Inlägg från: ShantiBaba |Visa alla inlägg
  • ShantiBaba

Svenska kyrkan

Måste man vara med i svenska kyrkan för att få gifta sig med präst?

• Svar på tråden Svenska kyrkan
  • ShantiBaba

Nejdå, jag ska inte gifta mig med en präst.. :) Utan vi ska gifta oss på Bali men det verkar vara svårt att göra det borgeligt.. men tror det ska gå med en präst!

• ShantiBaba

Har varit i kontakt med indonesiska ambassaden här i Sverige.
    Han sa att det gick bra att gifta sig på Bali, hans svenska vänner hade gift sig på stranden och en präst hade utför vigseln.Fast jag vet fortfarande inte om båda är tvungna att vara med i Svenska kyrkan.. jag är det men inte min sambo, han tycker inte om tanken på att man föds in i en religon, utan det är något man kan bestämma senare när man vet vad det innebär.

Sen skrev ju någon att om man ska gifta sig utomlands så måste man vara medlem? Då är det det som gäller? Eller ska jag undersöka vidare?
    .. att det ska vara så krångligt..

• ShantiBaba

Nej nu läste jag nog fel, båda behövde inte vara med i kyrkan men det verkar vara svårt att gifta sig utomlands.. mycket regler..
    Det enda vi vill är att ha en ceremoni på en strand i Bali som innebär att vi har gift oss..

• ShantiBaba

Det var en norsk präst som vigde dom.. det har jag inte tänkt på.
    Måste det vara en svensk präst för att det ska gälla i sverige? Jag trodde inte att det spelade någon roll vilken nationalitet prästen hade bara han var kristen..

Svar på tråden Svenska kyrkan