• ShantiBaba

Svenska kyrkan

Måste man vara med i svenska kyrkan för att få gifta sig med präst?

• Svar på tråden Svenska kyrkan
  • Linum

Om det är en präst i Svenska Kyrkan räcker det med att en av er är medlem.

Man behöver inte heller vara konfirmerad för att få gifta sig i Svenska Kyrkan.

• Linum

...Jag menade naturligtvis att det räcker med att en av er är medlem. Det spelar givetvis ingen roll om personen i fråga är präst i Svenska Kyrkan eller någon annanstans.

• Ore

Vet inte om jag någonstans hört att man inte FÅR vigas av en präst om man inte är medlem i kyrkan. Däremot får man vigas gratis i kyrkan, och av en präst om en i brudparet är medlem i Svenska kyrkan. Är man inte det så är det inte gratis, såvitt jag vet. Men jag tror fortfarande att man FÅR bli vigd av en präst.

• Linum

Det var inte det frågan var...

Ja, du får gifta dig med precis vem du vill, präst eller något annat.

Nej, DU behöver inte vara medlem i Svenska Kyrkan. Det räcker med att en av er är det.

• Kjell Präst

Jag uppfattar inte TS fråga som att hon vill gifta sig MED en präst utan vigas AV en präst. Är det korrekt?
    Inte för att det spelar någon roll, det finns inga specialregler för giftermål med präster
    Det rätta svaret har redan givits, men jag tar det en gång till:

Om en i brudparet är medlem i Svenska kyrkan får ni vigas gratis. Är ingen medlem så kan det vara möjligt ändå, om kyrkoherden ger särskilt tillstånd.

• Chrisse och Jonas

Får en frikyrko präst viga ett par i svenska kyrkan?

• ShantiBaba

Nejdå, jag ska inte gifta mig med en präst.. :) Utan vi ska gifta oss på Bali men det verkar vara svårt att göra det borgeligt.. men tror det ska gå med en präst!

• Blivande präst

ShantiBaba skrev 2009-02-05 19:46:08 följande:

Nejdå, jag ska inte gifta mig med en präst.. :) Utan vi ska gifta oss på Bali men det verkar vara svårt att göra det borgeligt.. men tror det ska gå med en präst!
    Tyvärr inte med en präst från Svenska kyrkan, då Svenska kyrkans prästers vigselrätt enbart gäller i Sverige (om inte de är permanent utstationerade till ett land som har gett dem vigselrätt, men det är ganska få länder där detta händer).
  • Blivande präst

Chrisse och Jonas skrev 2009-02-05 19:03:33 följande:

Får en frikyrko präst viga ett par i svenska kyrkan?
    En frikyrkopastor har inte vigselrätt enligt Svenska kyrkans ordning, utan måste i så fall det egna samfundets ordning.
    Det är på vissa ställen möjligt att låna kyrkan (byggnaden), men inte överallt.
  • Jeez

Menar du av en präst i utlandstjänst? Bali tror jag isf ligger under Svenska kyrkan i Singapore -som inte får utföra annat än kyrklig välsignelse där www.svenskakyrkan.se/default.aspx&ptid=0

ShantiBaba skrev 2009-02-05 19:46:08 följande:
  • Ztumpan

Hej!

Jag har varit gift tidigare och minns att vi då skänkte ett bidrag till kyrkan, som ett tack! Nu när jag nu ska gifta om mig, så vill föreningen som har hand om Kapellet ha 500:- , som en hyra. Det är helt okej! men min fråga är, är det fortfarande en osynlig regel att man skänker en slant till kyrkan?

• Jeez

Nej, det finns inga krav på att skänka pengar som tack, vare sig man betalar hyra (till ett "privat" kapell tex) eller inte.

• Lycklig2009

Ingen aning.. de där får ni kolla upp

• ShantiBaba

Har varit i kontakt med indonesiska ambassaden här i Sverige.
    Han sa att det gick bra att gifta sig på Bali, hans svenska vänner hade gift sig på stranden och en präst hade utför vigseln.Fast jag vet fortfarande inte om båda är tvungna att vara med i Svenska kyrkan.. jag är det men inte min sambo, han tycker inte om tanken på att man föds in i en religon, utan det är något man kan bestämma senare när man vet vad det innebär.

Sen skrev ju någon att om man ska gifta sig utomlands så måste man vara medlem? Då är det det som gäller? Eller ska jag undersöka vidare?
    .. att det ska vara så krångligt..

• ShantiBaba

Nej nu läste jag nog fel, båda behövde inte vara med i kyrkan men det verkar vara svårt att gifta sig utomlands.. mycket regler..
    Det enda vi vill är att ha en ceremoni på en strand i Bali som innebär att vi har gift oss..

• Kjell Präst
    ShantiBaba skrev 2009-02-07 09:23:29 följande:
    Har varit i kontakt med indonesiska ambassaden här i Sverige.Han sa att det gick bra att gifta sig på Bali, hans svenska vänner hade gift sig på stranden och en präst hade utför vigseln.Fast jag vet fortfarande inte om båda är tvungna att vara med i Svenska kyrkan.. jag är det men inte min sambo, han tycker inte om tanken på att man föds in i en religon, utan det är något man kan bestämma senare när man vet vad det innebär.Sen skrev ju någon att om man ska gifta sig utomlands så måste man vara medlem? Då är det det som gäller? Eller ska jag undersöka vidare?.. att det ska vara så krångligt..
    Jag kan tyvärr inte alls hjälpa till här, har ingen aning om hur det fungerar med utomlandsvigslar.
  • Jeez

Men var det en svenskkyrklig präst? Och var det en välsignelse (av borgerligt ingått äktenskap)?

Präster kan ju vara från olika samfund, och från olika religioner...

ShantiBaba skrev 2009-02-07 09:23:29 följande:
    Har varit i kontakt med indonesiska ambassaden här i Sverige.Han sa att det gick bra att gifta sig på Bali, hans svenska vänner hade gift sig på stranden och en präst hade utför vigseln.Fast jag vet fortfarande inte om båda är tvungna att vara med i Svenska kyrkan.. jag är det men inte min sambo, han tycker inte om tanken på att man föds in i en religon, utan det är något man kan bestämma senare när man vet vad det innebär.Sen skrev ju någon att om man ska gifta sig utomlands så måste man vara medlem? Då är det det som gäller? Eller ska jag undersöka vidare?.. att det ska vara så krångligt..
  • ShantiBaba

Det var en norsk präst som vigde dom.. det har jag inte tänkt på.
    Måste det vara en svensk präst för att det ska gälla i sverige? Jag trodde inte att det spelade någon roll vilken nationalitet prästen hade bara han var kristen..

• Jeez

Alltså, för att en vigsel ska vara juridiskt giltig i Sverige så ska den vara giltig i det land där man viger sig. Länder har olika regler kring vilka som tilåts vigas och vilka som man tillåter viga.

Det verkar inte som att norska präster har vigselrätt på Bali heller utan det handlar förmodligen om en kyrklig välsignelse av borgerligt ingått äktenskap.

sjomannskirken.no/tema.aspx&amid=25508

Svar på tråden Svenska kyrkan