• lilobrud

Vem betalar för bröllopet?

Jag undrar lite över vem som betalar ert bröllop? Och framförallt vem som betalar hennes ring? Min sambo vill att vi ska dela på kostnaden, men jag tycker egentligen att han ska köpa den.
    Ska tilläggas att jag kommer betala för min brudklänning, skor, håruppsättning och brudbukett själv. Min sambo står för sin frack och sen delar vi på festen och resan.

Så hur gör ni?

• Svar på tråden Vem betalar för bröllopet?
  • Tillde

Mina föräldrar har betalat mina syskons bröllop och körkort och gör detsamma för mig. De har sparat för att kunna göra det men har däremellan inte stuckit till nån av oss pengar i tid och otid! De är absolut inte rika men vill hjälpa sina barn med detta, ska de då inte få det? De vill inte höra talas om att inte ge pengar till det, då får vi det till nåt annat istället och så är det bara. Ja, då gifter vi oss för dem hellre för det känns som att få en större summa pengar och bara bränna dem på annat för att man "ska" betala sitt eget bröllop är för mig rätt korkat.
    Samma gäller min sambos föräldrar, de har sparat till sin sons bröllop och är nu superglada och stolta för att kunna hjälpa till. Min pappa har sagt en gång att det inte finns något som känns bättre än att kunna hjälpa sina barn, jag är så glad och tacksam som har en pappa som tänker så men jag hade inte älskat honom en sekund mindre om han inte betalat mitt bröllop!

Jag har en son på ett halvår och sedan han låg i magen så har vi sparat 500sek/månad till honom. Vi tänkte betala hans körkort och ev. framtida bröllop (iallafall en del av det beroende på) och kanske kunna hjälpa till med lite möbler eller grejer när han flyttar hemifrån. Skulle jag inte få göra det sedan så skulle jag bli besviken, för jag har förstått att det är precis som min pappa säger, jag kan inte göra något roligare för pengarna än göra min son lycklig!!!

Vill du betala ditt eget bröllop och har sparat till det så all respekt till dig, jag förstår om du är urstolt för det!
    Men se inte ner på andra som väljer att göra annorlunda än du för det blir bara fånigt.

• Lycklig2009

förlåt menade inte att såra.. bara ja som inte skulle göra det.. inge illa menat..

• Tillde

Jag vet inte om du menade mig men jag blev iallafall inte sårad, jag ville bara förklara hur jag tänker om saken. Och smaken är ju bekant som baken

Lycklig2009 skrev 2009-02-06 19:17:39 följande:
    förlåt menade inte att såra.. bara ja som inte skulle göra det.. inge illa menat..
  • Villemoa

Så har vi det också och trivs jättebra med det. Nu när jag är föräldraledig så betalar han allt men det där jämnar ut sig sen i långa loppet. Så på ett sätt kan man säga att vi har gemensam ekonomi och på ett annat så har vi det inte. Så länge man inte bråkar om pengarna så spelar det ju ingen roll!

Nalle Puh 40 skrev 2009-02-05 13:38:40 följande:

Precis så har vi det oxå och det är så bra. Vi betalar all mat och räkningar ihop men det vi vill köpa var och en betalar vi själva men sen hjälper vi själklart varandra oxå.
  • Lycklig2009

AVUNDSJUK är ja då inte - utan har alltid varit så att jag själv ska betala o tar inte emot dyra saker..
    Men de e ju upp till var o en

• molnis

För oss är det självklart att vi betalar bröllopet själva.
    Men nu är det så att min m2bs föräldrar är extremt rättvisa så om ett barn får något ska alla ha samma (vi har tex fått pengar när de andra fått för att de behövt till något, som vi sedan köpt present för och gett tillbaka till dem).
    De betalade lite på hans systers bröllop (väldigt litet)+ present, så nu insisterar det på att vi ska få lika mycket. Känner att de tar illa upp nästan om vi ej tar emot. Eftersom jag själv gillar att ge presenter osv till nära å kära så förstår jag dem... Man gillar att ge.

