Vem betalar för bröllopet?
Vi har inget mitt och ditt när det gäller pengar, så vi betalar allt tillsammans. Ringarna är en del av budgeten som vilken post som helst.
Vi har inget mitt och ditt när det gäller pengar, så vi betalar allt tillsammans. Ringarna är en del av budgeten som vilken post som helst.
Man pratar om det.
Gemensam ekonomi handlar ju inte bara om gemensamma konton. Vi har också varsitt lönekonto där det sitter kvar "fickpengar", men om de skulle sitta på ett gemensamt konto skulle ju inte förändra saken.
Om det är så att jag skulle vilja köpa en väska för 15.000 så får han köpa golfklubborna nästa månad eller tvärtom. Eller om vi ska "investera" i såpass dyra saker så tar vi av VÅRA sparpengar. Svårare än så är det inte. Man vet ju också sina begränsningar, vi har aldrig bråkat om pengar för vi är båda medvetna om hur mycket/lite (beror på hur man ser på det ) vi har.
Nä, jag förutsatte att jag skulle älska en sån dyr väska.
Jag som då jobbar på bank kan ju tycka att det både finns fördelar och nackdelar.
Just lönekonton är dumt om det skulle vara så av någon anledning att ni inte vill ha gemensamt längre, då måste det avslutas och öppna två nya. Man kan inte bara ta bort en medkontohavare, detsamma gäller när någon avlider.
Sparkonton kan det bli illa med om man skulle bli osams och kanske ska dela på sig, då har båda en möjlighet att föra över pengarna till sig själv. Är man sambos ingår ju inte pengar i en bodelning så den är inte så kul.
Det är inte för att man tror att just ni inte ska hålla ihop men det är mycket bekymmer många gånger och som banken blir indragen i vid skilsässor och separationer.
Vadå utan anledning?
Vi har inga barn och gifter oss nu i samband med vår 2-årsdag. Detta för att vi älskar varandra och för att trygga varandras framtid om det skulle hända någon av oss. Visst kan man skriva testamente men varför göra det då vi hellre vill vara gifta?
Dessutom vill jag inte den dagen vi får barn behöva intyga faderskapet.
Jag tycker dessutom det känns bra att göra det i "rätt ordning" tradtionellt sett.