• lilobrud

Vem betalar för bröllopet?

Jag undrar lite över vem som betalar ert bröllop? Och framförallt vem som betalar hennes ring? Min sambo vill att vi ska dela på kostnaden, men jag tycker egentligen att han ska köpa den.
    Ska tilläggas att jag kommer betala för min brudklänning, skor, håruppsättning och brudbukett själv. Min sambo står för sin frack och sen delar vi på festen och resan.

Så hur gör ni?

• Svar på tråden Vem betalar för bröllopet?
  • Pumpkin

Och förresten, när vi sparade till bröllopet så hade vi inga "egna" pengar alls utan allt var kvar på det gemensamma, och det gick lika bra det Vi har väl liknande behov, intressen och värderingar när det kommer till pengar antar jag

• Snäckan08
    Hemlig2009 skrev 2009-02-05 13:34:41 följande:
    Man pratar om det.
    Men om man pratar om det och absolut inte kommer överens, slutar det då man att man inte får en ny väska eller??
  • DanKat
    Snäckan08 skrev 2009-02-05 13:27:33 följande:
    Men, ni som har helt totalt gemensam eknomi hur gör ni om t ex den ena parten vill köpa en ny väska för 15' eller golfklubbor för 20' och den andra inte alls vill det????
    Jag skulle aldrig komma på tanken att betala 15000 för en väska å han skulle aldrig komma på tanken att betala så mycket för golfklubbor heller Det gäller nog när man har gemensam ekonomi att man har någorlunda lika prioriteringar, det känner vi att vi har och därför är vi övertygade om att vi kommer fixa att ha gemensam ekonomi Men en kompis jag pratat med det om har sagt att hon och hennes sambo aldrig skulle fixa det, så det är olika från par till par.
  • Snäckan08

Men då blir det ju lite av en delade eknomi trots allt om ni för över en del pengar att spendera själva som ni själva vill, eller hur?

Pumpkin skrev 2009-02-05 13:34:53 följande:
    Nu har vi i och för sig inte det problemet, då ingen av oss har någon särskilt dyr hobby och ingen av oss är intresserade av att shoppa väskor för 15000kr. Men i alla fall, vi anser att vi har helt gemensam ekonomi, men det hindrar oss inte från att föra över någon tusenlapp var till våra lönekonton efter att allt är betalt, sparande undanlagt osv. Dessa tusenlappar använder vi som vi vill: shopping, uteluncher, eget sparande eller vad som helst. Resterande pengar ligger kvar på det gemensamma kontot och går till saker som båda vill lägga pengarna på/saker till hemmet osv.
  • Nalle Puh 40
    Snäckan08 skrev 2009-02-05 13:14:15 följande:
    Vi har "gemensam ekonomi" i bemärkelsen att vi har ett gemensamt konto med varsitt kort, där betalas allt gemensamt.Våra lönekonto är våra egna och fria att spendera som vi själva vill (det tycker vi funkar toppen)
    Precis så har vi det oxå och det är så bra. Vi betalar all mat och räkningar ihop men det vi vill köpa var och en betalar vi själva men sen hjälper vi själklart varandra oxå.
  • nni
    Hemlig2009 skrev 2009-02-05 13:34:41 följande:
    Man pratar om det.
    Inte svårt eftersom ingen av oss spontanshoppar för tusentals kr. Om man vill spara till ngt eget DYRT får man göra det själv då, som den andra inte har glädje av. Fast vi brukar ha samma resonemang på vad vi ska köpa.
    Har inte varit svårt o har haft gemensam ekonomi ända sedan vi blev sambos, i snart 6 år.
  • didis

Antingen har familjen råd med en ny väska eller så har familjen det inte, svårare än så tycker jag inte att det är.

Snäckan08 skrev 2009-02-05 13:36:28 följande:
    Men om man pratar om det och absolut inte kommer överens, slutar det då man att man inte får en ny väska eller??
  • Pumpkin

Jag anser inte att det är delad ekonomi, för även om pengarna sitter på mitt konto så är det hans pengar och vice versa, om det skulle behövas. Vi har gemensam ekonomi men med lite "egna" fickpengar. Den största anledningen till att vi gjort så är att vi ska kunna köpa födelsedagspresenter/julklappar och liknande till varandra utan att den andre ser vad man köpt och för hur mkt.

Snäckan08 skrev 2009-02-05 13:37:38 följande:
    Men då blir det ju lite av en delade eknomi trots allt om ni för över en del pengar att spendera själva som ni själva vill, eller hur?
  • Snäckan08

Väskan var bara ett exempel. det känns dock skönt att jag akn köpa vad jag vill utan att behöva "fråga om lov" först...

DanKat skrev 2009-02-05 13:37:24 följande:
    Jag skulle aldrig komma på tanken att betala 15000 för en väska å han skulle aldrig komma på tanken att betala så mycket för golfklubbor heller Det gäller nog när man har gemensam ekonomi att man har någorlunda lika prioriteringar, det känner vi att vi har och därför är vi övertygade om att vi kommer fixa att ha gemensam ekonomi Men en kompis jag pratat med det om har sagt att hon och hennes sambo aldrig skulle fixa det, så det är olika från par till par.
  • Snäckan08

Men då blir det ju ändå en slags delad eknomi (att spara var för sig). Min poäng är att till sist verkar de flesta änå ha ngn form av delade ekonomi även om de kallar det gemensam...

nni skrev 2009-02-05 13:38:46 följande:
    Inte svårt eftersom ingen av oss spontanshoppar för tusentals kr. Om man vill spara till ngt eget DYRT får man göra det själv då, som den andra inte har glädje av. Fast vi brukar ha samma resonemang på vad vi ska köpa. Har inte varit svårt o har haft gemensam ekonomi ända sedan vi blev sambos, i snart 6 år.
Svar på tråden Vem betalar för bröllopet?