Men det är klurigt hela det där men upp till var å en.

Det enda konstiga tycker jag e de som förväntar sig att föräldrar + respektive föräldrar ska betala. Har flera gånger hört om sånna som typ satt upp en rätt hög budget å sedan "krävt" en summa från föräldrarna. Skillnad på gåvor å att ta för givet..

• MulleNuh

Nyfiken. Vart här har du sett att någon KRÄVT pengar?

molnis skrev 2009-02-12 08:16:46 följande:
    För oss är det självklart att vi betalar bröllopet själva.Men nu är det så att min m2bs föräldrar är extremt rättvisa så om ett barn får något ska alla ha samma (vi har tex fått pengar när de andra fått för att de behövt till något, som vi sedan köpt present för och gett tillbaka till dem). De betalade lite på hans systers bröllop (väldigt litet)+ present, så nu insisterar det på att vi ska få lika mycket. Känner att de tar illa upp nästan om vi ej tar emot. Eftersom jag själv gillar att ge presenter osv till nära å kära så förstår jag dem... Man gillar att ge.Men det är klurigt hela det där men upp till var å en.Det enda konstiga tycker jag e de som förväntar sig att föräldrar + respektive föräldrar ska betala. Har flera gånger hört om sånna som typ satt upp en rätt hög budget å sedan "krävt" en summa från föräldrarna. Skillnad på gåvor å att ta för givet..
  • molnis

Sorry var otydlig menade inte HÄR utan i verkliga livet har jag stött på det. Var bara en parentes till diskussionen om avundsjukan osv. Jag tycker de e bra att de som behöver får hjälp av tex föräldrar om det har möjlighet.

Men som sagt förvånas ibland av de som tar för givet (har vart med om några som har jätte bra ställt som ändå ringde å sa till föräldrarna att de skulle ha en rätt stor summa). Tror att sånna här händelser kanske mörkar ner för andra som får betalda bröllop.

Menar absolut inte att det är folk här inne som kräver pengar. Å jag fattar själv att detta bara är enstaka fall (bara att jag lyckats stöta på några stycken) och tycker inte det är fel när man tar emot pengar, kommer ju själv göra det=)

Skrev bara tankar jag fick när jag läste tråden, men kanske hamnar utanför ämnet...

MulleNuh skrev 2009-02-12 08:19:29 följande:
    Nyfiken. Vart här har du sett att någon KRÄVT pengar?
  • emi82

Jag tycker att brud och brudgum ska dela lika. Vi lever faktiskt på 2000-talet. Nuförtiden är kvinnan inte en passiv hjälplös varelse som behöver bli ekonomiskt omhändertagen. Som tur är!
    Vill föräldrar hjälpa til lite grann så kan dom väl få det. Det är väl ingen big deal.

• MulleNuh
    Ok! Ja det är ju lite märkligt att kräva tycker jag!
    molnis skrev 2009-02-12 08:42:08 följande:
    Sorry var otydlig menade inte HÄR utan i verkliga livet har jag stött på det. Var bara en parentes till diskussionen om avundsjukan osv. Jag tycker de e bra att de som behöver får hjälp av tex föräldrar om det har möjlighet. Men som sagt förvånas ibland av de som tar för givet (har vart med om några som har jätte bra ställt som ändå ringde å sa till föräldrarna att de skulle ha en rätt stor summa). Tror att sånna här händelser kanske mörkar ner för andra som får betalda bröllop.Menar absolut inte att det är folk här inne som kräver pengar. Å jag fattar själv att detta bara är enstaka fall (bara att jag lyckats stöta på några stycken) och tycker inte det är fel när man tar emot pengar, kommer ju själv göra det=)Skrev bara tankar jag fick när jag läste tråden, men kanske hamnar utanför ämnet...
Svar på tråden Vem betalar för bröllopet?