• lilobrud

Vem betalar för bröllopet?

Jag undrar lite över vem som betalar ert bröllop? Och framförallt vem som betalar hennes ring? Min sambo vill att vi ska dela på kostnaden, men jag tycker egentligen att han ska köpa den.
    Ska tilläggas att jag kommer betala för min brudklänning, skor, håruppsättning och brudbukett själv. Min sambo står för sin frack och sen delar vi på festen och resan.

Så hur gör ni?

• Svar på tråden Vem betalar för bröllopet?
  • Snäckan08

Jag tjänar mer än min man , så jag kan gott betala min väskor själv...

• Snäckan08

• nni
    Luucie skrev 2009-02-05 13:56:34 följande:
    Det handlar väl inte riktigt om att "fråga om lov". Men lever man i ett gemensamt hem med all kostnader som det innebär osv så handlar det väl mer om respekt för den andre att man talar om och diskuterar större inköp.Hur gör ni med tex resor och sånt? Om den ene har mer pengar än den andre? Får man "låna" pengar eller bjuder man på det eller får man stanna hemma?Hur är det med sakerna i hemmet, TV, dator, möbler etc, vem tillhör dom?Bilen?Jag är bara nyfiken
    När det gäller resor (som gynnar båda, som varit den enda situationen för oss) så sparar båda. Om det inte blir exakt jämnlikt, så e det inte relevant för oss. Faktiskt. Alla stora inköp vi behöver som teve med mera, betalar vi ihop, om den ena nu betalar ngt litet mer än den andra. Tycker det som sagt e enkelt o bra såhär. Om jag skulle vilja, låt oss säga, resa med en kompis, skulle jag inte vilja att min sambo lägger lika mycket som mig. Varför skulle han? Men detta e ju inget som händer i vardagen.
  • Tooticki
    Snäckan08 skrev 2009-02-05 14:09:47 följande:
    Ja, det är ju bra. Just nu jobbar inte jag alls utan studerar och min man försörjer mig till 100% men när jag är klar kommer jag tjäna mer än honom så det är det hans tur att ta det lugnt. Jag tycker att det är en schysst fördelning
  • Heloise

Precis samma upplägg som vi har, alla pengar som kommer in är våra pengar vi har aldrig någonsin bråkat om pengar.
    Vi har ett gemensamt konto samt ett gemensamt sparkonto ngt banktanten var väldigt upprörd över, hon spenderade iaf 15 minuter med att avråda oss ifrån ett gemensamt konto. Men det har fungerat alldeles lysande för oss i 7 av 9 år

Tooticki skrev 2009-02-05 14:05:46 följande:
    Vi betalade allt tillsammans med pengar vi sparat ihop.Vi har helt gemensam ekonomi, vartenda öre som kommer in i boet är vårt tillsammans. Vi har dyra, gemensamma hobbies som t ex dykning och resor och det sparar vi till hela tiden, tillsammans. Utöver det så unnar min man mig att göra brasiliansk vaxning, klippa och färga håret på salong och äta ute med kompisar på samma sätt som jag unnar honom att gå på AC/DC med kompisar och gå ut och dricka öl. Min man tjänar mer än jag och jag är dyrare i drift, men det är inget problem för oss Vi har inte en enda gång ens tjafsat om pengar! Vårt sätt funkar för att vi har samma värderingar och tankar kring pengar. Oavsett hur man lägger upp eknomin så tror jag att det är viktigt att man pratar om det och har ett system som passar båda.
  • Thewedding

Jag kommer betala nästan hela bröllopet , då min man är arbetslös !

• DanKat
    Heloise skrev 2009-02-05 14:16:11 följande:
    Vi har ett gemensamt konto samt ett gemensamt sparkonto ngt banktanten var väldigt upprörd över, hon spenderade iaf 15 minuter med att avråda oss ifrån ett gemensamt konto. Men det har fungerat alldeles lysande för oss i 7 av 9 år
    Haha, det där känner jag igen! Jag jobbade på bank i somras och min "fadder" där pratade väldigt mycket om hur dumt det är att ha gemensamma konton! Haha, undrar vad hon säger när vi flyttar dit till sommaren och ska fixa så allt blir gemensamt
  • Lyckorus88

Vi sparar och betalar tillsammans

• Hemlig2009

Jag som då jobbar på bank kan ju tycka att det både finns fördelar och nackdelar.

Just lönekonton är dumt om det skulle vara så av någon anledning att ni inte vill ha gemensamt längre, då måste det avslutas och öppna två nya. Man kan inte bara ta bort en medkontohavare, detsamma gäller när någon avlider.

Sparkonton kan det bli illa med om man skulle bli osams och kanske ska dela på sig, då har båda en möjlighet att föra över pengarna till sig själv. Är man sambos ingår ju inte pengar i en bodelning så den är inte så kul.

Det är inte för att man tror att just ni inte ska hålla ihop men det är mycket bekymmer många gånger och som banken blir indragen i vid skilsässor och separationer.

DanKat skrev 2009-02-05 14:23:25 följande:
    Haha, det där känner jag igen! Jag jobbade på bank i somras och min "fadder" där pratade väldigt mycket om hur dumt det är att ha gemensamma konton! Haha, undrar vad hon säger när vi flyttar dit till sommaren och ska fixa så allt blir gemensamt
  • AnnBo

Vi delar på allt! Mamma o pappa har erbjudit att hjälpa till lite även hans föräldrar, men vi har valt att bara ta väldigt lite hjälp av dem och bekosta det mesta av kalaset tillsammans istället

Svar på tråden Vem betalar för bröllopet?