Inlägg från: Snäckan08 |Visa alla inlägg
  • Snäckan08

Vem betalar för bröllopet?

Vi har "gemensam ekonomi" i bemärkelsen att vi har ett gemensamt konto med varsitt kort, där betalas allt gemensamt.
    Våra lönekonto är våra egna och fria att spendera som vi själva vill (det tycker vi funkar toppen, är inte säkert att min m2b är lika sugen som jag att spendera 10 000 på en ny Mulberry samtidigt som jag inte vill binda upp mina penagr i aktier (mannen är lite av en daytrader)).

Didis, tror inte att det skapar ngr problem i förhållandet, snarae tvärt om. Man har sina egna pengar och med dem kan man göra vad man vill. Större risk att börja bråka om man vill spendera olika.

Vi delade på ringarna och allt annat avseende bröllop, förrutom att vi betalt våra egna kläder och det som hör till det, men det blir inga större skillnader på det.

• Snäckan08

Men, ni som har helt totalt gemensam eknomi hur gör ni om t ex den ena parten vill köpa en ny väska för 15' eller golfklubbor för 20' och den andra inte alls vill det????

• Snäckan08

Sorry, läste inte så noga att han inte ville betala, trodde det var mer generellt

• Snäckan08
    Hemlig2009 skrev 2009-02-05 13:34:41 följande:
    Man pratar om det.
    Men om man pratar om det och absolut inte kommer överens, slutar det då man att man inte får en ny väska eller??
  • Snäckan08

Men då blir det ju lite av en delade eknomi trots allt om ni för över en del pengar att spendera själva som ni själva vill, eller hur?

Pumpkin skrev 2009-02-05 13:34:53 följande:
    Nu har vi i och för sig inte det problemet, då ingen av oss har någon särskilt dyr hobby och ingen av oss är intresserade av att shoppa väskor för 15000kr. Men i alla fall, vi anser att vi har helt gemensam ekonomi, men det hindrar oss inte från att föra över någon tusenlapp var till våra lönekonton efter att allt är betalt, sparande undanlagt osv. Dessa tusenlappar använder vi som vi vill: shopping, uteluncher, eget sparande eller vad som helst. Resterande pengar ligger kvar på det gemensamma kontot och går till saker som båda vill lägga pengarna på/saker till hemmet osv.
  • Snäckan08

Väskan var bara ett exempel. det känns dock skönt att jag akn köpa vad jag vill utan att behöva "fråga om lov" först...

DanKat skrev 2009-02-05 13:37:24 följande:
    Jag skulle aldrig komma på tanken att betala 15000 för en väska å han skulle aldrig komma på tanken att betala så mycket för golfklubbor heller Det gäller nog när man har gemensam ekonomi att man har någorlunda lika prioriteringar, det känner vi att vi har och därför är vi övertygade om att vi kommer fixa att ha gemensam ekonomi Men en kompis jag pratat med det om har sagt att hon och hennes sambo aldrig skulle fixa det, så det är olika från par till par.
  • Snäckan08

Men då blir det ju ändå en slags delad eknomi (att spara var för sig). Min poäng är att till sist verkar de flesta änå ha ngn form av delade ekonomi även om de kallar det gemensam...

nni skrev 2009-02-05 13:38:46 följande:
    Inte svårt eftersom ingen av oss spontanshoppar för tusentals kr. Om man vill spara till ngt eget DYRT får man göra det själv då, som den andra inte har glädje av. Fast vi brukar ha samma resonemang på vad vi ska köpa. Har inte varit svårt o har haft gemensam ekonomi ända sedan vi blev sambos, i snart 6 år.
  • Snäckan08

Ja ja, intressant att höra hu folk resonerar. huvudsaken är väl att alla hittar ett sätt som passar dem bra....

• Snäckan08

Vad roligt att du förutsatte att klubborna var till honom och inte till mig....

Hemlig2009 skrev 2009-02-05 13:42:08 följande:
    Gemensam ekonomi handlar ju inte bara om gemensamma konton. Vi har också varsitt lönekonto där det sitter kvar "fickpengar", men om de skulle sitta på ett gemensamt konto skulle ju inte förändra saken. Om det är så att jag skulle vilja köpa en väska för 15.000 så får han köpa golfklubborna nästa månad eller tvärtom. Eller om vi ska "investera" i såpass dyra saker så tar vi av VÅRA sparpengar. Svårare än så är det inte. Man vet ju också sina begränsningar, vi har aldrig bråkat om pengar för vi är båda medvetna om hur mycket/lite (beror på hur man ser på det ) vi har.
  • Snäckan08
    Luucie skrev 2009-02-05 13:56:34 följande:
    Det handlar väl inte riktigt om att "fråga om lov". Men lever man i ett gemensamt hem med all kostnader som det innebär osv så handlar det väl mer om respekt för den andre att man talar om och diskuterar större inköp.Hur gör ni med tex resor och sånt? Om den ene har mer pengar än den andre? Får man "låna" pengar eller bjuder man på det eller får man stanna hemma?Hur är det med sakerna i hemmet, TV, dator, möbler etc, vem tillhör dom?Bilen?Jag är bara nyfiken
    Vi har ju också gemensam eknomi, till en viss del, Allting vi gör/köper gemensamt betals från gemensamt konto med varsitt kort, dvs. mat, möbler, nöjen och resor osv. Däremot har vi våra egna konto för kläder, skor, smink, frisörbesök, ja och väskor såklart (min stora passion). Det handlar väl mer om att jag inte tycker att min m2b ska behöva behöva betala för mina extremt dyra väskor mm.
  • Snäckan08

Jag tjänar mer än min man , så jag kan gott betala min väskor själv...

• Snäckan08

Jag tjänar mer än min man , så jag kan gott betala min väskor själv...

• Snäckan08

Jag tycker inte att det är något fel med att ens föräldrar hjälper en med kostnaderna inför ett bröllop under förutsättning att de har ekonomin för det.

I vår familj har det aldrig varit ngn diskussion. Min mormor och morfar betalde mamma och pappas bröllopsfest och nu betalar de vårt. Jag och min m2b kommer självklart att betala för våra framtida barn. Känns givet att man vill hjälpa sin barn, om man kan förstås

• Snäckan08

Vi står själva för ringar, kläder, bröllopsresa osv....

Svar på tråden Vem betalar för bröllopet?