Inlägg från: Kjell Präst |Visa alla inlägg
  • Kjell Präst

Svenska kyrkan

Jag uppfattar inte TS fråga som att hon vill gifta sig MED en präst utan vigas AV en präst. Är det korrekt?
    Inte för att det spelar någon roll, det finns inga specialregler för giftermål med präster
    Det rätta svaret har redan givits, men jag tar det en gång till:

Om en i brudparet är medlem i Svenska kyrkan får ni vigas gratis. Är ingen medlem så kan det vara möjligt ändå, om kyrkoherden ger särskilt tillstånd.

• Kjell Präst
    ShantiBaba skrev 2009-02-07 09:23:29 följande:
    Har varit i kontakt med indonesiska ambassaden här i Sverige.Han sa att det gick bra att gifta sig på Bali, hans svenska vänner hade gift sig på stranden och en präst hade utför vigseln.Fast jag vet fortfarande inte om båda är tvungna att vara med i Svenska kyrkan.. jag är det men inte min sambo, han tycker inte om tanken på att man föds in i en religon, utan det är något man kan bestämma senare när man vet vad det innebär.Sen skrev ju någon att om man ska gifta sig utomlands så måste man vara medlem? Då är det det som gäller? Eller ska jag undersöka vidare?.. att det ska vara så krångligt..
    Jag kan tyvärr inte alls hjälpa till här, har ingen aning om hur det fungerar med utomlandsvigslar.
Svar på tråden Svenska kyrkan