men jag tycker egentligen att han ska köpa den.
    Ska tilläggas att jag kommer betala för min brudklänning, skor, håruppsättning och brudbukett själv. Min sambo står för sin frack och sen delar vi på festen och resan.

Så hur gör ni?

• Svar på tråden Vem betalar för bröllopet?
  • Heloise

Jo jag förstår att det är ett problem vid skilsmässor/separationer men ingen av oss värderar pengarna högst och inte har vi så mkt att det är ngt att bråka om heller tyvärr, men jag tycker att det är bra att upplysa om nackdelarna oxå. Hon kunde ju inte vetat att vi diskuterat detta länge och väl, vägt fördelar och nackdelar och kommit fram till att det var vad vi båda ville.

Hemlig2009 skrev 2009-02-05 14:30:09 följande:
    Jag som då jobbar på bank kan ju tycka att det både finns fördelar och nackdelar.Just lönekonton är dumt om det skulle vara så av någon anledning att ni inte vill ha gemensamt längre, då måste det avslutas och öppna två nya. Man kan inte bara ta bort en medkontohavare, detsamma gäller när någon avlider.Sparkonton kan det bli illa med om man skulle bli osams och kanske ska dela på sig, då har båda en möjlighet att föra över pengarna till sig själv. Är man sambos ingår ju inte pengar i en bodelning så den är inte så kul.Det är inte för att man tror att just ni inte ska hålla ihop men det är mycket bekymmer många gånger och som banken blir indragen i vid skilsässor och separationer.
  • TinkieWinkie

jag trodde frågan gällde om nån utomstående betalade

Mina föräldrar hjälper nog till med maten och sambons föräldrar med resan men allt det andra betalar han och jag gemensamt. Eller ja, han tjänar så mkt mer så egentligen är det väl han som står för kalaset hehe.

Svar vi betalar med vår gemensamma ekonomi.

• Ore

Min man betalade ringen. Men det var litet sak samma, när vi summerade allt hade jag betalat 70 % av bröllopet och han 30 %.

Vi anser att vi har gemensam ekonomi, även om vi har ett gemensamt konto och två separata lönekonton. Vi har stående överföring från våra lönekonton till det gemensamma varje månad... Resten av pengarna kan vi ju i teorin göra vad vi vill med, i praktiken så lever vi ju dock inte separata liv. Dvs vi diskuterar större inköp med varandra, och även om det är "mina" pengar så kan jag ju mycket väl lyssna på råd och tankar från min make, om att jag kanske kan klara mig med min gamla dator och min gamla mobil ett tag till, och köpa dessa till hösten, och spara pengarna till en ny bil istället... Som då kommer vara betydligt mer bränslesnål, och jag kommer alltså sänka totalkostnaden för mig när jag har den nya bilen, så det kan vara värt att skaffa den så snart som möjligt i det avseendet...

• marriage09

Tråden har ju spårat ut lite =) så tillbaka till ämnet, jag kan inte riktigt förstå hur man inte skulle dela på allt i ett bröllop, det är väl NI som gifter er IHOP, om brudens kläder kostar tre ggr mer än brudgummens så är det tough luck men inte skall väl bruden själv behöva stå för det (om det nu inte handlar om att bruden mååååååste ha en superdupermärkesklänning för 20 000 kanske...)

För att återgå till off topic så spenderar jag mycket mer än min sambo, på tex resor med vänner, kameraprylar, skidresor, kläder etc. Vi reser och gör mycket ihop också och för det har vi ett gemensamt konto med två kort, men det skulle aldrig funka att vi skulle ha allt gemensamt. Tänk er: "vad kul älskling, jag och XXXX skall åka till Alperna, så jäkla kul! By the way så dtår ju du för 6000 kr av den kostnaden, synd att du skall vara hemma då" hehe...

• 040409

Vi delar på det mesta, som resa, hotel, fotograf, blommor mm (föräldrar står för festen o mat). Jag har lite bättre ekonomi och betalar mina grejer själv. Han använder sin morfars frack, men står för kemtvätt och så. Eftersom mitt är så mkt dyrare så pratade vi om det och så föreslog jag att han skulle stå för min ring, och det tyckte han var en mkt bra idé. Den är inte jättedyr, och min klänning kostade en del så jag står för lite mer iaf.

• anja1661

vi har gemensam ekonomi så vi betalar vårt bröllop tillsammans!

• Daa

Vi hade inte gemensam ekonomi innan vi gifte oss, så jag betalade för mitt och han för sitt. Resten delade vi. Det bara blev så och det kändes okej för oss båda.
    Vad gäller vigselringen så bestämde vi oss för att det är vår ring tillsammans, även om det är jag som bär den (han ville inte ha någon ring utöver förlovningsringen) och alltså betalade vi hälften var.

Numer har vi gemensam ekonomi. I stort sett.

• Taaanja

Vi har gemensam ekonomi, så vi betalar tillsammans. Sen bidrar våra föräldrar också.

• ettem

Efter att ha bott ihop i över sju år och med ett barn, så har vi inget "mitt" och "ditt" när det gäller ekonomi längre.
    Vet dessutom att mina föräldrar kommer hjälpa till, eftersom de betalade en del när min tvillingsyster gifte sig och sa redan då att vi skulle få samma den dagen vi gifter oss!

• ario

Min fästmans familj kommer betala hela bröllopet, inkllusive klänning, etc

Svar på tråden Vem betalar för bröllopet?