• DanKat

Vem betalar för bröllopet?

Vi gör såsom de flesta andra här och betalar tillsammans. I slutänden kommer det att ha gått mer pengar från hans konton än från mina (pga att han sparat mer pengar tidigare), men det har alltid varit självklart för oss att vi ska ha gemensam ekonomi, och trots att vi inte bor tillsammans än har vi det i praktiken redan nu.

Min blivande svärmor tipsade oss när vi skulle köpa ringarna att man kan ju ha det som en romantisk grej att man betalar den andres ring, men vi tyckte inte det spelade någon roll.

• DanKat
    Snäckan08 skrev 2009-02-05 13:27:33 följande:
    Men, ni som har helt totalt gemensam eknomi hur gör ni om t ex den ena parten vill köpa en ny väska för 15' eller golfklubbor för 20' och den andra inte alls vill det????
    Jag skulle aldrig komma på tanken att betala 15000 för en väska å han skulle aldrig komma på tanken att betala så mycket för golfklubbor heller Det gäller nog när man har gemensam ekonomi att man har någorlunda lika prioriteringar, det känner vi att vi har och därför är vi övertygade om att vi kommer fixa att ha gemensam ekonomi Men en kompis jag pratat med det om har sagt att hon och hennes sambo aldrig skulle fixa det, så det är olika från par till par.
  • DanKat
    Snäckan08 skrev 2009-02-05 13:39:22 följande:
    Väskan var bara ett exempel. det känns dock skönt att jag akn köpa vad jag vill utan att behöva "fråga om lov" först...
    Jo det förstår jag Men som sagt så har vi rätt lika prioriteringar, så det jag tycker är värt att lägga pengar på brukar även min m2b tycka är värt att lägga pengar på och tvärtom Ingen av oss har heller någon egen jättedyr hobby/intresse så jag tror inte det kommer bli något problem för oss. Det har funkat i över 25 år för både mina och m2b:s föräldrar så vi vet att det kan funka bra Men som sagt så är det förstås inte lika för alla par.
  • DanKat
    Heloise skrev 2009-02-05 14:16:11 följande:
    Vi har ett gemensamt konto samt ett gemensamt sparkonto ngt banktanten var väldigt upprörd över, hon spenderade iaf 15 minuter med att avråda oss ifrån ett gemensamt konto. Men det har fungerat alldeles lysande för oss i 7 av 9 år
    Haha, det där känner jag igen! Jag jobbade på bank i somras och min "fadder" där pratade väldigt mycket om hur dumt det är att ha gemensamma konton! Haha, undrar vad hon säger när vi flyttar dit till sommaren och ska fixa så allt blir gemensamt
Svar på tråden Vem betalar för bröllopet?