• didis

Vänta med sex

Ni är nog inte ensamma men viss är det ovanligt idag.

Själv har jag gjort tvärtom - vi har både haft sex och producerat ungar och det i 20 år innan vi gifter oss

Bara man är överens sinsemellan och alla är nöjda och glada så finns det inga rätt eller fel.

• didis

Jag säger inte att det är så för er, men det kan bli så att man bygger upp förväntningarna så de blir orimligt stora.

Så stora att det är svårt att leva upp till dem.

Jag hoppas ni får ett fantastiskt sexliv tillsammans! Ta det lugn och utforska varandra i er egen takt, tid finns det gott om!!

• didis

Jag ser inte riktigt vitsen med att vänta till man är just gifta. Man kan lika gärna ha sex efter första träffen som när man köpt hus eller blivit sambeskattade.

SÅ mycket ändras ju inte för att man skrivit på ett papper eller för den delen, lovat inför en präst att man skall hålla ihop. Man KAN lika gärna lova varandra.

Men som sagt, är man bara överens kan man vänta med sex tills silverbröllopsdagen också om man skulle vilja det

Micaela skrev 2009-02-07 23:40:48 följande:
    Det är något speciellt och fint att vänta med sex tills man gift sig... önskar att jag skulle ha klarat det också...Fasen, skulle aldrig gå
  • didis

Klockrent mina tankar!

Jag förstår inte riktigt varför det gör så stor skillnad om man är gift eller inte. Huvudsaken måste väl vara att man har valt varandra och vill leva tillsammans, inte att Skattemyndigheten har registrerat en som gift?

Hemlig2009 skrev 2009-03-20 13:51:42 följande:
    Men blir ni inte lite fundersamma när vi som har sex säger att det i långa loppet hela klart påverkar ett förhållande? Ni säger att det inte spelar någon roll om det blir bra eller dåligt, att ni har valt varandra ändå. Samtidigt så ser ni som en stor grej, en "gåva" att ge varandra? Jag skulle vilja ha det precis tvärtom. I förhållandet är det en stor grej, dvs att det fungerar. Medans första gången kan gå hur som helst, och kommer inte att betyda så mycket som ni tror. Eftersom sex blir bättre med tiden så vill man hellre minnas senaste gången än första gången.
  • didis
    Hammerman1 skrev 2009-03-20 14:29:56 följande:
    "Jo, men hade du varit troende hade du förstått. Nu kan du inte förstå skälet!"
    Det är ett riktigt superargument!!

Fast på allvar tror jag inte man som ogudaktig riktigt förstår VARFÖR det är så viktigt att tex inte njuta tillsammans med den man älskar bara för att en övernaturlig makt lät nedteckna det i en bok för 2000 år sedan. Och sa´ guden verkligen så? " Om du inte står registrerad hos Skattemyndigheten som gift får du inte bedriva könsumgänge"? Eller är det i själva verket en tolkningsfråga som så mycket annat i de "heliga" skrifterna?
  • didis

För min del så FÖRSTÅR jag faktiskt inte. På samma sätt som jag respekterar folk som lever ut sin sexualitet till max respekterar jag de som inte vill leva ut sin sexualitet. Livslångt celibat respekterar jag också, om någon skulle välja det.

Jag vill inte göra dig till åtlöje men jag förstår inte det fina i att vänta. För min del är det i så fall finare att "ge sexgåvan" till den man älskar redan från början. Ju fler gåvor desto bättre om du förstår vad jag menar.

EhjärtarE skrev 2009-03-20 14:48:25 följande:
    Det är absolut en tolkningsfråga, som det mesta annat inom religionen. Det är väldigt få som är bokstavstroende.Men kan ni inte visa lite respekt för de som faktiskt valt att vänta? Istället för att göra dem till åtlöje?
  • didis

Om man bortser från att jag inte ser min kropp som en gåva på det viset - så är det inte sex före äktenskapet som är problemet utan att man har ogenomtänkt sex?

Då håller jag med - sex tycker jag skall vara en medveten handling som man gör för att det är skönt och för att man vill.

Skillnaden är kankse att jag itne bara ser sex som en gåva man ger bort - man får ju minst lika mycket tillbaka själv! En win-win-situation som det heter på nysvenska

EhjärtarE skrev 2009-03-20 14:58:42 följande:
    Poängen med gåvan är ju att man inte ger den till vem som helst. Att man faktiskt håller på sig och väntar, det är det som gör det till en gåva. Det är det som gör det speciellt. Du kan ju bara ge den en gång, tänk om du ger den till första bästa då? Då är det ju inte så mycket av en gåva.Vi har själva inte valt att vänta till vi gifter oss, jag försöker bara förklara lite mer hur man ser på saken ur ett kristet perspektiv, men det är svårt...
  • didis

Sex eller inte var kanske inte det största bekymret med den damen som det låter??

Hammerman1 skrev 2009-03-20 15:03:53 följande:
    didis skrev 2009-03-20 14:44:47 följande:
    Nej, hennes bästa argument för att vänta till äktenskapet var att ett giftermål var svårare att dra sig ur än alternativet.Låter ju som en riktig höjdare. "Ja, alltså, egentligen skulle jag ju vilja skilja mig då, men då det innebär så mycket juridiskt krångel är det väl bäst att jag stannar". Tala om att vara tillsammans av rätt orsaker!Paradoxalt nog var jag den ende i vårt förhållande som hade något intresse av att prata om så oväsentliga saker som ekonomi och den gemensamma framtiden... måste ju ha varit för att jag inte menade allvar!
  • didis

Eller att rätt o slätt tänka efter före!

Jag har haft sex i ca 20 år innan jag gifte mig och jag skulle vilja påstå att varenda gång har varit genomtänkt! Inte alltid har jag gjort det för min egen skull, ibland har jag gjort det för makens (liksom han har gjort för mig ibland) men aldrig har jag haft sex mot min vilja!!

EhjärtarE skrev 2009-03-20 15:12:41 följande:
    Ja, ett sätt att inte ha ogenomtänkt sex är ju att vänta till man gifter sig
  • didis

Gör inte så stor grej av det! Första gången är ingen gåva eller fantastisk händelse i livet.

Ha sex på dina villkor och med dem du vill men aldrig mot din vilja.

Njut av livet och av sex om du vill det med vem du vill (men använd kondom!!).

lillabruden skrev 2009-03-23 03:29:26 följande:
    Denna fråga är till alla som haft sex och inte haft...Om/när ni får barn, hur kommer ni råda era barn?
Svar på tråden Vänta med sex