Inlägg från: Jeez |Visa alla inlägg
  • Jeez

Svenska kyrkan

Menar du av en präst i utlandstjänst? Bali tror jag isf ligger under Svenska kyrkan i Singapore -som inte får utföra annat än kyrklig välsignelse där www.svenskakyrkan.se/default.aspx&ptid=0

ShantiBaba skrev 2009-02-05 19:46:08 följande:
    Nejdå, jag ska inte gifta mig med en präst.. :) Utan vi ska gifta oss på Bali men det verkar vara svårt att göra det borgeligt.. men tror det ska gå med en präst!
  • Jeez

Nej, det finns inga krav på att skänka pengar som tack, vare sig man betalar hyra (till ett "privat" kapell tex) eller inte.

• Jeez

Men var det en svenskkyrklig präst? Och var det en välsignelse (av borgerligt ingått äktenskap)?

Präster kan ju vara från olika samfund, och från olika religioner...

ShantiBaba skrev 2009-02-07 09:23:29 följande:
    Har varit i kontakt med indonesiska ambassaden här i Sverige.Han sa att det gick bra att gifta sig på Bali, hans svenska vänner hade gift sig på stranden och en präst hade utför vigseln.Fast jag vet fortfarande inte om båda är tvungna att vara med i Svenska kyrkan.. jag är det men inte min sambo, han tycker inte om tanken på att man föds in i en religon, utan det är något man kan bestämma senare när man vet vad det innebär.Sen skrev ju någon att om man ska gifta sig utomlands så måste man vara medlem? Då är det det som gäller? Eller ska jag undersöka vidare?.. att det ska vara så krångligt..
  • Jeez

Alltså, för att en vigsel ska vara juridiskt giltig i Sverige så ska den vara giltig i det land där man viger sig. Länder har olika regler kring vilka som tilåts vigas och vilka som man tillåter viga.

Det verkar inte som att norska präster har vigselrätt på Bali heller utan det handlar förmodligen om en kyrklig välsignelse av borgerligt ingått äktenskap.

sjomannskirken.no/tema.aspx&amid=25508

Svar på tråden Svenska kyrkan