• Tillde

Vem betalar för bröllopet?

Känner mig som värsta bortskämda bratungen när jag skriver det här, men jag lovar det är jag absolut inte!

Iallafall så betalar mina föräldrar 20 000 var och hans föräldrar hade lagt undan 20 000 till hans bröllop så vi har en budget på ca. 60 000, allt som överstiger det betalar vi själva.
    Kommer absolut inte från en rik familj och inte han heller men mina föräldrar har betalat ca. 20 var för mina syskons bröllop och jag är sist ut så när jag försökte säga att vi kunde betala själva så var det inte tal om det. Detsamma gällde hans föräldrar, hans mamma sa bara att hon har sparat ihop detta till hans bröllop och nu är det så.
    Man ska inte klaga men vi tycker båda att det känns lite jobbigt men samtidigt så hade vi nog inte gift oss på många år än annars så det är klart att vi är glada!

I annat fall så hade vi iallafall betalat allt ihop, förstår inte varför man ska dela på det när det handlar om att man ska bli ett??

• Tillde

Mina föräldrar har betalat mina syskons bröllop och körkort och gör detsamma för mig. De har sparat för att kunna göra det men har däremellan inte stuckit till nån av oss pengar i tid och otid! De är absolut inte rika men vill hjälpa sina barn med detta, ska de då inte få det? De vill inte höra talas om att inte ge pengar till det, då får vi det till nåt annat istället och så är det bara. Ja, då gifter vi oss för dem hellre för det känns som att få en större summa pengar och bara bränna dem på annat för att man "ska" betala sitt eget bröllop är för mig rätt korkat.
    Samma gäller min sambos föräldrar, de har sparat till sin sons bröllop och är nu superglada och stolta för att kunna hjälpa till. Min pappa har sagt en gång att det inte finns något som känns bättre än att kunna hjälpa sina barn, jag är så glad och tacksam som har en pappa som tänker så men jag hade inte älskat honom en sekund mindre om han inte betalat mitt bröllop!

Jag har en son på ett halvår och sedan han låg i magen så har vi sparat 500sek/månad till honom. Vi tänkte betala hans körkort och ev. framtida bröllop (iallafall en del av det beroende på) och kanske kunna hjälpa till med lite möbler eller grejer när han flyttar hemifrån. Skulle jag inte få göra det sedan så skulle jag bli besviken, för jag har förstått att det är precis som min pappa säger, jag kan inte göra något roligare för pengarna än göra min son lycklig!!!

Vill du betala ditt eget bröllop och har sparat till det så all respekt till dig, jag förstår om du är urstolt för det!
    Men se inte ner på andra som väljer att göra annorlunda än du för det blir bara fånigt.

• Tillde

Jag vet inte om du menade mig men jag blev iallafall inte sårad, jag ville bara förklara hur jag tänker om saken. Och smaken är ju bekant som baken

Lycklig2009 skrev 2009-02-06 19:17:39 följande:
    förlåt menade inte att såra.. bara ja som inte skulle göra det.. inge illa menat..
  • Tillde

Alltså giftermål handlar väl egentligen inte om barn??? Även omd et är praktiskt att gifta sig då man har det. Vi har en son som är 9mån då vi gifter oss, det känns väldigt härligt att bli en liten familj med samma efternamn men det är inte orsaken till att jag gifter mig med min blivande, det är för att jag älskar honom och vill dela mitt liv med honom, barn eller inte!

Svar på tråden Vem betalar för bröllopet?