Vem betalar för bröllopet?
VI gifte oss = VI betalade, tillsammans.
Något annat än gemensam ekonomi i ett gemensamt liv finns inte för oss.
VI gifte oss = VI betalade, tillsammans.
Något annat än gemensam ekonomi i ett gemensamt liv finns inte för oss.
Nu har vi i och för sig inte det problemet, då ingen av oss har någon särskilt dyr hobby och ingen av oss är intresserade av att shoppa väskor för 15000kr. Men i alla fall, vi anser att vi har helt gemensam ekonomi, men det hindrar oss inte från att föra över någon tusenlapp var till våra lönekonton efter att allt är betalt, sparande undanlagt osv. Dessa tusenlappar använder vi som vi vill: shopping, uteluncher, eget sparande eller vad som helst. Resterande pengar ligger kvar på det gemensamma kontot och går till saker som båda vill lägga pengarna på/saker till hemmet osv.
Och förresten, när vi sparade till bröllopet så hade vi inga "egna" pengar alls utan allt var kvar på det gemensamma, och det gick lika bra det Vi har väl liknande behov, intressen och värderingar när det kommer till pengar antar jag
Jag anser inte att det är delad ekonomi, för även om pengarna sitter på mitt konto så är det hans pengar och vice versa, om det skulle behövas. Vi har gemensam ekonomi men med lite "egna" fickpengar. Den största anledningen till att vi gjort så är att vi ska kunna köpa födelsedagspresenter/julklappar och liknande till varandra utan att den andre ser vad man köpt och för hur mkt.